Browsing by Author "ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Boykot döneminde nazil olan surelerin tespiti ve değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslamî Bilimler (Tefsir) Anabilim Dalı) SİPAHİOĞLU, Abdülvahid Yakub (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Tez; giriş ve üç ana bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır.Girişte araştırmanın konusu ve önemi ile yöntemi ve kaynaklarıaçıklanmıştır.Birinci bölümde Mekke dönemi ve boykot yıllarının tarihsel analiziyapılarak; cereyan eden hadiselerin kronolojisi oluşturulmuş, sosyal boyutları ileanalizleri yapılmış; boykot sürecinin sebepleri üzerinden Kur’an’ın hitap ettiğiortam tasvir edilmeye çalışılmıştır.İkinci bölümde Kur’an metninin kronolojisinin tespitiyle ilgili nasıl biryöntem uygulanacağı tartışılmıştır. Nüzul sırasını takip ederek sure muhtevalarıile dönemin şartları karşılaştırılmış ve boykot sürecinde inen surelerin tespitineilişkin bir sonuca varılmıştır.Üçüncü bölümde boykot sürecinin tarihsel boyutları üzerine birdeğerlendirme yapılmıştır. Buna ek olarak boykot sürecinde inen cümlelerin genelbir muhteva değerlendirmesi yapılmıştır. Son olarak belirli bazı başlıklarüzerinden hem boykot öncesi dönem hem de boykot dönemi inen ayetler tarih vemetin karşılaştırması yapılarak değerlendirilmiştir.Sonuç kısmında ise genel bir değerlendirme yapılmıştır.AbstractThis study consists of introduction, three main chapters and conclusion.The introductory chapter explains the topic and significance of the study, aswell as methodology and the sources of the dissertation.In the first chapter, the chronology of events (which occured) is formedthrough making historical analysis of Mecca period and boycott years. Theseevents are analyzed through social dimensions. The atmosphere Qur’an addressedis described through the boycott process.In the second chapter, the method concerning how to determine thechronology of the text of the Qur'an is dicussed. By following the order ofrevelation, contents of suras were compared with conditions of the period andreached to a conclusion regarding the determination of the suras in the process ofboycott.In the third chapter, an evaluation is made on the historical dimensions ofthe boycott process. In addition to this, a comprehensive assessment of the contentsof suras that revealed during the process of boycott. Consequently, verses revealedin the period before and during the boycott was evaluated by comparing the dateand text on the certain titles.In the conclusion the general evaluation is made.Item Cumhuriyet Dönemi Kuran tefsirlerinde kadın konusu(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Tefsir Bilim Dalı) KAHVECİ, Necdet (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Kur’an’ı Kerim, indiği tarih ortamı itibariyle var olan sosyal realiteyi dikkate alarak bir takım emir ve yasaklar ve toplumu yeniden şekillendirme adına hedefler belirlemiştir. Çalışmamız boyunca incelemeye gayret ettiğimiz kadın konusu da bu bağlamda bir gelişme göstermiştir. Ayetler kadının örtünmesi konusuna değinirken var olan uygulamayı dikkate alarak bir takım düzenlemelere gitmiş ve göğüslerin kapatılmasına dikkat çekmiştir.Kur’an, indiği toplumda geri plana itilip hiçbir hak tanınmayan kadını, herhangi bir riske de girmeden bir takım düzenlemelerle beraber onu belli bir seviyeye çekmeye çalışmıştır. Bu bağlamda erkeğin kadın üzerindeki sınırsız hakimiyeti yerine koruyucu ve kollayıcı bir durumda olmasını önermiştir. Dayak konusunda da sınırlayıcı ve zorlaştırıcı tedbirlerle kayıt altına almaya çalışmıştır.