Browsing by Author "TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item ÇOKLU ZEKA KURAMININ LKÖGRETM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ AMAÇLARININ GERÇEKLESME DÜZEYİNE ETKİSİ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ) YÖRÜK, İsmail (Yazar); TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı)ÖZET Yörük, İsmail, Çoklu Zeka Kuramının İlkögretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Amaçlarının Gerçeklesme Düzeyine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Danısman: Prof. Dr. Cemal Tosun, s.245 Bu arastırmada ; “Çoklu Zeka Kuramı uygulamalarının İlkögretim Din ve Ahlak Bilgisi dersinin amaçlarına ulasma düzeyine ve kalıcılıgına etkisi ortaya çıkarılmaya çalısılmıstır. Arastırma kapsamında, ilkögretim 6, 7 ve 8.sınıflar Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi üniteleri içerisinden “6. Sınıf Son Peygamber Hz. Muhammed”, “7. Sınıf Hac ve Kurban”, “8. Sınıf İnanç Davranıs İliskisi” üniteleri ele alınmıstır. Arastırma İstanbul Kadıköy Cemile Besler İlkögretim Okulu 2006-2007 ögretim yılında 6,7 ve 8. sınıflar üzerinde yapılmıstır. 6-A, 7-A ve 8-B sınıfları deney grubu; 6-B, 7-C, 8-A sınıfları kontrol grubunu olarak belirlenmistir. Arastırma 75 ögrenci deney grubunda ve 75 ögrenci kontrol grubunda olmak üzere toplam 150 ögrenciye uygulanmıstır. Arastırmaya katılan gruplar; ögrenilecek konu öncesi ön-test, konu sonrasında son-test ve konu bitiminden bir ay sonra ögrenilmesi beklenilen davranısların hatırlanmasını yoklayan kalıcılık testi uygulanmıstır. Kalıcılık testi ile grupların unutma derecesi ortaya konulmaya çalısılmıstır. Bu amaçla üniteler için hazırlanan çoktan seçmeli ölçme aracı kullanılmıstır. Arastırma deneysel bir çalısmadır. Arastırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göre; Çoklu Zeka Kuramına göre hazırlanan ögretme etkinliklerinin ögrencilerin akademik basarılarına, kalıcılıga anlamlı bir etkisi olmustur.Item Cumhuriyet dönemi yaygın din eğitimcilerinin yetiştirilmesinde eğitim programı-istihdam alanı ilişkisi(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı (Din Eğitimi)) TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı); YAVUZ, Süleyman (Yazar)Cumhuriyet döneminde yaygın din eğitimi adı altında yapılan din hizmetleri faaliyetlerini yürütme görevi, 03 Mart 1924 tarihinde kurulmuş olan Diyanet işleri Başkanlığına veriliştir. Başkanlık bu görevi farklı unvanlarda istihdam ettiği yaygın din eğitimcileri marifetiyle icra etmiş ve istihdam ettiği yaygın din eğitimcilerinde değişen şartlara göre yaptıkları görevlerin gerektirdiği bir takım yeterlikler aramıştır. Bu çalışmanın birinci bölümünde Cumhuriyet döneminde yaygın din eğitimcilerinin istihdam alanı olan Diyanet işleri Başkanlığının yaygın din eğitimcilerinde aradığı yeterlikler belirlenmiş ve 1924‟ten bu tarafa bazı yeterliklerin her dönemde mutlaka bulunması istendiği, bunun yanında günümüze yaklaştıkça yeni yeterlikler eklenerek mesleki formasyon bakımından daha donanımlı yaygın din eğitimcilerinin istihdam edilmeye çalışıldığı sonucuna varılmıştır. Cumhuriyet tarihinde din hizmetlerinin ifası ile mükellef memurların yetiştirilmesinin amacıyla açılan İmam Hatip Liselerinin ve yüksek diniyat mütehassısları yetiştirmek için açılan İlahiyat Fakültelerinin sonuç itibariyle yaygın din eğitimcisi yetiştirme gibi bir işlevi olmuştur. Araştırmamızın ikinci bölümünde yaygın din eğitimcilerinin yetiştirildiği söz konusu eğitim kurumları için hazırlanan programların Diyanet işleri Başkanlığının aradığı yeterlikleri kazandırıp kazandıramadığı programda yer alan ders isim, içerik ve saatlerinden hareketle tespit edilmeye