Ankara Üniversitesi Doğu Dilleri Dergisi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Ankara Üniversitesi Doğu Dilleri Dergisi by Author "Other"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Kathāsaritsāgara’da Bahçe Motifi(Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi, 2021-12-17) Parlak, Kardelen; Other; Other; Parlak, KardelenDilimize “Masal Irmaklarının Okyanusu” olarak çevrilen Kāthāsaritsāgara, 11. Yüzyılda Somadeva tarafından Keşmir kraliçesi için yazılmıştır. Sayısız Hint efsanesinin, peri masalının ve halk masallarının yer aldığı bu eserin, Guṇāḍhya’nın Paişāçī olarak bilinen, anlaşılması zor bir dilde kaleme aldığı Bṛhatkathā adlı eserinden derlendiği düşünülmektedir. Söz konusu eser maalesef ki günümüze ulaşamamıştır. Hint Mitolojisinden beslenen ve Hint toplumuna ait tüm kültürel unsurları açık bir şekilde yansıtan Kāthāsaritsāgara, 18 lambaka (bölüm) ve 22.000 beyitten oluşmaktadır. Bu çeviri makale aracılığıyla; devasa Hint masal edebiyatının içerisinde son derece kıymetli bir yere sahip ve önemli mekânsal unsurlardan biri olarak karşımıza çıkan bahçe motifinin; sosyal hiyerarşi, cinsiyet hiyerarşisi, kast ve çeşitli halk geleneklerinin Hint toplumu üzerindeki yansımaları, Hint halkının sosyal ve kültürel değer yargıları bağlamındaki etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Bu makaleden de anlaşılacağı üzere; hayatın her kesitinden masalları konu edinen Kāthāsaritsāgara’da, “bahçe” öğesi oldukça önemli bir yere sahiptir. Dolayısıyla bu çalışmada konusu gereği; ilgili motif aracılığıyla, Hindistan’ın ve Hint kültürünün söz konusu dönemdeki sosyal, toplumsal ve kültürel hayatı irdelenerek açıklanmaya çalışılmıştır.Item MANNU BHANDARİ ÖYKÜLERİNDE KADIN ALGISI “NĀRĪ-VİMARŞ”(Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 2022) Pasi, Dharmendra Kumar; Other; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi; Aydın, Ozan CemHint toplumunda kadınların hali antik zamanlardan beri acınasıdır diyebiliriz. “Gelenek” adı altında Hint kadınları evde dört duvar arasında bir esir gibi tutulmuş, ataerkil düzenin yapısı içinde zihnen ve bedenen sömürülmüşlerdir. Kadının ve erkeğin haklarının eşit olmasına rağmen kadınları temel haklarından yoksun bırakmak için birçok girişimlerde dahi bulunulmuş, lakin içinde bulunduğumuz modern dünyada bu biraz değişmiştir. Günümüzde kadınlar hakları konusunda bilinçli, farkında ve onlar uğruna savaşma yolunu seçmiş bulunmakla beraber dört duvar arasında bir tutsak gibi değil, özgür bir şekilde yaşamak istiyorlar. Kadının çektiği zorluklar, sıkıntılar, yaşadığı mutluluklar ve hüzünler, egosu, ayakları üzerinde durabilmesi ve hür oluşu gibi yaşamında bulunan bu muhtelif unsurlar makalede farklı perspektiflerden incelenmiştir. Mannu Bhandari’nin öykülerinde tüm bu maddeler ve benzerleri makalede de olduğu üzere açık ve yoğun bir şekilde gözler önüne seriliyor.Item Premçand’ın öykülerinde beylik motifler(Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi, 2021) Yoğurt, Canan; Other; OtherYirminci yüzyılın başlarında yazın hayatına başladığı bilinen Premçand, Hindī ve Urdu edebiyatında modern öykünün ve toplumcu gerçekçiliğin en önemli temsilcilerinden biri olması sebebiyle Hindistan başta olmak üzere dünya genelinde pek çok akademik çalışmaya konu olmuştur. Onun bütün öyküleri Mānsarovar adlı sekiz ciltlik öykü derlemesinde toplanmıştır. Premçand’ın öyküleri üzerinden Hint kültürünü anlamaya yönelik olan bu çalışmanın temel amacı öykülerde geçen beylik motifleri gün yüzüne çıkarmaktır. Edebiyatta “motif” çalışması metin incelemelerinde kullanılan en yaygın edebȋ tekniklerden biridir. Edebȋ eserlerde yinelenen motifler eserin kurgusunu güçlendirmek amacıyla yazarlar tarafından bilinçli bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada Aytaç’ın “beylik motif” tanımı üzerinden ve Richard ve Leavis’in “pratik eleştiri” düşüncesinden hareketle ortaya çıkan “yakın okuma” yöntemi kullanılmıştır. Premçand’ın öyküleri incelendiğinde onun bir öyküsünün bile birden fazla motif içerdiği görülebilir. Aynı zamanda bu çalışmada Premçand’ın öyküleri karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve beylik motif bağlamında birtakım benzer noktalara da değinilmiştir. Premçand öykülerinde genellikle geleneksel aile motifine yer vermiştir. Bu geleneksel ailede kadın karakterler nezaketli, hoşgörülü, mütevazı, kocasına ve ailesine hizmet eden; fedakâr ve vefakâr karakterler olarak resmedilmiştir. Öykülerinde içinde yaşadığı toplumun özelliklerini ustaca aktaran Premçand’ın öyküleri bu makalede özellikle başlık parası, geniş aile, gelin-kaynana ya da gelin-kayınbirader çatışması ve istenmeyen kız çocuğu beylik motifleri çerçevesinde ele alınmıştır.Item RABINDRANATH TAGORE'DAN NOBEL ÖDÜLLÜ “GITANJALI”NIN SANATSAL VE FİKRİ YÖNLERİ (URDU)(Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 2022) Begum, Rani; Other; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi103 şarkıdan oluşan Geetanjali, Rabindranath Tagore'un 1913'te Nobel Ödülü'ne layık görüldüğü manevi eserleri arasında yer alıyor. Bu kitap 1912'de İngilizce'de “Şarkı Teklifleri” adıyla yayınlandığında birçok kişi farklı dillere tercüme etti. Ayrıca bazı Hintli ve Pakistanlı şairler tarafından Urduca'ya birçok kez çevrilmiştir. Bu makale, yazarın dünya çapında büyük bir üne sahip olması ve Nobel Ödülü sahibi olması nedeniyle edebi zevki ve sanatsal anlayışının altını çizmiştir.