Şahitlik konusunda var olan algılayışların tersine Kur’an, adaleti ve hakkın teslimini önceleyerek cinsiyet ayrımından ziyade hakkın nasıl ortaya çıkması gerektiği üzerinde durmuş ve Müslümanlara yol gösterme yönüne gitmiştir. Tarihin akışının değişmesiyle beraber toplumda etkin rol alan unsurların da değişmesi bizlerin Kur’an’a yönelik bakış açımızın da değişmesini beraberinde getirmiştir.Bizler tarihin her dönemine müdahil olmaya aday Müslüman bireyler olarak Kur’anla olan irtibatımızı da bu yönde yeniden ele almamız gerektiğini düşünüyoruz.Abstract The Holy Qur'an determines a number of orders and prohibitions and sets targets in the name of re-shaping society, taking into account the existing social reality in the environment It's sent. Our zeal for study to examine the issue of women showed an improvement in this regard. Verses, having touched upon the issue of veiling of women taking into account the applications, set a couple of regulations, and draw attention to the covering the breasts.The Qur'an strives to bring women, who are scorned and no rights are not recognized in the society, to a certain level by a number of regulations without having any risks. In this context, an unlimited domination of men over women is suggested to be the protective and preventive instead. Qur'an tries to restrain the case of beating by restrictive and complicative measures.On the contrary of existing perceptions about testimony, the Qur'an dwells on how right emerges by giving priority to justice and delivery of right rather than the sex discrimination and goes to the direction of the guidance to the Muslims. With the change in the flow of history and change the elements having active role in society, it also brought about a change in our point of view on the Qur'an.We as Muslim individuals who are candidates to be involved in every period of history, should reconsider our connection with the Qur'an in this respect.Item HÂD B. MUHAKKEM EL-HUVVÂRİ’NİN TEFSİRİNDE YORUM YÖNTEMİ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL İSLà M BİLİMLERİ (TEFSİR) ANABİLİM DALI) CERRAHOĞLU TEBER, Hatice (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Item İLK DÖNEM KUR’AN TASAVVURU VE DÖNÜSÜMÜ —Kimlik ve Kitâb İliskisi Baglamında—(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (TEFSİR) ANABİLİM DALI) TÜRCAN, Selim (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)İlk dönemde ümmî Arapların zihninde toplumsal kimlikleri ve bu kimligin dönüsümü ile Kur\\\'an tasavvurları ve bu tasavvurun dönüsümü arasında yapısal bir iliski vardır. Kur\\\'an öncesi dönemde Arapların toplumsal kimlikleri, ümmî Araplar ile komsuları olan ehli kitap arasındaki karsıtlık üzerinde yapılanmıstır. Kabe merkezî kimlik sembolü idi. Fakat Araplar komsularına özendiler ve onlar gibi bir kitâba sahip olmak istediler. Bu, Kur\\\'an gelinceye dek onların zihninde bir gerilim meydana getirdi. Kur\\\'an geldiginde yerlesik ümmî kimligin, onun sembolünün ve de referansının bir kitâb ile degistirilmesine yönelik bir öneri olarak algılandı. Siyasi olarak Kur\\\'an toplumsal bölünmeye sebep oldu. Netice itibariyle zikredilen gerilim artık fiilî