çalışılmıştır.AbstractThe mission execution of non-formal Religious Education made under the name of religious services in the Republican Period has been given to the Presidency of Religious Affairs, which was established on March 3, 1924. Presidency of Religious Affairs performed this mission by competencies sought in religion teacher / qualifications whom Presidency employed in different titles and postulated various qualifications in these non-formal Religon Educators according to changing/developing conditions as required. In the first part of this study, it is defined competencies/qualifications of non-formal Religon Educators that Presidency of Religious Affairs sought as employer of non-formal Religon Educator and it is conculeded that Presidency of Religious Affairs has demanded some qualifications have to be in non-formal Religon Educators in each period since 1924 and as well has empoleyed non-formal Religon Educators who are better equipped in terms of employment of professional formation by adding new competencies / qualification in contemporary period. In the Republican Period, having been established İmam Hatip High Schools in order to train officers of religious services performances and Faculty of Theology to educate specialist in religion studies, as a result have served as a function to train non-religion educator. In the second part of our study, curriculum / curricula, content and time, program course, titles of the subdjects that were prepared for formal Religon Educators of Religious Affairs and whether competence provide for the demand of Presidency of Religious Affairs in these educational institutions have been studied to determine.Item ETKİN DİN EĞİTİMİNDE GÖRSEL ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ) Yemenici, Hatice (Yazar); TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı)Günümüz egitim sistemlerinde kabul gören anlayıslar ve yeni egitim ortamı yaklasımları ile din egitimine baktıgımızda dinin, bireyin farklı dönemlerine ve ihtiyaçlarına göre nasıl ögretim konusu yapılacagının egitim bilimleri verileri ısıgında ortaya konulması gerekmektedir. Bu baglamda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine yönelik olarak -diger branslarda oldugu gibi- dersin kendi alanına, kendi özel amaçlarına, hedef davranıslarına, ögrencilerin genel ve bireysel özelliklerine uygun bir ögretim teknolojisi ve ögretimi destekleyecek özellikle görsel ögretim araç- gereçlerinin gelistirilmesi ihtiyacı karsımıza çıkmaktadır. Arastırmamızda bu ihtiyaç ve gereklilikten yola çıktık. Bu amaçla tezin birinci bölümünde; ögrenme ve ögretme ile ilgili gelistirilen yaklasımların, ögrenmeögretmede uyarıcıların önemi ve islevi ile ilgili sundugu ilkelerine yer verdik. Bu ilkeler merkezinde etkin bir ögretim ortamı ve çevresinin nasıl olusturulacagı sorusundan hareketle, uyarıcılar ve özellikle de görsel uyarıcıların rolü üzerinde durduk. Etkili bir egitim-ögretim ortamı olusturmada, dersi isleme asamalarında ve farklı ögretim hedef davranıslarının kazandırılmasında etkili ve uygun olan görsel uyarıcıların neler oldugunu tespit ettik. Derslerde kullanılabilecek ögretim araç-gereçlerini; a- İsitsel, b- Görsel, c- İsitsel ve görsel olarak ele aldık. Bu baglamda bir görsel ve isitsel uyarıcılar bütünü olarak bilgisayar etkinliklerine yer verdik. Gelistirilen araç-gereçlerin ögrenmeye ve ögretmeye katkılarını ve bunları gelistirme ilkelerini sunduk. Arastırmamızın ikinci bölümünde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin ögretim alanını, amacını ve dersi, soyut muhtevasıyla ögretim konusu yapmanın zorlukları üzerinde durduk. