Browsing by Author "AKRAMOVA, Dilaram (Yazar)"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Din eğitiminin genel eğitim içindeki yeri ve Kırgızistandaki durum(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Din ve Felsefe Bilimleri Bölümü Anabilim Dalı) BİLGİN, Beyza (Tez Danışmanı); AKRAMOVA, Dilaram (Yazar)Çalıştığımız, Din Eğitiminin Genel Eğitim İçindeki Yeri ve Kırgızistan'daki Durum adlı tezimizde Din Eğitiminin bir bilim olarak incelenmesini ve Kırgızistan'daki konu ile ilgili durumun tespiti ve değerlendirmesi gibi konular işlenmiştir. Bu tez iki bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. İnsanın kendine yönelik arayış ve çalışmalarının ürünlerinden biri olan eğitim öğretim olayı, onun hayatı boyunca sürüp giden bir faaliyettir. Eğitimin bir bilim dalı olarak ortaya çıkmasının ve çeşitli uygulanış şekillerine göre çeşitli dallara ayrılmasının bir sonucu olarak karşımıza çıkan din eğitimi de, insanın inancını ifade eden din ve dini yaşamına yönelik olarak, insanın eğitilmesi hususunda dikkate alınması problemlerden biridir. Zira, din insanlara bir yaşam tarzı ve dünya görüşü sunmakta, dolayısıyla bir takım ilkeleri bünyesinde bulundurmaktadır ki, bunların öğretiminin nasıl yapılacağının belirlenmesi gerekmektedir. Din Eğitimi alanına yönelik yapılacak her türlü bilimsel çalışma ve araştırmalar doğal olarak öncelikle Din Eğitiminin sınırlılıklarının ve imkanlarının belirlenmesini, özelliklerinin bilinmesini gerektirmektedir. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak, çalışmamızın I. Bölümünde Din Eğitiminin Genel Eğitim içindeki yeri ve temelleri üzerinde durmaya çalıştık. Çalışmamızın II. Bölümünde Kırgızistan'daki din eğitimi ve öğretiminin mevcut durumunun devlet tarafından sağlanan imkanların beraberinde taşıdığı eksiklerin ve problemlerin nedenlerinin bir değerlendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır. Bunun yanında, Kırgız edebiyatının bazı eserlerinde yer alan din eğitimi ve öğretimi ile pasajlara, beyitlere başvurarak, Sovyet dönemi öncesi Kırgızistan'da din eğitimi ve öğretimi durumunu tasvir etmeye çalıştık. Çalışmamızın bu bölümü ortaya konurken, I. Bölümün oluşturduğu teorik zeminden istifade edilmiştir. Sonuç kısmında ise, Kırgızistan'daki din eğitimi ve öğretiminden yola çıkarak, ileride yapılabilecek çalışmalar ve bu çalışmaların hasıl edeceği neticelerle ilgili bir genel değerlendirme ve önerilerde bulunmaya çalıştık. AbstractBasically in the thesis as a scientific discipline Religious Education is studied and the situation of religious education is dealt with specifically in Kırgızistan. The thesis is constituted of two chapters and a conclusion. Education has emerged as a discipline and divided into different categories due to its application on different areas of life in the course of time. As a result of this division religious education has been established in order to educate man in the area of religion. The discipline has studied specifially the education of believer both in religion as an institution that expresses the faith of man and in ite application by the believer. Since religion presents a kind of worldview and life style to its believers it includes certain precepts. Hence it is a necessity to teach these precepts of religion. Any scientific search that will be done on religious education should define the borders and the potentialities of the area first. Regarding this necessity it is allocated the first chapter of the work to The Place and the Foundations of Religious Education in Education Generally. The second chapter, on the theoretical basis of the first chapter, studies the religious