Coğrafi Bilimler Dergisi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Coğrafi Bilimler Dergisi by Author "Altuğ, Fatih"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item İnovasyonun Coğrafyası: Bilgi Türleri ile Bilgi Yayılma Kanalları Arasındaki Yapısal İlişkiler(Ankara Üniversitesi, 2019-04-30) Altuğ, Fatih; Other; OtherEkonomik büyüme ve kalkınmanın anahtarı olan inovasyonun en önemli girdisi bilgidir. Bir üretim faktörü olarak bilgi diğer üretim faktörlerinin verimliliğini artırmakta, yeni ürün ve hizmetlerin geliştirilmesini sağlamakta ve inovasyon yoluyla ekonomik bir çıktıya dönüşmektedir. Böylece rekabetçi bir çağda belirsizliklerle dolu piyasa koşullarında bölgelerin ve firmaların risklerini azaltmaktadır. Bölgelerin ve firmaların rekabetçi piyasa koşullarındaki bu belirsizlikleri azaltmasının gereği olarak bilgiye erişim temel koşul haline gelmiştir. Farklı sektörlerde faaliyet gösteren firmaların inovasyon süreçlerinde kullandıkları bilginin türü de sektörlerin yapısına göre değişmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı ekonomik coğrafya literatüründe inovasyonun temel girdisi olarak görülen bilginin türlerini ve bu türlerin hangi kanallar yoluyla yayılma gösterdiğini ortaya koymaktır. Teorik ve kavramsal literatürün değerlendirilmesi sonucunda bilgi türlerinin yayılma kanalları bilginin yapısal özellikleri tarafından şekillendirilmektedir. Bilgi türleri ile bilginin yayılma kanalları arasında birbirini karşılıklı olarak etkileyen yapısal bir ilişki vardır. Bilgi yapısı geliştikçe bilginin yayılma kanalları da gelişmektedir.Item Sembolik Bilgi Tabanlı Sektörlerde Bilgi, Öğrenme ve İnovasyon Kanalları: Trabzon Kuyumculuk Kümesi Örneği(Ankara Üniversitesi, 2021-04-29) Altuğ, Fatih; Other; OtherFirmaların piyasalarda tutunabilmeleri için rekabet kilit bir öneme sahiptir ve bu kilidin anahtarı inovasyondur. İnovasyonun temeli ise bilgi ve öğrenmedir. Bilgi ve öğrenme becerileri kümülatif bir niteliğe sahiptir. Kümeler hem bu birikim için havuz vazifesi görmekte hem bunların yayılım merkezi olmakta hem de bilgi ve öğrenmenin üretim üssü konumundadırlar. Çalışmamızın amacı, doğal küme özelliği taşıyan sembolik bilgi tabanlı geleneksel bir sektörde, firmaların inovasyon süreçleri için gerekli olan bilgi kanalları ve öğrenme süreçlerinin yerel ve yerel ötesi kanallarını tespit etmektir. Ayrıca firmaların inovasyon düzeyi ile bu kanallar arasındaki farklılaşmayı da belirlemek çalışmanın bir diğer amacıdır. Anketlerle elde edilen veriler SPSS ile hem betimsel hem de istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Sonuçlara göre küme içindeki firmalar yerel ve yerel ötesi bağlantılar vasıtasıyla inovasyon süreçlerini gerçekleştirmektedirler. Firmaların inovasyon düzeyine göre bu bağlantıların önemi de değişmektedir. İnovasyon düzeyi yüksek olan firmalar yereldeki bilgiyi daha çok kullanmaktadır. Çalışma, geleneksel bir kümenin bilgi ve öğrenme süreçlerinin yerel ve yerel ötesi bağlantılarını analiz etmesi bakımından literatüre katkı sunmayı hedeflemektedir.Item Türkiye’de İnovasyonun Bölgesel Belirleyicileri ve Mekansal Farklılaşması(Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 2022) Altuğ, Fatih; Other; OtherBu çalışma, Türkiye'de inovasyonun mekansal dağılımını ve bölgesel belirleyicilerini incelemektedir. Araştırmada global (GR) ve coğrafi ağırlıklı regresyon (GWR) olarak adlandırılan regresyon analizleri uygulanmıştır. GR’ye dayalı olarak elde edilen bulgular, beşerî sermaye ile ihracatın/dışa açıklığın inovasyonu yordadığını göstermektedir. GWR analizine dayalı bulgular ise söz konusu yordayıcıların her bölgede inovasyon üzerinde aynı etkiye sahip olmadığını göstermektedir. Kullanılan bu yöntem çalışmayı literatürdeki diğer çalışmalardan farklılaştırmaktadır. Bu bulgular, politika yapıcılar tarafından uygulanan yukarıdan aşağıya inovasyon politikalarına ek olarak yerel ve bölgesel dinamiklerin de dikkate alınmasının gerekliliğini ortaya koymaktadır. Buradan hareketle bu çalışma, inovasyon politikasında yer temelli yaklaşımlara ihtiyaç olduğunu ampirik olarak ortaya koymaktadır.