DÖNEM PROJELERİ
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing DÖNEM PROJELERİ by Subject "5393 sayılı Kanun ve 6306 sayılı Kanun uygulamalarının karşılaştırılması"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ KANUNA GÖRE UYGULAMALARININ KARŞILAŞTIRILMASI: ANKARA İLİ ALTINDAĞ İLÇESİ GÜLTEPE II. ETAP PROJESİ ÖRNEĞİ(Ankara: Ankara Üniversitesi: Fen Bilimleri Enstitüsü: Gayrimenkul Geliştirme ve Yönetimi Anabilim Dalı, 2019) Keleş, Abdurrahman; Doç. Dr. Özdemir Sönmez Nihan; Fen Bilimleri EnstitüsüBu çalışmada Türkiye’de kentsel dönüşüm uygulamalarının mevzuattaki yeri incelenmiş ve bu çerçevede 5393 sayılı Belediye Kanunu ile 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında yapılan uygulamaların avantajlı ve dezavantajlı yönleri karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında öncelikle kentsel dönüşüm mevzuatı ve uygulamaları irdelenmiş ve daha sonra Ankara İli, Altındağ İlçesi, Gültepe Mahallesi II. Etap Kentsel Dönüşüm Projesi’nin sonuçları değerlendirilerek genelleme yapılması yoluna gidilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kentsel dönüşüm çalışmasının 6306 Sayılı Kanun’a göre yapılmasının malikler ve belediyeler yönlerinden; iş ve işlemlerdeki etkinlik, mali yönden kabul edilebilirlik, riskli yapı, rezerv yapı alanı ve riskli alanlarda kira yardımları ile dönüşüm alanlarında proje geliştirme ve uygulama çalışmalarına engel olabilecek anlaşma sağlanamayan taşınmazların acele kamulaştırılması ve proje sahasındaki yapıların hızla kaldırılması yönlerinden daha etkin bulunduğu ve belirtilen yönlerden söz konusu yasal düzenlemenin 5393 Sayılı Kanun’a göre daha avantajlı olduğu ortaya konulmuştur. Kentsel dönüşüm proje sahasındaki hak sahiplerinin kısa sürede konut edinimleri, proje uygulama süresi boyunca konut ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde ekonomik katkı alabilmeleri ve kentsel dönüşüm uygulaması sonucunda sosyal ve kültürel yönlerden kazanımların olması açısından da iki temel kanun arasında farklılıkların olabildiği dikkati çekmektedir. Merkezi idare ve belediye düzeylerinde kentsel dönüşüm projesi hazırlık çalışmaları, mevcut durum analizi, hak sahipliği tespiti ve değerleme çalışmaları ile imar uygulama, mimari proje geliştirme ve proje değerleme çalışmalarının iyi yapılamaması nedenleri ile birçok projenin uygulama sonuçlarının tatminkar olmadığı görülmektedir. Kentsel gelişim ve dönüşüm projeleri uygulamalarının bütün aşamalarında yerel yönetimler ve merkezi idare kurumlarında gayrimenkul geliştirme ve yönetimi bölümü lisans ve lisansüstü programlarından mezun olan uzmanların mevzuatta yapılacak değişiklik ile kariyer uzmanı olarak görev almalarının sağlanması yoluyla; proje sahasının seçimi, mevcut durum analizi, hak sahipliği analizi, taşınmaz edinimi, değerleme, proje geliştirme ve değerleme, finans analizi, şerefiyelendirme uygulaması, etki değerleme gibi çalışmaların rasyonel olarak yapılmasına büyük ölçüde katkı yapabileceği vurgulanmalıdır.