Browsing by Author "Ernas, Sevgi"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Giriş düzeyi işlerdeki aşırı eğitim olgusunun eğitim istihdam ilişkisi bağlamında çözümlenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Ernas, Sevgi; Aksoy, Hasan Hüseyin; OtherBu araştırmanın amacı, giriş düzeyi işlerde çalışan ve önlisans, lisans ve lisansüstü eğitim kademelerinden mezun olup aynı statüde çalıştıkları iş arkadaşlarına göre eğitim düzeyi daha yüksek olan aşırı eğitimli bireylerin oranlarını belirmek ve söz konusu bireylerin görüşlerinden hareketle eğitim ekonomisi kuramları bağlamında eğitim-istihdam ilişkisini çözümlenmektir. Araştırma karma araştırma yöntemi ve açıklayıcı sıralı paralel desendedir. Türkiye'de giriş düzeyi işlerde çalışan aşırı eğitim oranları, TÜİK Hanehalkı İşgücü Anketleri (2014-2019) mikro veri setiyle belirlenmiştir. Aşırı eğitim oranı belirlemek için iş analistleri ölçümü kullanılmıştır. TÜİK 2019 Hanehalkı İşgücü Anketi ile aşırı eğitimli olma durumunu yordayan değişkenleri sınıflaması lojistik regresyon veri analizi yapılmıştır. Aşırı eğitimli bireylerin deneyimleri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış formu, Ankara Sanayi Odasına bağlı firmalarda çalışan 31 giriş düzeyi işlerdeki çalışana uygulanarak içerik analiziyle çözümlenmiştir. Türkiye'deki giriş düzeyi işlerdeki aşırı eğitim oranları yıllara göre; 2014 %8.02, 2015 %8,98, 2016 %9,78, 2017 %10,43, 2018 %11,00 ve 2019'da ise %12, 5 şeklinde artmıştır. Aşırı eğitimli olma durumunu; gelir, yaş, bölge, cinsiyet, ISCED, medeni durum, firma büyüklüğü, çalışma yeri, ek iş arama durumu, ISCO 08 sınıflaması ve işteki durumu gibi değişkenler yordamıştır. Giriş düzeyi işlerdeki aşırı eğitimlilere göre aşırı eğitimin nedenleri, ekonomik yoksunluk ve işsizlik, eğitim alanı, eğitim genişlemesi, firma yapısıdır. İşverenlerin işe alma ölçütleri ise; statü farkı, mesleki sertifikalar, referans, teknik yeterlilikler, kişisel özellikler, eğitimsel yeterlilikler ve tecrübedir. Aşırı eğitimin iş yaşamlarına etkileri; kazanç kaybı, iş başarısı, kariyer beklentisi, iş yetkinliği, iş yükü, iş değişikliği talebi, iş doyumu, statü karmaşasıdır. Aşırı eğitimin, saygınlık ve özgüven gibi olumlu etkileri bulunmaktadır. Çalışmada ulaşılan sonuçlar bağlamında öneriler geliştirilmiştir.Item İnsan Farklılıklarına İlişkin Mardin İli İlkokullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Görüşleri(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2022) Ernas, Sevgi; Eğitim Ekonomisi ve Planlaması Bölümü; Eğitim Bilimleri Fakültesiİnsanlar; dini inanç, siyasal görüş, sosyal ve ekonomik durum boyutlarında farklılıklar gösterirler. Okulların bu farklılıkları gören, bu farklılıkları kabul ederek eğitim veren demokratik kurumlar olması, eğitimde olası ayrımcılığı azaltacaktır. Eğitimde öğretmenlerin, bu farklılıklara ilişkin ayrımcılıkları azaltmaya yönelik önemli rolleri bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Mardin ili ilkokullarında görev yapan öğretmenlerin insan farklılıklarına ilişkin hoşgörülerini saptamaktır. Öğretmenlerin belirtilen boyutlardaki farklılıklara ilişkin hoşgörülerinin düzeyi ve söz konusu hoşgörülerinin cinsiyetlerine ve üye oldukları sendikaya göre değişme durumu araştırmanın alt amaçlarıdır. Araştırmada, nicel yöntem yaklaşımlarından betimsel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni Mardin ilkokullarında çalışan öğretmenlerden oluşmaktadır ve bu evrenden tabakalı örnekleme ile veri toplanmıştır. Araştırmanın evrenini Mardin ili ilkokullarında görev yapan 2,909 öğretmen, örneklemini ise 940 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, İnsan Farklılıklarına İlişkin Görüşler Anketinin, faktör analizi uygulanarak ölçeğe dönüştürülen biçimi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyetlerine göre, insan farklılıklarının tüm boyutlarında, siyasi görüş, dini inanç, toplumsal cinsiyet rolleri ve sosyal ve ekonomik farklılığa ilişkin hoşgörü düzeylerinde, bağımsız t testi sonucuna göre anlamlı bir fark bulunmaktadır. Kadın öğretmenlerin, siyasi görüş, dini inanç, toplumsal cinsiyet rolleri ve sosyal ve ekonomik farklılıklara ilişkin