Browsing by Author "KAPLAN, Ramazan (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item ECE AYHAN’IN ŞİİRLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YENİ TÜRK EDEBİYATI) ANABİLİM DALI) KUL, Erdoğan (Yazar); KAPLAN, Ramazan (Tez Danışmanı)Türk siirinin modernlesmesi sürecinde İkinci Yeni hareketinin önemli bir yeri vardır. Bu hareketin önde gelen adları arasında sayabilecegimiz İlhan Berk, Cemal Süreya, Turgut Uyar, Edip Cansever, Sezai Karakoç ve Ece Ayhan; gerek biçim gerekse içerik yönünden Türk siirini farklı ve özgün bir alana dogru yönlendirmislerdir. İkinci Yeni'nin en özgün sairlerinden olan Ece Ayhan, daha ilk siirleriyle kendi tarzını yaratmaya, ayrıksı çizgisini olusturmaya baslamıs, 'Bakıssız Bir Kedi Kara' kitabında artık olgunlastıgı görülen imge ve üslup özelliklerini sonraki kitaplarında da sürdürmüstür. Ayrıca sair, Türk edebiyatında düzyazı siirin önemli örneklerini veren adlar arasında da kendine saglam bir yer edinmistir. Kendisinin 'sıkı siir' ve 'sivil siir' dedigi anlayısa uygun olarak ancak belirli bir düzeydeki okur kitlelerince anlasılabilir yapıda kurulan bu siirde elestirel yön ön plana çıkar. O, özellikle 'iktidar' ve 'otorite' kavramlarını sorgular; bu bakımdan 'devlet'le de sürekli bir hesaplasma içindedir. Resmi tarih söyleminin dısında, yeni ve aykırı bir bakıs açıyla hem geçmisi hem de yakın geçmisi ve günümüzü irdelemeye çalısır. Dikkatinin, çok az bilinen tarihsel olaylara, öznelligi agır basan anektodlara yönelik oldugu görülür. Siirlerinin tematik örgüsünü büyük ölçüde bunlarla besler. Bunun yanı sıra genellikle marjinal kitle ve kisilere siirlerinde yer verir. Âdeta çogunlugun ve resmi söylemin uzak durdugu ya da bunların uzagında kalan her sey onun ilgi alanına girer. Siirlerinin düsünsel arka planı ise belirli bir politik olusumun güdümünde biçimlenmez; o, daha çok anarsizme yakın bir tutuma sahiptir. Ece Ayhan, ölçünlü dil kullanımının da bütünüyle dısına çıkmaya çalısır. Dilin yapısını bozarak alısılmıs siirsel iletisim biçimlerini sekteye ugratmak, okuru sarsarak onu bambaska bir gerçeklik algısına zorlamak, dilin denenmemis olanaklarını denemeye çalısmak siirdeki baslıca amaçları arasındadır. Yazdıklarıyla ve muhalif durusuyla özellikle kendisinden sonraki sairleri önemli ölçüde etkiledigi gözlenebilen Ece Ayhan, siirlerinin zor anlasılırlıgına karsın her zaman edebiyat çevrelerinin gündeminde kalabilmis, belirli bir sayının üzerindeki okur kitlesini hiç yitirmemis, edebiyat tarihimizde kendine farklı bir yer edinebilmis önemli bir sairdir.Item FÜRUZAN’IN HİKÂYECİLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTÜTÜSÜ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ANA BİLİM DALI ( YENİ TÜRK EDEBİYATI BİLİM DALI )) BULDUKER, Gülten (Yazar); KAPLAN, Ramazan (Tez Danışmanı)Füruzan’ın hikâyelerini konu aldıgımız bu arastırmada varılan sonuçları su noktalarda özetlemek mümkündür. Arastırmamızın basında Füruzan’ın hayatı hakkında kısa bir açıklama verilmekte; ardından hikâye kitapları tanıtılarak süreli yayınlardaki birkaç hikâye denemesinden söz edilmektedir. Füruzan’ın hikâyeleri, sekil ve içerik yönüyle incelenmis; yazarın hikâyeci kimligi tespit edilmistir. “İçerik” baslıgını tasıyan bölümde hikâyelerdeki toplumsal ve bireysel temalar on üç baslık altında degerlendirilmistir. Yasadıgı dönemin tanıklıgını yapmak amacını tasıyan yazarın hikâyelerindeki kisi kadrosu, genellikle yoksullardan olusmustur. Hikâyelerin bas kisileri ezilenler, göçmenler ve dogru bildiklerinin