hayatta boy gösterdi. Üçüncü kimlik evresinde Araplar Kur\\\'an\\\'ı/yeni kitâb\\\'ı bir kimlik zemini olarak kabul ettiler. Bununla beraber gerilim Kur\\\'an algılamasında kendini gösterdi. İki gerilim noktasından birincisi özgün kimlikle iliskilidir. Bu (her ne kadar yazılıyor olsa da) yeni kitâb için ümmî (yazıyı merkeze almayan), yasayan, uygulamaya dönük bir yapı öngörür. Peygamber Kur\\\'an\\\'ı kendi varlıgı ile hissedilir ve korunmus hale getirir. İkinci gerilim noktası ise nazım itibariyle muhafaza edilmis bütün bir kitâb öngörür. Bununla beraber birincisi baskın egilimdir ve bu evreyi sekillendirmistir. Hz. Peygamber (kimligin ve Kitâb\\\'ın somut zemini) dünyadan ayrılınca, ümmî Müslüman Araplar nazmı standart hale getirilmis bütün bir kitâba ihtiyaç duydular. Kur\\\'an resmî, bütün halde ve lâfzî olarak muhafaza edilmis ve bu yüzden tek geçerli kitâb biçiminde algılanmaya baslayacaktır.Item İMAM ŞAFİİ’NİN SÜNNETİ TEMELLENDİRMEDE KULLANDIĞI AYETLER’İN TEFSİR LİTERATÜRÜNDEKİ YORUM BİÇİMLERİ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(TEFSİR) ANABİLİM DALI) YILMAZ, Ensar (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Tezimiz İmam ŞÃ¢fii'nin Sünneti Temellendirirken ele aldığı ayetlerin geçmişten günümüze değin tefsir dünyasındaki yorumlarının ne şekilde olduğu yönünde olup bir giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde Hz. Peygamberin Sünneti ile ilgili genel bir çerçeve çizilmiş ve İmam ŞÃ¢fii'nin bu konudaki görüşleri ele alınmıştır. Birinci bölümde İmam ŞÃ¢fii'nin, Hz. Peygambere iman ve itaat ile ilgili gördüğü ayetlerin yorum biçimleri, ikinci bölümde Hz. Peygamberin Sünnetinin konumuyla ilgili gördüğü ayetlerin yorum biçimleri İmam ŞÃ¢fii'nin fikirleriyle bağlantılı olarak işlenmiştir. Sonuç olarak, İmam ŞÃ¢fii'nin sünneti temellendirmede Kur'an ayetlerini referans aldığı, münferit olaylar üzerine nazil olan ayetleri genele teşmil ederek yorumlar yaptığı, buna göre Hz. Peygamberin Sünnetinin vahiy olduğu, ona ve sünnetine şartsız iman ve itaat edilmesi gerektiği, sonraki müfessirlerden bir çoğunun aynı fikirleri paylaştığı ifade edilmiştir.Item KUR’AN’IN ANLAŞILMASINDA SÖZLÜ HİTABIN ROLÜ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (TEFSİR) ANABİLİM DALI) GEZER, Süleyman (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Item KUR'AN MÜŞKİLLERİNİN GİDERİLMESİNDE TARİHİ MALZEMENİN KULLANIMI(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ) ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı); AĞILKAYA, Muhammed Ali (Yazar)Müfessirler Kur’an müskillerinin giderilmesi için çesitli yol ve yöntem takip etmislerdir. Bu yollardan birisi de tarihsel malzemenin kullanılmasıdır. Dste çalısmamızın temel amacı meselenin bu yönünü ele almaktır. Çalısmamız giris ve iki bölümden olusmaktadır. Giriste müskil, müskilu’lkur’an ilmi hakkında bilgiler verdik. Birinci bölümde ise iskâle yol açan sebepler ve iskâli giderme yollarını incelemeye çalıstık. Dkinci bölümde ise asıl konumuz olan müskillerin giderilmesinde tarihi malzemenin kullanımını tahlil etmeye çalıstık. Bu çerçevede, tarihi malzeme olarak Hz. Peygamber’den hadis rivayetleri, ayetlerin sebeb-i nüzulü ile ilgili rivayetler, siyer malzemesi, hatta nasih-mensuh ayırımı ve mekki medeni ayrımıyla ilgili görüsler ve rivayetler tarihi malzeme olarak ele alınmıstır. Özetle, bu arastırmada, Kur’an müskillerinin tarihi malzeme