Browsing by Author "DUYAN, VELİ"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Sağlık çalışanlarının sosyal sorun çözme becerilerinin incelenmesi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2015) DURAN, NİLDA; DUYAN, VELİ; OtherBu araştırma hastanede çalışan sağlık çalışanlarının demografik özelliklerine göre sosyal sorun çözme becerilerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri, İzmir'de, kamu hastanesinde çalışan 223 sağlık çalışanından elde edilmiştir. Araştırmada, sağlık çalışanlarının demografik özelliklerini elde etmek için "Demografik Bilgi Formu" uygulanmıştır. Sosyal Sorun Çözme becerilerinin belirlenmesi için, Duyan ve Gelbal (2008) tarafından Türkçe 'ye uyarlanan, "Sosyal Sorun Çözme Envanteri" (SSÇE) kullanılmıştır. Verilerin girişi, analizi ve sınıflandırılmasında SPSS 19 programı kullanılmış ve değişkenlerin niteliğine göre yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri belirlenmiştir. Değişkenler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının belirlenmesi için T ve F istatistiksel analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, cinsiyet ve eğitim durumu ile sosyal sorun çözme arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Sorunun tanımlaması ve formülasyonu alt ölçeğinde bekarlar evlilere göre daha düşük puanlar almıştır. 41 -50 yaş aralığındaki grubun davranış alt ölçeği puanları, daha küçük yaş gruplarından anlamlı şekilde daha düşüktür. Deneyim yılı ve bulunduğu kurumda çalışma süresi arttıkça davranış alt ölçeğinden alınan puanların azaldığı saptanmıştır. Meslekler açısından bakıldığında, hemşirelerin davranış alt ölçeği puan ortalamasının en düşük olduğu saptanmıştır. Ayrıca hemşirelerin, hekim ve teknisyenlerden anlamlı şekilde daha düşük puanlar aldığı saptanmıştır. Sorunun tanımlaması ve formülasyonu alt ölçeğinde, hekimler, sağlık memuru ve teknisyenlerden; hemşireler de, teknisyenlerden önemli derecede daha yüksek puanlar almıştır. Seçenek çözümlerin oluşturulması alt ölçeğinde ise, teknisyenler, hekim ve hemşirelerden anlamlı şekilde daha düşük puanlar almıştır. Öte yandan, karar verme alt ölçeğinde ise, hekimler, sağlık memuru ve hemşirelerden anlamlı şekilde daha yüksek puanlar almıştır. Buna ek olarak, çözümü gerçekleştirme ve doğrulama alt ölçeğinde ise, hekimler, sağlık memuru ve teknisyenlerden; hemşireler de, teknisyenlerden anlamlı şekilde daha yüksek puanlar almışlardır. Sorun çözme becerileri açısından, meslek grupları arasında en yüksek puanların hekimler tarafından alındığı gözlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Sağlık çalışanı, sorun çözme becerileri, sorun yönelimi, sosyal sorun çözme