Browsing by Author "ALBAYRAK, HALİS"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item İsmail b. Abdurrahman es-Suddî'nin tefsirciliği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) TAY, MESUT; ALBAYRAK, HALİS; OtherBu çalışmanın temel gayesi, tabiûn dönemi âlimlerinden olan İsmâil b. Abdurrahmân es-Suddî'nin tefsir metodolojisini tespit etmektir. Suddî'nin tefsir metodolojisini konu alan bu çalışma giriş, üç ana bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Giriş kısmında araştırmanın konusu, kapsamı, amacı, yöntemi, çalışma konusunu ilgilendiren literatür ile Suddî'nin yaşadığı dönem, hayatı ve ilmi kişiliği hakkında genel bilgiler verilmiştir. Birinci Bölümde Taberî'nin Câmiu'l-Beyân ve İbn Ebû Hatim'in Tefsiru'l-Kur'âni'l- 'Azim adlı tefsirlerinde geçen Suddî rivâyetleri tespit edilmiştir. Taberî ve İbn Ebû Hatim tefsirleri, Suddî rivâyetleri bağlamında karşılaştırmalı analiz edilmiştir. İkinci Bölümde, Suddî tefsirinde anlama ulaşma yöntemi tespit edilmiştir. Bu bölümde anlama ulaşma yöntemini tespit etmek için Metin dışı veriler ve metin içi veriler ana başlıkları altında tefsir metodolojisi belirlenmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde, Hükümlere ulaşmada kullandığı tev'il-yorum yöntemi tespit edilmiştir. Bu bölümde kelâmî te'vil yöntemi ve fıkhi tev'il yöntemi ana başlıkları altında hükümlere ulaşma metodolojisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonuç bölümünde ise Suddî tefsir metodolojisine ilişkin tespitler ve neticelere yer verilmiştir.Item Ḳur'ān'da imgesel inşanın semantik analizi -ses örneği-(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) OLTULU, MURAT; ALBAYRAK, HALİS; OtherAraştırmamız bir imge malzemesi olarak sesin Ḳur'ān'daki hallerinin semantik yöntem ile analizidir. Giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında çalışmanın konusu, çerçevesi ve amacı; analiz yöntemleri, kullanılan kaynaklar ile çalışmanın teşekkül süreci hakkında bilgiler sunulmuştur. Birinci bölümde, imge inşasının yetisel zemini irdelenmiş; bu bağlamda insanın soyutlama yetisi olan imgelem yetisi, özellikleri ve gerçeklik koşullarıyla bağıntısı vb. açılardan incelenmiştir. Ayrıca dinî imgelerin, imgesel soyutlamalar ile gerçeklik koşulları arasında ne tür bir işlev gördüğü ve yapıları betimlenmiştir. Elde edilen birikimle, Ḳur'ān'ın içinde tarih sahnesine çıktığı Arap imgeleminin doğal ve kültürel koşulları, kültür tipi, özne prototipi ve söz konusu bu kültürün Ḳur'ān'a yansıma-ları analiz edilmiştir. İkinci bölümde ise, elde edilen paradigmatik birikimle, Ḳur'ān'da sesin halleri betimlenmeye çalışılmıştır. Öncelikle imge inşasının yetisel zemininin Ḳur'ān'da hangi sözcükler ile (ḳuvvet, ḳudret, tāḳat, vus, istiṭā'at, nefs, sevvā, ṣūret, uẓn, sem', fḳh, v'ay, teẕkira(h), 'aḳl) ifadelendirildiği soruştu-rulmuştur. Bunlar aracılığıyla imge inşa malzemelerinin (duyusal ve düşünsel) geçirgen yapısı anlaşılmıştır. Akabinde nefse ait bir mananın ortaya çıkma araçlarından olan sesin halleri, çeşitli açılardan betimlenmiştir. Ṣavt sözcüğü ile ifade edilen sesin, evvela semantik sistemler açısından değeri; sesin yokluk ve izhar hallerinin ne tür sözcüklerle ifadelendirildiği; akabinde sesin enformel ve formel halleri ve anlamın göstergesi olarak işlev görmesinin Ḳur'ān'da ne tür sözcüklerle ifadelendirildiği soruşturulmuştur. Neticede Ḳur'ān'ın, ikonoklast mesaj-lar/haberler ihtiva eden, ses imgelerinden müteşekkil kutsal bir anlatı (kelam), bir dil eseri (sözler bütünü) olduğu sonucuna gidilmiştir.