Browsing by Author "Fidan, Tuncer"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Ankara ili ilköğretim okul yöneticilerinin örgütsel özerkliğe ilişkin görüş ve önerileri(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007) Fidan, TuncerItem Kamu ve özel ortaöğretim okulları yönetici ve öğretmenlerinin örgütsel meşruiyet algıları(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016) Fidan, Tuncer; Balcı, AliBu çalışmada kamu ve özel ortaöğretim kurumları yönetici ve öğretmenlerinin örgütsel meşruiyet algılarının ve yöneticilerin örgütsel meşruiyet stratejilerini ne düzeyde kullandıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerine yer veren “karma araştırma” modeli niteliğinde olan araştırmanın hedef evrenini, İstanbul İlinde görev yapan 722 kamu ve 468 özel lisede görev yapan 4,209 yönetici ve 44,633 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde 352 yönetici ve 381 öğretmen yer almıştır. Çalışmanın nitel bölümüne, kamu ve özel okullarda görev yapan sekiz yönetici ve sekiz öğretmen katılmıştır.Örneklemi oluşturan gruplara araştırmacı tarafından hazırlanan “Örgütsel Meşruiyet Ölçeği” ve “Örgütsel Meşruiyet Stratejileri Ölçeği” uygulanmıştır. Nicel araştırma ölçeklerine ilişkin katılımcıların verdikleri yanıtların aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Araştırmaya katılanların bağımsız değişkenlere göre örgütsel meşruiyet algı düzeyleri ile yöneticilerin kullandıkları stratejilere ilişkin görüşlerini belirlemek için ilişkisiz örneklemler t-testi, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis H testi uygulanmıştır. Örgütsel meşruiyet yönetimi stratejilerinin örgütsel meşruiyet algısının önemli yordayıcıları olup olmadıkları çoklu regresyon analizi ile incelenmiştir. Anlamlılık testlerinde α=.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırmanın nitel aşamasında katılımcılar ile görüşme yapılmış, ardından görüşme dökümleri içerik analizine tabi tutulmuştur.Bu araştırmada elde edilen bulgular kamu ve özel okul yönetici ve öğretmenlerinin pragmatik, ahlaki ve bilişsel meşruiyet türlerinde yüksek düzeyde meşruiyet algısına sahip olduklarını göstermiştir. Bunun yanında özel okul yönetici ve öğretmenleri bütün meşruiyet alt boyutlarında, kamu okullarındaki meslektaşlarına nazaran daha yüksek meşruluk algısına sahiptir. Yöneticiler meşruiyet kazandırma ve sürdürme stratejilerini genellikle kullanırken, onarma stratejilerini nadiren kullanmaktadır. Ayrıca kazandırma, sürdürme ve onarma stratejileri pragmatik meşruiyetin takas ve etki-kişilik meşruiyeti alt boyutlarının anlamlı yordayıcısıdır. Ahlaki meşruiyet türünün alt boyutları olan sonuç, işlem ve yapı meşruiyeti alt boyutları ise kazandırma ve sürdürme stratejileri tarafından anlamlı bir şekilde yordanırken, onarma stratejileri herhangi bir etkiye sahip değildir. Kazandırma, sürdürme ve onarma stratejileri bilişsel meşruiyet türünün anlaşılabilik alt boyutunun anlamlı yordayıcılarıdır. Öte yandan aksidüşünülmezlik alt boyutunda değişkenlik anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.AbstractThe aim of this study is to determine the organizational legitimacy perception levels of public and private high school administrators and teachers, and the frequencies of organizational legitimacy management strategies used by administrators. A mixed type research design in which quantitative and qualitative methods were included was employed in this study. In quantitative stage, the target population of the study consisted of 4,209 administartors and 44,633 teachers working at 722 public and 468 private schools. Proportional stratified sampling technique was adopted to choose 352administrators and 381 teachers to represent the population. In the qualitative stage, the study group was composed of eight administrators and eight teachers working in public and private schools. “Organizational Legitimacy Scale” and “Organizational Legitimacy Management Scale” developed by the researcher were used in this study. Arithmetic mean and standart deviation values were calculated for the scores of the participants in the quantitative stage. To determine whether the organizational legitimacy perceptions and opinions on legitimacy management strategies of participants differ in terms of independent variables of the study t-test, one way analysis of variance and Kruskal Wallis H test were conducted. Also multiple regression analysis was conducted to determine whether the legitimacy management strategies were significant predictors of organizational legitimacy perceptions of the