kullanılarak ele alınmasının imkan, oran ve boyutları tespit edilmeye çalısılmıstır.Item KURAN AYETLERİ ARASINDA ÜSTÜNLÜK (EFDALİYET)(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (TEFSİR) ANABİLİM DALI) SATIBALDİEV, Aytmırza (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Satıbaldiev Aytmırza, 'Kur‟an Ayetleri Arasında Üstünlük (Efdaliyet)', Yüksek Lisans Tezi, DanıĢman: Prof. Dr. Halis ALBAYRAK, Ankara Üniversitesi Ġlahiyat Fakültesi, 100 s. Ayetler arasında efdaliyet konusu en çok tartıĢılan konulardan biridir. Hatta çeĢitli görüĢleri içeren birçok eser yazılmıĢtır. Yaptığımız bu çalıĢmada ayetler arasında efdaliyet konusu hakkında ortaya atılan görüĢ ve rivayetlerin çerçevesinde mesele aydınlatılmaya çalıĢılmıĢtır. Ayetlerin efdaliyeti ile ilgili bilgiler daha çok tefsir ve hadis kaynaklarında rastlanmaktadır. Konu geçmiĢten günümüze kadar genellikle hadislere göre değerlendirilmiĢtir. Fakat bilginler hadisleri çeĢitli Ģekilde anlamıĢlar ve yorumlamıĢlardır. Dolayısıyla değiĢik fikirler ortaya atılmıĢtır. AraĢtırma giriĢ, birinci, ikinci ve sonuç bölümünden ibarettir. GiriĢte araĢtırmanın önemi, amacı, yöntemi ve çok kullanılmıĢ kaynaklardan bahsedilmiĢtir. Bununla birlikte 'efdaliyet' kavramının etimolojik ve epistemolojik yönüne değinilmiĢtir. Birinci bölümde ayetlerin içerik, açıklık-kapalılık ve iĢlevsel yönden üstünlüğü konusu iĢlenmiĢtir. Ġkinci bölümde ise konuyla ilgili müfessirlerin ve bilginlerin görüĢlerine yer verilmiĢtir. Bunun yanı sıra hadislerin çerçevesinde ayetler arasında üstünlüğün olup olmadığı tespit edilmeye çalıĢılmıĢtır. Aynı zamanda konuyla ilgili uydurma hadislere de yer verilmiĢtir. Sonuçta konunun genel değerlendirilmesi yapılmıĢtır.Item M. 615 yılında inen ayetler(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı) ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı); ÇALIŞKAN, Hatice Merve (Yazar)Tez giriş, üç ana bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Girişte araştırmanın konusu ve önemi ile yöntem ve kaynaklar açıklanmıştır. Birinci Bölümde, Mekke döneminin tarihi olayları verilmiş, 615 yılı detaylı bir şeklide anlatılmıştır. Ardından Kur'ân-ı Kerim’in tertibinde kullanılan geleneksel ölçütlere yer verilmiştir. Farklı nüzûl tertiplerinin incelenmesinin ardından tarihi olaylardan yola çıkarak 615 yılında indiğini düşündüğümüz sureler tespit edilmiştir. İkinci Bölümde, tespit edilen 6 sure vurgulanan konular ve kişiler açısından analiz edilmiştir. Vurgulanan her konu başlık içinde bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Kişiler ise, Hz. Muhammed, çağrıyı kabul edenler ve çağrıya başkaldıranlar olarak 3 alt grupta incelenmiştir. Sonuç kısmında ise genel bir değerlendirme yapılmıştır.AbstractThe thesis is composed of introdiction, two chapters and conclusion. The introdiction part explains subject and importance of the research and method and bibliography. Chapter 1 investigates the historic event of the period of the Mekka and the year of 615 in detail. After that it shows traditional criteria used in Tafsîr. And it reviews that after the order of âyahs and surahs were examined, surahs in the year of 615 were detected. Chapter 2 focuses on two topic; analysis of surahs in terms of accentual and examine of surahs in point of people. All of the topics were evaluated in the title. In regard to people, they were examined as Mohammed, believed