education specifically in Kirgizistan. The chapter examines the facilities supplied by the government regarding the religious education and the causes of the shortcomings and the problems of religious education. Besides it studies the documents from Kirgiz literature that are considered related to the contend of the work. This is mainly done with a wiev to describe the situation of religious education pre-Soviet era in Kirgizia. In the conclusion on the basis of the present situation of the religious education in Kirgizia a projection of the religious education for the future is tried to be drawn.Item KIRGIZİSTAN’DA ORTO MEKTEPLERDEKİ Â«ADEP SABAGI» DERSİNDE DİN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ AMAÇLARIN GERÇEKLEŞME DÜZEYİ (OŞ ÖRNEĞİ)(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DİN VE FELSEFE BİLİMLERİ (DİN EĞİTİMİ) ANA BİLİM DALI) AKRAMOVA, Dilaram (Yazar); DOĞAN, Recai (Tez Danışmanı)'Kırgızistan'da Orto Mekteplerdeki «Adep Sabagı» Dersinde Din Eğitimi İle İlgili Amaçların Gerçekleşme Düzeyi' (Oş Örneği) adlı bu tezde, günümüzde Kırgızistan okullarında okutulan ahlak eğitimini amaçlayan ve kısmen dini konuları içeren Adeb Sabagı dersinde öğrencilerin dini bilgilerle sınırlı olan başarı düzeyleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin başarı düzeyleri, onların cinsiyetine, okuduğu okullara, yerleşim yerlerine, kardeş sayısına, anne babalarının hayatta olup olmamasına, babalarının mesleklerine, annelerinin mesleklerine, ailelerinin aylık gelir düzeylerine, aile fertlerinin namaz kılma sıklığına, okul dışında din eğitimi alıp almamalarına, okul dışında dinle ilgili eğitim alıyorlarsa aldıkları yerlere, Kur'an okumayı bilip bilmemesine, ailelerinde dini bayramların kutlanıp kutlanmamasına göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Öğrencilerin Adeb Sabagı dersinde din bilgisi başarılarını ölçmek için Adeb Sabagı müfredatında yer alan dini konular çerçevesinde çıkartılan sorulardan oluşan anket kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni, Oş şehri ve Oş vilayeti hudutları içerisinde olan Aravan, Nookat, Kara-Suu ve Özgen ilçeleri devlet okullarında okuyan 430 öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde SPSS tekniği ile Varyans Analizi, T Testi, Aritmetik ortalama ve farkın kaynağını tespit eden Dunnett C testi kullanılmıştır. Tez üç bölümden oluşmaktadır Giriş olan I. bölümünde araştırmanın Metodolojisi kısmında tezin problemi, amacı ve önemi, kavramsal çerçevesi ve sınırlılıkları, araştırmada kullanılan yöntem konuları ele alınmıştır. Kırgızistan'da Din Eğitimi ve Kırgızistan Eğitim Sistemi İçinde Adep Sabagı başlığı taşıyan II. bölümünde önce Kırgızistan'da din eğitimi tarihi, bağımsızlıktan sonra Kırgızistan'da dini durum ve Kırgızistan Anayasasında din ve din eğitimi incelenmiştir. Daha sonra, Kırgızistan eğitim- öğretim sistemi, Kırgızistan eğitimöğretim sistemi içinde adep sabagı, adep sabagı'nın tarihçesi, adep sabagı'nın amacı ,adep sabagı müfredatı, adep sabagı müfredatında yer alan din bilgisi konularına yer verilmiştir. Tezin III. Bölümü Bulgular ve Yorumlardır. Bu bölümde önce örneklemin kişisel bilgileri verilmiş ve daha sonra ölçekler ile ilgili bulgular değerlendirimiştir. Sonuç kısmında araştırmanın genel özeti ve araştırmanın bulgularına dayalı olarak ulaşılan sonuçlar verilmiştir. Değerlendirme kısmında ise araştırmadan elde edilen bulguların, yani öğrencilerin başarısında etkili olan faktörlerin tespiti ve değerlendirmesi yapılmıştır. Öneriler kısmında ise bulgulara dayalı olarak Adep Sabagının amaçlarına ulaşmasında daha verimli olabilmesi açısından konuyla ilgili öneriler sunulmuştur.