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde simdiye kadar kullanılan yöntemleri, teknikleri, bunların sınırlılıklarını ve aksayan yönlerini ortaya koyarak yeni yöntem arayıslarını arastırdık. Bu noktada yeni yöntem arayıslarını tamamlayan ve destekleyen bir konumda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ögretiminde görsel ögretim etkinliklerini ele aldık. Görsel uyarıcıları, din dersi ögretimi asamalarında ve farklı hedef davranısların kazanılmasında etkili ve uygun olanları X baglamında arastırdık. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde kullanabilecegimiz ögretim araçgereçlerini ve özellikle de bilgisayar etkinliklerini ve bunların ögrenme ve ögretmeye katkılarını ele aldık. Üçüncü bölümde ise, görsel ögretim etkinliklerinin Din kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi ögretim çalısmalarının etkinligine ve basarısına olan etkilerini arastırmak amacıyla uygulama yaptık. Uygulama, ilkögretim 4. sınıf 5. ünite olan; “Yaratanı ve Yarattıklarını Severim” ünitesi kontrol grubu ve deney grubuna yönelik olarak planlandı. Kontrol grubunda, ders, geleneksel yöntem ve sözel anlatım agırlıkta planlanırken ve islenirken, deney grubunda, ögretim muhtevası görsel ve isitsel olarak, ögrencinin ögretim malzemesiyle etkilesime geçebilecegi bir tarzda planlandı. Bilgisayar ve projeksiyon yardımıyla islendi. Deney ve kontrol grubuna ön test ve son test uygulandı. Elde edilen sonuçlar SPSS programıyla çözümlenmesi yapılarak degerlendirildi. Din egitimi ve ögretimi alanında yaptıgım bu çalısmada, problem olarak gördügüm bu konuyu arastırırken, bu alanın Türkiye’deki bilimsel gelisimine katkı yapan herkese minnet ve sükranlarımı arz ediyorum. Bu yolda yapılan çalısmaların ögrenme-ögretme ortamlarında somut katkılarını ve yansımalarını görmek Bir Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ögretmeni olarak bana güven vermektedir. Din ögretiminde meslektaslarıma ve alana mütevazî bir katkı olsun diye yapmak istedigim bu çalısmada, ögrencilik yıllarımdan bu yana emegi geçen degerli hocalarım, Prof. Dr. Beyza Bilgin’e, Prof. Dr. Mualla Selçuk’a, Prof. Dr. Recai Dogan’a, tez danısmanım ve degerli hocam Prof. Dr. Cemal Tosun’a, SPSS çözümlemelerimde destegini esirgemeyen Dr. Davut Isıkdogan’a ve bu konudaki uzman görüsüyle hocam Doç. Dr. Nurullah Altas’a Mütesekkir oldugumu belirtmek isterim.Item KIRGIZİSTAN HALKININ DİN DERSİNE (IYMAN SABAGI) BAKIŞI (OŞ ÖRNEĞİ)(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ) TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı); TOPÇUBAEV, Kubatali (Yazar)Item MESNEVà ÖRNEGİNDE YETİSKİNLER DİN EGİTİMİNDE KISSA KULLANIMI(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İLKÖGRETİM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖGRETMENLİGİ ANA BİLİM DALI (DİN EGİTİMİ)) COŞKUN, İbrahim (Yazar); TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı)Yetiskinlere yönelik din egitimi faaliyetlerinin en genis olanlarının basında vaazlar gelmektedir. Vaazlar yetiskinler din egitiminde etkin bir isleve sahiptir. Kıssa ise vaazlarda kullanılan bir anlatım teknigidir. Kıssalar sadece çocukların ve gençlerin egitiminde degil yetiskinlerin egitiminde de kullanılmaktadır. Mevlana'nın dini anlatım ve irsadında kıssalar önemli bir yere sahiptir. Mesnevî'de çokça kıssa aktarılmasındaki amaç, idraki zorlayan yüce ve soyut hakikatleri muhatapların anlayıs ve kavrayıs seviyesine indirgemektir. Mesnevi'de kıssaların bulunması, masal ya da hikaye anlatmasının amacı bu kıssalardan ders ve ibret alınmasıdır. Bu arastırmada, yetiskinler din egitimi uygulamalarından biri olan vaazda sıkça kullanılan ve bir anlatım teknigi olan 'kıssa'lar