hoşgörü düzeyi erkek öğretmenlere göre daha yüksektir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin siyasi görüş, dini inanç, toplumsal cinsiyet rolleri farklılığına ilişkin hoşgörüleri; üye oldukları sendikaya göre farklılık göstermektedir.Item Mardin ili ilkokullarında görev yapan öğretmenlerin insan farklılıklarına ilişkin görüşleri(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014) Ernas, Sevgi; Aksoy, Hasan Hüseyin; OtherBu çalışmada, Mardin ili ilkokullarında görev yapan öğretmenlerin "insan farklılıkları" na ilişkin görüşlerinin saptanması amaçlanmıştır. Bu bağlamda öğretmenlerin; bölgesel ayrımcılık, cinsel tercih, toplumsal cinsiyet rolleri, engelli olma ve eğitim hakkına erişim, dinsel inanç, dil, siyasal görüş, sosyal ve ekonomik sınıf-statü farklılığı, kültürel ve bireysel özellikler, bireysel ilgiler ve seçimler boyutlarındaki insan farklılıklarına ilişkin görüşleri, kişisel özellikleri itibariyle (cinsiyet, sendikalı olma durumlarına ve üye oldukları sendikaya) saptanmaya çalışılmıştır. . Betimsel ve ilişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın örneklemini,Mardin ili ilkokullarında çalışan 940 öğretmen oluşturmaktadır. Bu örneklem grubuna, Aksoy ve Aksoy'un (2004) hazırlamış olduğu "Öğretmenlerin İnsan Farklılıklarına İlişkin Görüşleri" adlı anket uygulanmıştır. Elde edilen verilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Öğretmenlerin insan farklılıklarına ilişkin yargıların cinsiyetlerine göre analizi, ilişkisiz (bağımsız) örneklemler t testi kullanılarak elde edilmiştir. Öğretmenlerin sendikalı olma durumlarına ve üye oldukları sendikaya göre insan farklılıklarına ilişkin yargıların analizi için ise ilişkisiz örneklemler için tek yönlü varyans analizi (one way anova) kullanılmıştır. Birimlerarası farkların hangi gruplar arasında olduğunu bulmak amacıyla da Scheffe ve LSD testi uygulanmıştır. vi Bu araştırmada öğretmenlerin, insan farklılıklarına ilişkin görüşlerinin cinsiyetlerine, sendikalı olma durumlarına ve üye oldukları sendikaya göre farklılaşmakta olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin, bölgesel farklılıklara, cinsel yönelime, toplumsal cinsiyete, din ve dil farklılıklarına, sosyo- ekonomik farklılıklara, bireysel ilgilerine ve kültürel çoğulculuğa ilişkin toleransları cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin siyasi görüş farklılıklarına ve kültürel özelliklerine ilişkin tolerans düzeylerinin cinsiyetlerine göre analizlerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin okullarda tek tip kıyafet uygulamasına ve kurumsal yeterliliğe ilişkin görüşlerinin cinsiyetleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmaktadır. Öğretmenlerin bireysel yeterlilikleri ve kurumsal öneri ile ilgili görüşleri cinsiyetlerine göre istatistiksel anlamlı bir fark göstermemektedir. Genel olarak kadın öğretmenlerin, erkek öğretmenlere göre "insan farklılıkları" alanlarında daha yüksek toleranslı olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, bölgesel farklılıklara, cinsel yönelime, toplumsal cinsiyete, engelli olma durumuna, din, dil, sosyo-ekonomik, kültürel özelliklere ve bireysel ilgi farklılıklarına ilişkin görüşleri, sendikalı olma durumlarına ve üye oldukları sendikaya göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermektedir. Ayrıca, okullarda tek tip kıyafet uygulamasına ve kurumsal öneriye ilişkin öğretmenlerin görüşleri, sendikalı olma durumuna ve üye oldukları sendikaya göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmenlerin siyasal görüş farklılıklarına, kurumsal ve bireysel yeterliğe ilişkin görüşleri, sendikalı olma durumlarına ve üye oldukları sendikaya göre istatistiksel anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bu araştırmaya göre, Eğitim-Sen'li öğretmenler, genel olarak, diğer sendikalı ve herhangi bir sendikası olmayan öğretmenlere göre daha toleranslıdır. Öğretmenlerin insan farklılıklarına ilişkin tolerans düzeyleri öğrencilerin okul yaşamlarını etkilemektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın diğer bölgelerde de uygulanması farklılık alanlarına ilişkin öğretmenlerin görüşleri tespit etmesi açısından önerilebilir.