mücadelesini verirken engellenenlerdir. Onların durumu ve yeri karsıtlarının çizilmesiyle saptanır. Hikâyelerin sekil yönüyle incelenmesinde mekân, zaman, olay kurgusu, bakıs açısı, dil ve anlatım gibi, bir anlatının olusmasını saglayan temel ögeler esas alınmıstır. Yazarın, mekâna, kisi kadrosunun olusması ve sunulması gibi islevsel bir deger yükledigi görülmüstür. Onun, geçmisi anlatmaya düskünlügü, geriye dönüs teknigini çok sık kullanmasını gerekli kılmıstır. Bu yüzden olay zamanında sık sık kesintiler olur. Bu durum, hikâyelerin okunup anlasılmasını güçlestir; ancak yazar, uzun geriye dönüslerin ardından olay zamanına döndügünde, geçmisle simdiki zaman arasında bag kurabilmektedir. Hikâyeler genellikle, kahraman anlatıcı ve olimpik konumlu anlatıcı bakıs açısına sahiptir. Her iki bakıs açısının birlikte kullanıldıgı hikâyeler de vardır. “Dil ve Anlatım” baslıgı altında, yazarın, dil unsurlarını ne sekilde kullandıgı; devrik cümleye düskünlügü; ifade tarzları tespit edilmistir. Arastırmamızın sonunda, hikâyeler üzerine genel bir degerlendirme yapılmaktadır. Kaynakça da ise yazarın hikâye kitapları yayım tarihleriyle verilmektedir. Çalısmamızda faydalandıgımız kitap, makale, açık oturum, mülâkat ve sorusturmalar yer almaktadır.Item SABAHATTİN KUDRET AKSAL’IN HAYATI, SANATI ve ŞİİRLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI (YENİ TÜRK EDEBİYATI) ANA BİLİM DALI) YILMAZ, Arif (Yazar); KAPLAN, Ramazan (Tez Danışmanı)'Sabahattin Kudret Aksal'ın Hayatı, Sanatı ve Şiirleri Üzerinde Bir Araştırma' adını taşıyan bu çalışma, sanatçının yaşam serüvenini, sanat anlayışını ortaya koymayı ve şiirleri üzerinde ayrıntılı bir incelemeyi amaçlamaktadır. Üç bölümden meydana gelen tezimizin ilk bölümünden önce verdiğimiz 'Giriş'te panoramik bir bakış açısıyla Cumhuriyet Devri Türk Şiiri ve bu oluşumun Sabahattin Kudret Aksal ile irtibatı üzerinde durulmuştur. 'Hayatı ve Mizacı' adını taşıyan ilk bölümünde şairin sanat ve hususî hayatını ayrı alt başlıklar halinde dikkatlere sunduk. Şairin ailesini, ailesinin Manastır'dan İstanbul'a göç hikâyesini, çocukluk yıllarını, eğitimini, evliliğini, görev aldığı kurum arşivlerinden derlediğimiz bilgi ve belgeler ışığında memuriyet hayatını anlattık. Sabahattin Kudret'in edebiyata yönelişindeki etkileri, ilk sanat tecrübeleri ile sanat ve kültür çevresinin resmini burada çizdik. 'Eserleri' başlığı altında şiir kitapları hakkında bilgi verdik, toplu bir değerlendirme yaptık. Amacımız şiir kitaplarını kısa ve öz bir biçimde tanıtmak, baskıları arasındaki farklılıkları göstermek olmuştur. 'İkinci Bölüm'de şairin sanat, edebiyat ve dil görüşlerini üç alt başlık halinde değerlendirdik. Bu bölümde Aksal'ın görüşleri kitaplaşmış denemelerine süreli yayınlarda kalmış 119 deneme, araştırma ve inceleme yazısı ve 61 söyleşisi dahil edilerek tespit edilmiş, kendi içindeki tutarlılığı, değişimi ve gelişimi göz önünde bulundurularak gösterilmiştir. 'Üçüncü Bölüm' ise tamamen Sabahattin Kudret'in şiirlerinin incelenmesine ayrılmıştır. 'Tema', 'Ahenk', 'Şekil' ile 'Dil ve Anlatım Özellikleri' adı taşıyan dört ana alt başlık altında incelenmiştir. 'Sonuç'ta bütün bir çalışmayı özetlemekten özellikle kaçındık. Burada amacımız daha önce söylediklerimizi yinelemek değil, vardığımız sonuçları topluca göstermek, değerlendirmek ve yargılara varmak olmuştur. 'Kaynakça'da ise incelediğimiz ve yararlandığımız eserlere yer verilmiştir. Tezimizin sonunda ise metin oluşturmada yararlandığımız bir takım belgelerden örnekler sunulmuştur.