ve bunun yanı sıra klasikler arasında zikredilen Mesnevî ve Mesnevî'de bulunan kıssalar, anlatılıs yerleri, amaçları, nitelikleri ve konuları tespit ve tasnif edilmistir. Arastırma giris ve sonuç kısımları hâriç iki bölüm ve Mesnevî'deki kıssaların yukarıda zikredilen bahisler dogrultusunda ciltlere göre olusturulmus tablolarından ibarettir. Giris kısmında arastırmanın problemi, amacı, önemi, sınırlılıkları ve yöntemi üzerinde durulmustur. Arastırmanın birinci bölümünde, yetiskinler egitimi, yetiskinler din egitimi, yetiskinler din egitimi uygulamalarından biri olan vaaz ve vaazda anlatılan 'kıssa'lara yer verilmistir. Arastırmanın temel konusunu teskil eden ikinci bölümde ise, Mevlana'nın hayatı, eserleri, Mesnevî ve Mesnevî'deki kıssa teknigi üzerinde durulmustur. Sonuç bölümünde ise çalısmadan elde edilen sonuçlara yer verilmistir.Item Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının Kur'an kursları programındaki dini bilgiler dersinin amaçlarının gerçekleşmesine etkisi(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Din Eğitimi Bilim Dalı) DURMUŞ, Rüveyda (Yazar); TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı)Bu araştırmada; Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı uygulamalarının Kur'an kursları programındaki dini bilgiler dersinin amaçlarına ulaşma düzeyine ve özyeterlik düzeyine etkisi ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında Kur'an kursları kış dönemi Zekat Ünitesi ele alınmıştır. Araştırmada Ankara Keçiören'de Ayvalı Merkez Kur'an kursu, Eyüp Sultan Kur'an kursu ve Yükseltepe Sancak Kur'an kurslarının her biri için kontrol ve deney grupları oluşturulmuş ve toplam 72 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Araştırmaya katılan gruplara; başarı testi olarak öğrenilecek konu öncesi ön-test, konu sonrasında son-test ve aynı zamanda özyeterlik algısı için de aynı şekilde konu öncesi ön-test, konu sonrası son-test uygulanmıştır. Bu amaçla ünite için hazırlanan çoktan seçmeli ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırma deneysel bir çalışmadır. Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göre; Probleme dayalı Öğrenme Yaklaşımına göre hazırlanan öğrenme etkinliklerinin uygulama yapılan bütün kurslar için öğrencilerin başarılarına anlamlı bir etkisi olmuştur. Ancak özyeterlik algılarına anlamlı bir etkisi olmamıştır.AbstractIn this study; the effect of Problem Based Learning Approach applications on the attainability of scripture lesson purposes and self-efficacy are researched. As a scope of the research, the Unit of Zakat in the winter semester in Quran Courses is studied. Experimental and control groups are constituted for every Quran courses of Ayvalı Merkez, Eyüp Sultan and Yükseltepe Sancak which are included in Keçiören in Ankara, and totally 72 students are participated in the study. Pretest and posttests are given to the participants as an achievement and self-efficacy test before and after the learning the subject. Based on this purpose, a multiple choice test is used which is prepared for the Zakat Unit. This research is an experimental study. As the results of the study, there is found a significant effect of the activities prepared according to the Problem Based Learning Approach on the achievements of the participants in all of the courses. However, there is not found a significant effect on their self-efficacy.Item Prof. Dr. Beyza Bilgin ve Din Eğitiminde yeni yöntem çalışmaları(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Din Eğitimi Bilim Dalı) TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı); ÖNDER, Mustafa (Yazar)Prof. Dr. Beyza Bilgin Türkiye'de Din Eğitim