participants or not. The significance tests were performed at two-tailed level of 0.05. Content analysis was conducted of the qualitative data obtained from the interviews with the participants in the qualitative stage.The findings obtained in the study demonstrate that public and private high school administrators and teachers have high levels of pragmatic, moral and cognitive legitimacy perceptions regarding their schools. In addition, private school administrators and teachers have higher levels of perceptions on all sub-dimensions of organizational legitimacy than their colleagues in public schools have. Administrators usually use gaining and maintaining strategies, whereas they occasionally use repairing strategies. Moreover gaining, maintaining and repairing strategies of legitimacy management are significant predictors of the subdimensions of pragmatic legitimacy. Furthermore, gaining and maintaining strategies are predicted to be positively related to the subdimensions of moral legitimacy, while repairing strategies are not. Finally gaining, maintaining and repairing strategies are significant predictors of comprehensibility subdimension of cognitive legitimacy, whereas the variability does not differ significantly in taken-for-grantedness subdimension.Item Üniversite İdari Personelinin Psikolojik Sözleşme Algısının İş Doyumlarına Etkisi: Kamu Hizmeti Güdüsünün Aracı Rolü(Ankara Üniversitesi, 2021-04-01) Fidan, Tuncer; Eğitim Bilimleri FakültesiKamu örgütleri yetersiz kaynaklar ile yüksek nitelikte kamu hizmeti üretme baskısı altındaki örgütlerdir. Kamu örgütlerinde çalışma yaşamı bir yandan örgütsel ilişkileri şekillendiren dinamiklerin, diğer yandan da kamu hizmetine ilişkin genel kabul görmüş değerlerin ve inançların etkisi altındadır. Psikolojik sözleşmenin örgütsel ilişkilere ilişkin dinamikleri, kamu hizmeti güdüsünün ise kamu hizmetine ilişkin değerleri ve inançları yansıttığı söylenebilir. Bu araştırmada üniversite idari personelinin psikolojik sözleşme algılarının iş doyumlarına etkisini ve kamu hizmeti güdüsünün bu ilişkideki aracı rolünü sınamak amacıyla yordama deseni kullanılmıştır. Araştırma Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde görev yapan 416 memur ve sürekli işçinin katılımıyla yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak Psikolojik Sözleşme Ölçeği, Kamu Hizmeti Güdüsü Ölçeği ve İş Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre ilişkisel sözleşme eğiliminin iş doyumu üzerinde olumlu bir etkisinin bulunduğu, kamu hizmeti güdüsünün ise anlamlı bir aracı olmadığı belirlenmiştir. Bu sonuçlara dayalı olarak bir yandan kamu hizmet standartlarının korunmasını sağlayacak diğer yandan da çalışan-örgüt arasındaki ilişkinin, ilişkisel sözleşmenin temel öğelerini kapsayacak düzeyde nitelikli kılınması ve bireysel özellikleri göz ardı eden genel uygulamalar yerine birey odaklı uygulamalara olanak tanıyan insan kaynakları yönetimi politikalarının uygulanması önerilmiştir.Item Yerel yönetimlerin yaygın eğitim etkinliklerine ilişkin kursiyer görüşleri: İSMEK Dil Kursları örneği(Ankara Üniversitesi, 2019) Koç, Mehmet Hilmi; Fidan, Tuncer; https://orcid.org/0000-0001-6259-173X; https://orcid.org/0000-0002-9954-1004; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmada, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kurslarınca (İSMEK) düzenlenen dil kurslarına devam eden kursiyerlerin aldıkları eğitimlere ilişkin görüşlerinin ve beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Örneklem türü olarak amaçlı örnekleme yöntemi seçilmiştir. Çalışma grubunu İSMEK’in Fatih şubesindeki dil kurslarına devam eden 25 kursiyer oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşmeden yararlanılmış ve bu doğrultuda yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin içerik analizi yapılmıştır. İSMEK dil kurslarının ücretsiz olması en önemli tercih nedeni olduğu belirlenmiştir. Kurslarda verilen eğitimin niteliği ve kursu bitirenlere verilen sertifika, kursiyerlerin İSMEK’i tercih etmelerini etkileyen önemli nedenlerden olduğu söylenebilir. İSMEK dil kurslarının tercih edilme nedenleri arasında ise, iş bulma beklentisi, kendini geliştirme, kariyer hedeflerini gerçekleştirme, sahip olduğu meslekte tutunabilme gibi ekonomik nedenlerin ağırlıkta olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Katılımcıların büyük çoğunluğu İSMEK sertifikasının kariyerlerine katkısı olacağını düşünmektedirler. Toplumsallaşma fırsatları sunmasının İSMEK’in katılımcıların kişisel yaşamlarına yaptığı en önemli katkı olduğu saptanmıştır