02-DOKTORA TEZLERİ
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 02-DOKTORA TEZLERİ by Author "Abalı, Gürkan"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Anaakım eğitim iktisadının kuramsal temellerine ilişkin eleştirel bir çözümleme(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011) Abalı, Gürkan; Ünal, IşılBu araştırma, anaakım eğitim iktisadıliteratüründe yer alan temel argümanların dayandığıaraştırmaları, eğitim ekonomi politiğinin kavramsal araçlarıyla çözümlemek ve bu araştırmalarla liberal ve neoliberal eğitim politikalarıarasındaki ilişkileri değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla öncelikle anaakım eğitim iktisadının doğuşkoşullarına, teorik ve yöntembilimsel arka planına, anaakım eğitim iktisadına yöneltilen eleştirilere ve eğitim ekonomi politiğine ilişkin kuramsal bir tartışma yapılmıştır. Ardından tarihsel ve tematik ölçütlere göre bir grup anaakım eğitim iktisadıaraştırmasıçözümlenmek ve değerlendirilmek üzere belirlenmiştir. Seçilen araştırmalara hâkim olan bilim yaklaşımının belirlediği çerçevede bu araştırmaların dayandığıkavramsal/kuramsal bilgi birikimi, inceledikleri kapsam, kullandıkları yöntemler, ulaştıklarısonuçlar ve bunların politika doğurguları arasındaki bağlantılar çözümlenmişve değerlendirilmiştir. Bu bağlantıların çözümlenmesinde ve değerlendirilmesinde, eğitim ekonomi politiğinin kavramsal/kuramsal çerçevesinden yararlanılmıştır. Pozitivist paradigma çerçevesinde anaakım iktisadın kuramsal ve yöntembilimsel önkabullerine dayananve nicel yöntemler kullanan bu araştırmaların eğitimsel gerçekliği, aşırıanalitik ve parçalı, dogmatik, mekanik, normatif, çelişkisiz ve yapısalcıyansıttığıbulgulanmıştır. Ayrıca çözümlenen araştırmaların pozitivist paradigma çerçevesinde kapsamlarına, kullandıkları yöntem setine ve ulaştıklarıbulgulara ilişkin ortak özellikleriyle liberal ve neoliberal eğitim politikalarının uyumlu olduğu, bazıaraştırmaların liberal ve neoliberal eğitim politikalarına rehberlik etmek için yapıldıklarıve bütün araştırmaların liberal ve neoliberal eğitim politikalarının uygulanması için ihtiyaç duyulan ideolojik atmosferin üretilmesine katkıda bulunduklarısonucuna varılmıştır. AbstractThis study was realized in order toanalyze the researches on which the fundamental arguments in the mainstream educational economics literature are based and to assess the relations between such researches and the liberal and neoliberal education policies byusing the conceptual tools of the political economy of education. For thispurpose, first of all a theoretical argument on the birth conditions, theoretical and methodological background of and the critiques against the mainstream educational economics was done as well as a brief theoretical argumenton the political economy of education. Then, using historical and thematic criterias, a set of mainstream educational economics researches was selected in order to analyze and assess the conceptual/theoretical knowledge background they are based on, the methods they used, the findings they reached and the policies they implied within the framework of positivist paradigm. While analyzing and assessing these researches, conceptual/theoretical framework of the political economy of education was utilized. In this study, it was found that the researches based on the positivist paradigm, on the theoretical and methodological assumptions of the mainstream economics and therefore using only quantitative research methods reflect the educational reality excessively analytical, fragmented, dogmatic, mechanical, normative, noncontradictorily and as timeless structures. Furthermore, the common features related to the scopes, to the methods and to the findings of the analzed researches within the positivist paradigm were found to be in conformity with the liberal and neoliberal educational policies. It was also found that some of these researches were produced in order to guide the liberal and neoliberal education policies and all of the researches contributed the production of the ideological atmosphere necessary for the implementation of the liberal and neoliberal educational policies.