Biliminin kurucularındandır. Yeni yöntem ve Kültürlerarası Eğitim çalışmaları günümüz Din Eğitimi açısından son derece önemlidir. Beyza Bilgin'in tanınması, ülkemizde Din Eğitiminin geldiği seviyeyi, tesbit etmek, problemlerini tanımak ve yapılacak araştırmaların yönünü belirlemek açısından bir zarurettir. Bu çalışmanın amacı da budur. Çalışmamızın Birinci Bölümünde Beyza Bilgin'in hayatı, eserleri ve makaleleri ile tebliğleri ve metodu incelenmiştir. İkinci Bölüm'de Yeni Yöntem ve kültürlerarası Eğitim kavramları üzerinde durulmuş, Yeni Yöntemin ve Kültürlerarası Eğitimin anlamları, niçin gerekli oldukları ve Beyza Bilgin'in bu konulardaki çalışmaları anlatılmıştır. Yeni yöntem uygulamalarının. ve Kültürlerarası Eğitim'in ülkemiz eğitimine ne gibi katkılar yapacağı üzerinde durulmuştur. Üçüncü Bölüm'de Prof. Beyza Bilgin'in Eğitim ve Din Eğitimi ile ilgili görüşleri başlıklar halinde incelenmiştir. Din eğitiminin temeli, başlama yaşı, hedef tasarıları, okulda ve camideki din eğitimi, kaçınılması gereken olumsuzluklar ve Din Eğitimi'nin görevleri, Din Eğitiminde Yeni Yönelişler, Eğitimde Sevgi gibi konular işlenmiştir. Dördüncü Bölüm'de ise çalışmadan elde edilen sonuçlar belirtilerek yapılması gerekenler maddeler halinde sıralanmıştır. Abstract Prof. Dr. Beyza BİLGİN is one of the founders of Religious Education Science in Turkey. His studies on New Methodology and Inter-cultural Education are very important for the Religious Education today. It is an imperative to know Prof. BİLGİN for describing problems of Religious Education, for defining the level of Religious Education today, and for determining the direction of new studies in future. The aim of this study is to realize the objections above said. In the first chapter, The life of Prof. BİLGİN, his publications, papers, prensentations and his methodology has been studied. In' the second chapter, the ideas of New Methodology and mter- cultural have been studied. Why New Methodology and Inter-cultural education ideas are important has ben tried to be explained. Prof. BİLGİN's studies about the above subjects have been presented. What kinds of contribution that the New Methodology and Inter- cultural education make to. Turkish education have been considered. In the third chapter, the opinions of Prof. BİLGİN on Education and Religious Education have been studied under main headlines. The topics such as the basis of religious education, the starting age for religious education, target schemes, religious education at schools ant at mosques, negations that to be avoided, and the purpose of religious education, the New methodologies on religious education, and appreciation at Education have been discussed. In the fourth chapter, the results of steduies have been presented and the requirements that have to be undertaken, have been pointed out item by item.Item RÜŞTİYE MEKTEPLERİNİN TARİHİ GELİŞİMİ VE DİN EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI (DİN EĞİTİMİ)) TENGER, Süleyman (Yazar); TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı)Osmanlı İmparatorluğu'nda uzun yıllar örgün eğitim kurumu olarak faaliyet gösteren medreseler, gerileme sürecine girmiş durumdaydı. Özellikle Tanzimat'la birlikte çeşitli alanlarda gerçekleşen reformlar, medeniyet ve kültürün gelişmesinde temel unsur olan eğitim alanında da kendini göstermiştir. Bu yenilik ve reform hareketleriyle, önceleri temel eğitimin tamamında, yüksek ve meslekî eğitimde ise bütüne sinecek şekilde öğretimi yapılan 'din', yeni açılan mekteplerde diğer derslerle birlikte okutulmaya başlamıştı. Diğer bir ifadeyle 'dînî eğitim' den 'din eğitimi'ne geçilme süreci