Browsing by Author "Kaplan, Davut"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Çanakkale Arkeoloji Müzesi Frank Calvert Koleksiyonu Terrakotta figürinleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Kaplan, Davut; Özgünel, Coşkun; Arkeolojinkara University, Institute of Social Sciences Department of Classical Archeology at the Department of Archeology of the subject prepared by the doctoral thesis is "Çanakkale Archaeological Museum Frank Calvert Collection Terrakotta figurines".Where a large number of works that comprise a portion of Frank Calvert Collection figurine 19th Since the middle of the century were collected from Troas region and the environment. Today 250 terrakotta figurines as inventory records in the museum in the scope of work has been taken into consideration. These Works generally are dated from beginning 2.thousand B.C. an ongoing process until the Roman period. In early examples of the impact on islands especially Rhodos. The majority of the classical examples are period of Greece are effective Greece. In the Hellenistic period, because of the political and social structure come to the fore western Anatolia effects. The most striking examples are Cyprus and Egypt, and show the relationship between the regions. In early period the figure types of gods and goddesses are common. Aphrodite figurines are common in every term. In the Hellenistic period child and animal figures are very numerous according to other examples. Written sources also known as Troas region belong to different gods and goddesses of the cult of adoration and hero cult as well as yours and also the foreground because of İlion.Item Panhellenik Kutsal Alanların Değişimi, Festivaller, Hamamlar, Atletizm ve Smintheion Örnekleri(Ankara Üniversitesi, 2021) Kaplan, Davut; Other; OtherPanhellenik kutsal alanlar kurbanların kesildiği, adakların sunulduğu ve geleneksel dinsel törenlerin gerçekleştirildiği dini merkezlerdir. Planlama ve yerleşim açısından özünde altar ve anıtsal tapınağın yer aldığı temenosla çevrili alanlardır. Bu kutsal alanlar zamanla büyük halk kitlelerinin ziyaret ettiği ve katıldığı festival alanlarına dönüşürler. Bu bağlamda festivalleri ve spor organizasyonları ile ünlü dört büyük panhellenik kutsal alanın Yunanistan’da yer alması köklü bir geleneğin göstergesidir. Roma hâkimiyeti ile birlikte sadece bu dört büyük kutsal alan değil, bunlarla yarışır şekilde çok sayıda kutsal alanda festivaller ve olimpik spor organizasyonları yapılır. Smintheion’da ise kutsal alan yeniden planlanmış ve çok daha uzak bölgelerden gelen sporcularla yapılan agonlar Delphi’deki Pythia oyunlarına eş değer sayılmıştır. İçerik olarak da yine Olympia, Nemea, Delphi ve Isthmia gibi dört büyük panhellen festivalinden esinlenen Smintheia Pauleia oyunları kutsal alandaki köklü değişimin bir başka yansımasıdır. Özellikle ihtiyaçlar doğrultusunda inşa edilen italik hamamlar gibi yeni yapı türleri de ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla Smintheion, Roma’nın politik ve kültürel gücünü Hellen kutsal alanlarında kültürel birlik ve propaganda amacıyla kullanışına en güzel örnektir.Item Yüksel Erimtan Koleksiyonu’ndan iki terrakotta fulcrum figürü(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2019) Kaplan, Davut; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiÖzet: Yunan ve Roma yataklarının stilistik gelişimi ve farklılıkları üzerine antik metinler ve modern çalışmalar olmak üzere çok sayıda bilgi ve kaynak mevcuttur. Bu yatakların kol dayama yerleri olan baş ve bazen de ayak kısımlarında plastik ve kabartma figürlerle süslü fulcrum adı verilen genelde bezemeli metal parça bulunmaktadır. Modern çalışmalar ile günümüzde çok az kısmı korunmuş ve müzelerde saklanan fulcrumlar ve parçaları değerlendirilmiş ancak genelde tarihlendirilme sorunu dile getirilmiştir. Bu fulcrumlar ilk örneklerinden itibaren yataktaki yerleri, duruşları, malzemeleri, figürleri ve diğer bezemeleri ile birlikte değerlendirilmiş ve bu bağlamda çalışmaya konu olan Ankara Yüksel Erimtan Kültür ve Sanat Vakfı, Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi kataloğunda yer alan iki terrakotta figür ele alınmıştır. Özgün ve çok sevilen örnekleri bronz, fildişi, kemik gibi farklı malzemeler olan fulcrumların pek karşılaşılmayan terrakotta örnekleri ise yok denecek kadar azdır. Bu nedenle her iki terrakotta figür daha önce çalışılmış farklı malzemeden yapılmış özgün örnekler ışığında ikonografi ve işlev açısından tanımlanmış ve özgün bir yatak dekorasyonu oldukları vurgulanmıştır. Yine çalışılmış yataklar ve fulcrumlarla karşılaştırılarak bu iki terrakotta figürün gerçek işlevi çizimlerle ortaya konarak yatağın özgün formu inşa edilmiş ve tarihlendirilmiştir