people and insurgent people. In the conclusion part, a general evaluation was performed.Item Muhammed İzzet Derveze’nin “Asru’n-Nebi Ve Siretu’r-Resul” adlı eserlerinin tefsir yönü(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı (Tefsir) Bilim Dalı) JAPARAKUNOV, Belek (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Muhammed İzzet Derveze 1305/1887 yılı Haziran ayında Nablus’ta doğdu. Derveze, Şam’da tutukluluk yıllarında Kur’an’ı, yardımcı ve arkadaş edinmiş ve kendisini onun hizmetine adamıştır. Kur’an’ı okumuş, ezberlemiş, anlamlarında derinleşmiş ve daha sağlıklı düşünme imkânı elde etmiştir. O esnada dikkatini Rasulullah'ın risalet öncesi çağ ve ortamında yürürlükte olan dinî, fikrî, sosyal ve ekonomik hayat ile onların yaşam biçimleri üzerine yoğunlaştırmıştır. Buradan hareketle kapsamlı bir Konulu Tefsir çalışmasının temellerini ve tefsirinin usullerini; Asrun Nebi ve Siretu’r-Rasul, Kur’an ve ed-Dusturu’l-Kur’anî adlı eserleriyle atmıştır. Bu bağlamda tez çalışması olarak aldığımız "Derveze'nin Asru’n-Nebi ve Siretu’r-Rasul Adlı Eserlerinin Tefsir Yönü” adlı Yüksek Lisans tezimiz, bir giriş, üç ana bölüm ve bir sonuçtan oluşmaktadır. Çalışmamızın Birinci bölümde, Derveze’nin kimliği ve kimliğini oluşturan unsurlar üzerinde durarak tez konumuzun birinci sacayağını oluşturmaya çalıştık. Bu nedenle düşünceleri ortaya konan müfessirimizin düşüncelerinden sadır olan, eserleri ve hakkında yapılan çalışmalar ve ilim dünyasına yansıması yine bu bölümde ele alınmıştır. Kısacası burada Kur’an’ı anlamaya ve yorumlamaya çalışan yorumcunun kimliği ve kişiliği üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde, yorumcumuz ve yöntem sahibimiz Derveze'nin Kur'an'ı anlama yöntemi üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda, "Kur'an", "Anlama", "Yöntem" kavramları üzerinde kısaca açıklamalar yapıldıktan sonra, Derveze'nin "Kur'an", "Kur'an İlimleri" ve hakkındaki görüşleri ele alınıp incelenmiştir. Üçüncü bölümde, Derveze’nin Kur’an’ı Yorumlama Yöntemi ve bu anlamda eserlerinde kullanmış olduğu konulu tefsir metoduna dikkat çekilmiştir.Item Mukatil B. Süleyman’ın tefsirinde nâsih ve mensuh (Mahmud Şehhate’nin tahkiki çerçevesinde bir inceleme)(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri (Tefsir) Anabilim Dalı) ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı); HAIDAR, Gunaydin H. (Yazar)Mukatil b. Süleyman’ın Tefsirinde Nâsih ve Mensuh (Mahmud Şehhate’ninTahkiki Çerçevesinde Bir İnceleme)” isimli araştırmamız et-Tefsiru’l Kebirtefsirinde Mahmud Şehhate’nin tepitine göre mensuh olan ayetlerindeğerlendirilmesini içermektedir.Araştırmamız giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde tezimizinkonusu, amacı ve metodu anlatılmıştır. Bununla beraber Mukatil b. Süleyman’ınhayatı, görüşleri, ilmi konumu ve eserleri kısaca bilgi verilmiştir.Birinci bölümde Mukatil b. Süleyman’ın mensuh olarak kabul ettiği ayetlerinesbab-ı nüzulleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Ayetleri seçerken sebeb-inüzullerinin zikredilmesini dikkate aldık. Bundan dolayı incelediğimiz ayetlerinsayısı on dokuz tane olmuştur.İkinci bölümde Mukatil b. Süleyman’ın mensuh saydığı ayetler irdelenmiştir.