Browsing by Author "Deveci, Beyza Aybike"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Ana tanrıça kültü bağlamında Hinduizm'de tanrıça Pārvatī, Durgā ve Kālī(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Deveci, Beyza Aybike; Katar, Mehmet; OtherAna tanrıça kültü, toprakla bağ kurmuş ve politeist inancı benimsemiş top-lumların yüce varlık anlayışı içinde yer almıştır. Bu inanç söz konusu toplumlarda çoğunlukla bereketle ilişkilendirilmesine rağmen savaşla, ölümle ve ölüm sonrası hayatla da bağdaştırılmıştır. Varlığını günümüzde de devam ettiren Hindu dinî gele-neğinde tanrıça inancının yoğun bir şekilde görülmesi bizi "Ana Tanrıça Kültü Bağ-lamında Hinduizm'de Tanrıça Pārvatī, Durgā ve Kālī" başlıklı tezimizi çalışmaya teşvik etmiştir. Ele aldığımız bu çalışma giriş ve iki bölümden oluşmuştur. Tezimizin giriş kısmında yerleşik hayatı benimsemiş antik kültür ve medeniyetlerdeki ana tanrıça inancı hakkında genel bir bilgi verilmiştir. Ayrıca yaşayan bazı dinlerde bu inancın yansımaları şeklinde değerlendirilebilecek inançlardan söz edilmiştir. Birinci bö-lümde Hinduizm'deki ana tanrıça inancının kökeni, onunla bağlantılı olan kavramlar ve öne çıkan bazı tanrıçalar ele alınmıştır. İkinci bölümde söz konusu inancın teza-hürlerinden olan ve Hindu dinî geleneğinde çok önemli sayılan üç tanrıça (Pārvatī, Durgā ve Kālī) hakkında detaylı bilgi verilmiştir. Sonuç kısmında ise çalışmanın genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Ana Tanrıça, Din, Medeniyet, Hinduizm, Pārvatī, Durgā, Kālī.Item Hint tiyatrosu'nda Bhasa'nın yeri ve önemi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Deveci, Beyza Aybike; Kaya, Korhan; Hindolojiİnsanlık tarihi kadar eski olan tiyatro neredeyse tüm toplumlarda ve medeniyetlerde görülmüştür. Bu medeniyetlerden biri olan Hint'te de tiyatro yaklaşık olarak MÖ 1500'lere kadar dayandırılmıştır. Hint Tiyatrosu'nun bu kadar eski olması ve Türkçede Bhāsa ile ilgili özellikli bir çalışmanın olmaması bizi bu konuyu araştırmaya sevk etmiştir.Ele aldığımız bu çalışma giriş, iki ana bölüm ve sonuç kısmından oluşmuştur. Tezimizin giriş kısmında genel olarak Sanskṛt Tiyatro (Klasik Dönem) tarihine değinerek bu dönemde tiyatro sanatında kullanılan birkaç kural hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde Bhāsa'nın tarihi, eserlerinin özellikleri ve kullanmış olduğu bazı tiyatro teknikleri ele alınmıştır. İkinci bölümde Bhāsa'ya atfedilen on üç eser detaylı bir şekilde incelenmiş ve onun Dāridraçārudattam eseri ile Şūdraka'nın Mṛççhakaṭikā eseri karşılaştırılmıştır. Sonuç kısmında ise çalışmanın genel bir değerlendirmesi yapılmıştır.Item Kālikā Purāṇa’daki Satī Miti Üzerine Bir Değerlendirme(Ankara Üniversitesi, 2022) Deveci, Beyza Aybike; Other; OtherHer toplumun kendisine ait mitleri vardır. Bu mitler zamanın başlangıcında veya sonrasında gerçekleşen, tanrısal-yarı tanrısal varlıklara ait olaylar hakkında olduğu gibi bir şeylerin kökeni veya nedenini de anlatır. Mitler bu konuları anlatırken de ait olduğu toplum hakkında önemli bilgiler verir. Başlangıçta sözlü olarak aktarılan mitler daha sonra kayıt altına alınır. Böylece zaman içerisinde bazı mitlerin toplumundaki değişikliklere göre ya değişmeden birer anlatı olarak kaldığı ya da yeniden şekillenerek anlatılmaya devam ettiği görülür. Bu konuda Hindu mitolojisi de hem verdiği bilgiler hem de zaman içinde farklı şekillerde anlatılmaya devam ettiğinden dikkate değer bir çalışma alanı sunar. Bu çalışmada Ārilerin Hindistan’a gelmesi, Dravidlerle karşılaşması ve Hindu dini düşüncesinde yeni düşüncelerin çıkması sonucu toplumda meydana gelen değişim Kālikā Purāṇa’da yer alan Satī miti üzerinden gösterilmeye çalışılacaktır. Ayrıca mitlerin özellikleri ve işlevleri açısından söz konusu mit değerlendirilecektir.