Browsing by Author "ALTUN, Murat (Yazar)"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item 1980 SONRASI TÜRK DIS BORÇLARI VE DIS BORÇLANMADA RİSK YÖNETİMİ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ KAMU EKONOMİSİ ANABİLİM DALI) ALTUN, Murat (Yazar); PINAR, Abuzer (Tez Danışmanı)Bu tezin amacı, dısa açılım süreciyle beraber Türkiye için önemli bir sorun olmaya baslayan dıs borçların nedenlerini, dıs borç stokunun nasıl bir seyir izledigini, dıs borçlarının sürdürülebilir olup olmadıgını ortaya koymak; dıs borç yönetiminde karsılasılan riskleri ve bu riskleri minimize etmede kullanılan teknikleri irdelemek, kamu dıs borçları yönetilirken risk yönetiminin esas alınıp alınmadıgını degerlendirmektir. Tez, üç bölümden olusmaktadır. İlk bölümde, devlet borçlanmasının ne anlama geldigi, borçlanmanın kaynakları ve borçlanma nedenleri ortaya konulmustur. İkinci bölümde, Türkiye’nin dıs borçlarının nasıl bir seyir gösterdigi ve dıs borç rasyolarımızın ne durumda oldugu irdelenmistir. Üçüncü bölümde ise, dıs borçların yönetimi sorununun sadece “Risk Yönetimi” boyutu üzerinde durularak, dıs borç yönetiminde karsılasılan risklerin ve bu riskleri minimize etmede kullanılan tekniklerin neler oldugu, dıs borçlar yönetilirken risk yönetiminin esas alınıp alınmadıgı açıklanmıstır. Tez, kaynak taramasına dayanmaktadır. Çalısmanın sonuçları, dıs borçlarımızın yıllar itibariyle miktar bazında sürekli arttıgını; ancak son yıllarda milli gelir artıs hızının dıs borç artıs hızından daha fazla olması ve döviz kurunun düsük seviyelerde seyretmesinin dıs borç rasyolarına olumlu yansıdıgını, uluslararası kriterlere göre, bu rasyolarla Türkiye’nin orta dereceli borçlu ülke kategorisine girdigi; bununla birlikte, bütün gelismekte olan ülkeler gibi mali II piyasaları derinlesmeyen ve dıs soklara karsı çok hassas olan Türkiye için bu rasyoların çok da anlamlı olmadıgı ve Türkiye’nin (özellikle özel kesimin) dıs borcunun sürdürülebilir olmadıgı kanaatine varılmıstır. Bir baska sonuç ise, etkin ve aktif bir sekilde yönetilebilmesi için dıs borçların bir portföy olarak kabul edilmesi ve risk yönetiminin, son yıllarda bir çok OECD ülkesinde görüldügü gibi, bu dıs borç yönetiminin odagına oturtulması gerektigidir. Türkiye’de dıs borçlar yönetilirken, risk yönetiminin esas alındıgı, bu baglamda bir takım hukuki ve örgütsel düzenlemelerin yapıldıgı sonucuna varılmıstır