İncelediğimiz mensuh ayetler hakkında diğer müfessirlerin öne sürülen görüşleri dekısaca değerlendirmiştir. Mahmud Şehhate’nin görüşleri önemle incelenmiş vemensuh kabul edilen her ayette tutumu özellikle belirtilmiştir.Mensuh olarak kabul edilen kırk dört ayet hakkında tarafımızdan kısacadeğerlendirmeler yapılmış ve her ayete olan yaklaşımımız - sebebi belirtilerek -açıkça ortaya konulmuştur.Mukatil b. Süleyman’ın tefsiri tahkik eden Mahmud Şehhate’ye göre mensuhayetlerin toplam sayısı dört tanedir. Fakat tezimiz boyunca yaptığımız araştırma ve168incelemeler neticesinde Mahmud Şehhhate’nin tutumunun yanlış olduğu tespit ettik.Araştırmamızın verilerine göre mensuh ayetlerin sayısı yirmi ikiyi bulmaktadır. Buveriyi ilmi açıdan tespit ve ispat etmeye çalıştık.AbstractThıis study “Nasikh and Mensukh in the Qur’anic Commentary of Muqatilb. Sulayman (Based on M. Shahhata’s Critical Edition for His Work)” includedthe evaluation of mensuh verses that were proved by the investigator MahmudShahhata in El-Tafseeru’l-Kabir book.The stady consisits of introduction and two chapters. The introductorychapter explains the topic, aim and methodology of the thesis.In the first chapter the revelation reasons (esbab-al-nuzul) of mensuh versesthat were accepted by Muqatil b. Suleyman have been evaluated. The verses thatmentioned the revelation reasons are selected only, therefore the detected versesnumber were 19.In the second chapter the mensuh verses mentioned by Muqatil b. Sulaymanare investigated. The proposed views of other authors on mensuh verses areevaluated briefly, but the opinions of M. Shahhata and his attitude of each mensuhverses are specifically discussed.By brief investigation of 44 accepted mensuh verses, each verse have beenclearly demonstrated and explained.According to M. Shahhata’s verification, the total mensuh verses in Muqatilb. Sulayman’s book are only four, but according to our results in this study theimproper concepts of M. Shahhata are proved. This study revealed that the mensuhverses in Muqatil b. Sulayman book are 22 and this knowledge result are tried to fix.Item Tefsir ilmi açısından İhyâu Ulûmi’d-dîn(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Tefsir Bilim Dalı) TOP, Hayriye (Yazar); ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı)Çalışmamızda, 11. yüzyıl alimlerinden Ebu Hamid el-Gazzâli’nin en meşhur eserlerinden biri olan İhyâu Ulûmi’d-dîn, Tefsir İlmi doğrultusunda analiz edildi. İhya’nın müstakil bir tefsir eseri olmadığını unutmadan, eserde kullanılan yaklaşık 2300 ayetin varlığından yola çıkarak Gazzâli’nin, bu ayetleri nasıl tefsir edip yorumladığını ve bu süreçte hangi yöntemleri kullandığını göstermeye çalıştık. Gazzâli’nin orijinal kişiliği İhya’da aşikâr bir şekilde görülmektedir. Eser, tefsir, hadis, fıkıh, tasavvuf ve kelam gibi birçok ilimle beslenmekte ve Gazzâli’nin gerçeğe ulaşma çabalarını sergilemektedir. Ancak çalışmamız, tefsirle kısıtlı olduğu için biz, onun sadece müfessir kimliğine ve eserde yer alan ilgili çalışmalarına yer verdik. Sonuç olarak, o müfessir olmamasına rağmen, oldukça yoğun bir şekilde tefsir ilmine başvurmuş ve bu konuda oldukça ciddi görüşler bildirmiştir. Nitekim Gazzali, tefsir ilminde rivayet tefsirlerini temel alırken, rey tefsirlerinin de vazgeçilemez olduğunu savunmakta ve bu konuda İslam dünyası için dayanak teşkil etmektedir.Temel şartları elde ettikten sonra kişilerin kabiliyetlerinin genişleyeceğini söyleyen Gazzâli, te’vil alanında da bir yandan geniş kapılar açarken diğer yandan ciddi uyarılarda bulunmuştur. Bu bakımdan