Browsing by Author "KAPLAN, Ramazan (Danışman)"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Latife Tekin’in romancılığı(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü) BALIK, Macit (Yazar); KAPLAN, Ramazan (Danışman)Balık, Macit, Latife Tekin’in Romancılığı, Doktora Tezi, Danışman: Prof.Dr. \r\nRamazan Kaplan, 341 s. \r\nÖZET \r\n \r\n1980 sonrası Türk romancılığının önemli isimlerinden biri olan Latife Tekin, \r\nSevgili Arsız Ölüm (1983) ile edebiyat dünyasında dikkat çeker. Tekin, ilk dört \r\nromanında –Sevgili Arsız Ölüm (1983), Berci Kristin Çöp Masalları (1984), Gece \r\nDersleri (1986), Buzdan Kılıçlar (1989), Aşk İşaretleri (1995)- yoksul insanları; \r\nbüyülü gerçekçi bir tutumla, taraf da tutarak, geleneksel Orta Asya Türk kültürünün \r\nve folklorun anlatım olanaklarından da yararlanarak ele alır. Bu eserlerde bireylerin \r\nve toplumun maddi ve manevi sorunları, benzer temalara odaklanmış Türk \r\nromanlarından farklı anlatım stratejileri ve dilsel bir duyarlıkla öne çıkarılır. \r\nTekin’in ikinci dönem romanlarında -Ormanda Ölüm Yokmuş (2001), \r\nUnutma Bahçesi (2004), Muinar (2006)- tema ile birlikte teknik de değişir. Çevre ve \r\nsorunlar; toplum yerine birey sorunlarının öne çıkarılmasıyla, tamamıyla perspektif \r\ndeğiştirir. Engin bir doğanın, ormanın içinde, kentin dışına itilmiş, her biri \r\nmesleğinde başarılı, aydın insanların varoluşsal sorunları; feminizm, kadın sorunu, \r\nunutma ve anımsama, çevreci duyarlılık ve aşk gibi temalar altında ele alınır. Tekin, \r\nromanlarının bu ikinci evresinde, bireyin iç dünyasına yönelmesi, ekolojik ve \r\nfeminist değerleri öne çıkarmasıyla dikkat çeker. \r\nTekin’in romancı kimliğinin geçirdiği aşamalar Türkiye’nin toplumsal \r\ndinamiklerinin değişimiyle paralellik gösterir. Toplum, cemaatten cemiyete dönüşür, \r\nanonim karakterdeki köy toplumundan kentlilik kimliğine, oradan da tekrar köy \r\nkoşullarına daha modern biçimde sahip olan kentli kimliği öne çıkar. İki dönemde de \r\nTekin’in otobiyografik öğelerden beslenmesi gözden kaçmaz. \r\nBu tez, Tekin’in romanlarını, modernist roman estetiğinin belli başlı öğeleri; \r\ndil, tema, teknik gibi başlıklar altında analitik bir yaklaşımla ele almakta, onun 1980 \r\nsonrası Türk romanı içindeki konumunu belirginleştirmektedir. \r\nAnahtar Kelimeler: Latife Tekin, modernist Türk romanı, gecekondu, göç, \r\nkadın, dil ve yoksulluk ilişkisi, büyülü gerçekçilik, çevreci eleştiri, feminizm. \r\n\r\n\r\nBalık, Macit, The Novel Writing of Latife Tekin, Doctoral Thesis, \r\nConsultant: Prof.Dr. Ramazan Kaplan, 341 p. \r\n\r\nABSTRACT \r\nLatife Tekin, who is one of the important names of Turkish novelists, draws \r\nattention to the world of literature with Sevgili Arsız Ölüm (1983). Tekin, in her first \r\nfive novels–Sevgili Arsız Ölüm (1983), Berci Kristin Çöp Masalları (1984), Gece \r\nDersleri (1986), Buzdan Kılıçlar (1989), Aşk İşaretleri (1995)- takes up poor \r\npeople, with a magical realistic manner, taking a side and taking advantage of the \r\nexpressive possibilities of the traditional Central Asian Turkish culture and folklore. \r\nIn this work, the material and spiritual problems of individuals and society are \r\nhighlighted with different narrative strategies and linguistic precision from Turkish \r\nnovels focused on similar themes. \r\nIn the second period novels of Tekin -Ormanda Ölüm Yokmuş (2001), \r\nUnutma Bahçesi (2004), Muinar (2006)- the theme and the technique change. \r\nEnvironment and problems completely changes the by highlighting the problems of \r\nindividual instead of the community problems,. She takes up the existential \r\nproblems of enlightened people who are in an extensive nature, forest, pushed out of \r\nthe city, under themes such as feminism, women\'s problem, forgetting and \r\nremembering, environmental sensitivity and love. Tekin, in this second phase of her \r\nnovels, attracts attention with the individual\'s inclining towards her inner world, \r\nhighlighting the ecological and feminist values. \r\nThe developmental stages of Tekin’s novelist identity parallels with the \r\nchange of Turkey’s social dynamics. The society changes from community to \r\nassociation, from the identity of anonymous urban society to rural character, than \r\nagain the urban identity which has more modern village conditions come forward. \r\nTekin’s feeding of autobiographical elements in the two periods isn’t overlooked. \r\n This thesis takes up Tekin’s novels in an analytical approach under headings \r\nsuch as the main elements of the modernist novel aesthetics, language, theme, \r\ntechnique, sets off her position in the Turkish novel after 1980. \r\nKeyWords: Latife Tekin, modernist Turkish novel, slum, immigration, \r\nwomen, the relationship between language and poverty, magical realism, \r\nenvironmental criticism, feminism.\r\n