yaşanmıştı. Bu araştırma, Tanzimatla birlikte medresenin yanında açılan mekteplerden biri olan, başlangıçta ortaöğretim seviyesinde, sonradan ortaöğretimin en alt seviyesinde bulunan rüştiye mekteplerinin, Tanzimat'tan Cumhuriyet'in kuruluşuna kadar geçen süreçte eğitimde ne kadar başarılı olduğu, bu süreç içerisinde meydana gelen gelişmelerden ne şekilde etkilendiği, özellikleri, bu mekteplerin müfredât programlarında din derslerinin yeri, din eğitiminin veriliş metodu, mahiyeti, kalitesi, ortaya çıkan problemler incelenmiştir. Araştırma giriş ve sonuç bölümleri hariç üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın problemi, amacı ve önemi ile sınırlılıkları ve yöntemi araştırılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde, Tanzimat'tan önce Osmanlı Devleti eğitim sisteminin genel görüntüsü, araştırmamıza konu olan rüştiye mekteplerinin kuruluşu, erkek ve kız rüştiyelerinin tarihi gelişimi araştırılmıştır. İkinci bölümde rüştiye mekteplerinin teşkilat ve idârî yapısı, öğretim kadrosu, müfredât programları, bu mekteplerde verilen bazı derslerin içeriği ve tedris maksatları, bu mekteplerdeki öğrenci disiplini, sınav sistemi, tatil düzeni, mali durumu ve bina problemleri araştırılmıştır. Araştırmanın üçüncü bölümünde ise Rüştiye mekteplerinde din eğitimi ve öğretimi başlığı altında, Tanzimat Döneminde genel eğitim anlayışı çerçevesinde din eğitiminin etkinliği, rüştiye mekteplerinin ders programlarında din derslerine verilen yer, II.Abdülhamid dönemi din eğitimi ve öğretimi anlayışı, ders kitapları, öğretim metodları, din dersi öğretmenlerinin yetiştirilmesi meselesi araştırılmıştır. Sonuç bölümünde ise araştırmadan elde edilen sonuçlar zikredilmiştir.Item YAZ KUR'AN KURSLARI ÖĞRETİM PROGRAMI AMAÇLARININ GERÇEKLEŞME DÜZEYLERİ (SİVAS İL MERKEZİNDE BİR ALAN ARAŞTIRMASI)(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ BÖLÜMÜ) TOSUN, Cemal (Tez Danışmanı); ÖNDER, Mustafa (Yazar)Kur’an ayetlerinin inmeye baslamasından itibaren onları okuma, yazma ve anlama faaliyeti de baslamıstır. Türkler Müslüman olduktan sonra dinin ana kaynagı olan Kur’an-ı Kerim’i okuma ve okutmaya ayrı bir önem vermisler, bu faaliyetlerle ilgili müstakil okullar kurarak, ilim dalları gelistirmislerdir. Hiç kesintiye ugramadan günümüze kadar devam eden Kur’an okutma, dini bilgiler ögretme isini su anda Diyanet İsleri Baskanlıgına baglı Kur’an Kursları ve Yaz Kur’an Kursları ilgili yasa ve yönetmelikler dogrultusunda yerine getirmektedir. Yaygın din egitimini yeni gelismeler ve çagdas egitimin verilerine göre düzenleyen Baskanlık, son iki yıldır Yaz Kur’an Kurslarında Çerçeve-esnek program anlayısı ile kur sistemine dayalı bir programın uygulamasına baslamıstır. Sivas ili örnekleminde yapılan bu çalısmada; Yeni programın özellikleri, belirlenen hedeflerin gerçeklesme düzeyleri, bunu etkileyen faktörler, ögrenci beklentilerini karsılama durumu ve uygulamadaki problemler arastırılmıstır. Çalısmanın program gelistirme faaliyetlerine, kurslardaki ögretim faaliyetlerine ve Diyanet İsleri Baskanlıgının ilgili birimlerine katkı saglayacagı düsünülmektedir. Tezin birinci bölümünde; Teorik ve metodolojik bilgilerle birlikte, yeni program ve kur sistemi hakkında bilgiler verilmistir. İkinci bölümünde; Yapılan anket ve basarı testlerinden elde edilen verilerin analizi ve yorumları yapılarak, ögrencilerin kisisel özellikleri, basarı durumları, hedeflerin gerçeklesme düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler tespit edilmeye çalısılmıs, yeni programın uygulama safhası ile ilgili gözlemler üzerinde durulmustur. Son bölümde ise; Çalısmadan elde edilen sonuçlar ve öneriler sıralanmıstır.