İhya’da, bir çok te’vil örneklerini ve te’vil eleştirilerini içermektedir. İhya, tefsir, te’vil ve Kur’ân ilimleri açısından incelendikten sonra Gazali’nin önemle üzerinde durduğu, insanlığın Kur’ân’la olan varoluşsal ilişkisi açıklandı. Böylece, dini yeniden canlandırmak için kaleme alınan İhya’ya ve Gazzâli’nin dünyasına bir pencere açıldı.AbstractIn this thesis, the 11th century’s well known scholar Ebu Hamid El Gazali’s one of the famous work, İhyau Ulumi’d-din has been analysed in accordance with interpretation. Keeping in mind that the book, İhya, is not an integral work of interpretation, we tried to point out how Gazali interpreted ayaat of the Qur’an and the methods he used evolving out of the presence of nearly 2300 ayaat of the Qur’an have been included in the work. Gazali’s personality could be openly seen from İhya. The work has been nourished by many sciences such as interpretation, hadith, figh, sufism and Islamic theology and demonstrates Gazali’s search for the Truth. However, this study has been limited in interpretation science and therefore we only included his personality as an interpretation scholar and his work in interpretation science frame. In sum, even though he wasn’t known as an interpreter, he has been heavily including and referring to interpretation and he has demonstrated his accurate achievements. Indeed, Gazali has been the referee of the Islamic world with his works on tafsir bi-l-riwaya ground while he has been arguing the indispensability of interpretation out of wisdom. Gazali points out that individual’s abilities would be expanding when they achieved fundamental terms and he gives serious warns while he has been encouraging glossing area. In this mean there have been many samples and many criticisms of wisely interpretation. In this work, the Ihya has been examined the humanities’ existential relation with Qur’an, which is emphasised by Gazali very strongly, accompanied by determination of interpretation, glossing and sciences’ of Qur’an. In this way we hopefully opened a window to Gazali’s world and İhya which is written to revitalize the faith.Item Tefsir literatüründe âyet isimleri(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri (Tefsir) Anabilim Dalı) ALBAYRAK, Halis (Tez Danışmanı); KIRATLI, Hikmet (Yazar)“Tefsir Literatüründe Âyet İsimleri ” şeklinde adlandırılan tezimiz giriş, iki ana bölüm ve sonuç bölümlerinden oluşmaktadır. Girişte, araştırmanın kavramsal çerçevesini ve âyet, isim ve isimlendirme gibi tezimizle ilgili kavramları açıkladık. Birinci bölümde Hz. Muhammed ile başlayıp günümüze kadar devam eden âyet isimlendirmelerinin tarihsel sûrecini anlattık. İkinci bölümde âyetlerin isimlerini ve bu isimlendirmenin gerekçelerini tespit etmeye çalıştık. Ve tezimiz genel bir değerlendirmeyle sonuçlanmıştır. Abstract Our thesis named “The Names of Qur’anic Verses in the Literature of Qur’anic Exegesis” consists of introduction, two main titles and conclusion. In introduction, we explained the conceptional framework of the research and the concepts as to our thesis as âyât, name and nomenclature. In first chapter, we mentioned historical process in nomenclature of âyâts, which started Hz. Mohammad and have continued until today. In second chapter, we determined the âyâts’ names and the causes of this nomenclature. And our thesis resulted in a general evalution.