Cilt:61 Sayı:02 (2020)

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Prof. Dr. Hasan Onat (1957-2020) Hocamızın Ardından…
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Kalaycı, Mehmet; İlahiyat Fakültesi
    Prof . Dr. Hasan Onat'ın anısına yazılmış bir vefa notudur.
  • Item
    Gözde Aynur Mirza. Yeni Dinselleşme Eğilimleri ve Maneviyat Arayışları
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Okumuş, Beyza; İlahiyat Fakültesi
    Bu çalışmada Gözde Aynur Mirza'nın Yeni Dinselleşme Eğilimleri ve Maneviyat Arayışları isimli eseri değerlendirilmiştir.
  • Item
    Ahmed H. Al-Rahim. The Creation of Philosophical Tradition: Biography and the Reception of Avicenna's Philosophy from the Eleventh to the Fourteenth Century A.D. Diskurse Der Arabistik 21. Wiesbaden
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Tekin, Kenan; İlahiyat Fakültesi
    Bu çalışmada, Ahmad al-Rahim'in “The Creation of Philosophical Tradition: Biography and the Reception of Avicenna's Philosophy from the Eleventh to the Fourteenth Century A.D.” başlıklı kitabı değerlendirilmiştir.
  • Item
    1950 نظرة عامة إلى دراسات الأكاديميين الغربيين حول القرآن والتفسير بعد عام
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Koç, M. Akif; İlahiyat Fakültesi
    Many Qur’anic studies have been published by Western scholars since 1950s. One of the most important features in the relevant studies of this period is the multiplicity of approaches, directions, and styles. These studies have mainly focused directly on the text and history of the Qur’an, old Qur’anic manuscripts, and tafsīr literature. John Wansbrough seems to have a strong influence on the trends that criticize the text of the Qur’an. His approach has a large following as well as wide opposition in the West. There are a lot of multi-author works produced by skillful editors. Among these, Brill’s Encyclopaedia of the Qurʾān is undoubtedly one of the greatest achievements of the Western scholarship. One should not overlook the contribution of the Corpus Coranicum Project, which provides a very large database of ancient Qur’anic manuscripts, to the field.
  • Item
    Duygusal Özgürleşme Tekniği (EFT) ile Destek Alan Kadınlarda Bireysel, Sosyal ve Manevi Değişim Üzerine Nitel Bir Araştırma
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Altuntaş, Semra; Düzgüner, Sevde; İlahiyat Fakültesi
    Duygusal Özgürleşme Tekniği (EFT/Emotional Freedom Technique), son yıllarda psikolojik destek sağlamak amaçlı yaygınlaşmış bir uygulamadır. 1980’li yıllarda Çin tıbbından hareketle keşfedilmiş olan bu uygulama, kişinin zihin ve beden yapısını bir bütün olarak kabul etmektedir. EFT, Türkiye’de yakın dönemde uygulanmaya başlamıştır. Bu araştırma, EFT’nin insanlar üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın temel sorusu, “EFT uygulamasının kişinin bireysel, sosyal ve manevi boyutları üzerindeki etkisi nedir?” şeklindedir. Bu çalışmada 21 kadınla EFT öncesi ve sonrası mülakatlar yapılmış ve gözlemler kaydedilmiştir. Nitel veriye içerik analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak, EFT ile kişilerin kendileri ve çevreleri hakkında farkındalık kazandıkları ve kendilerini Allah’a daha yakın hissettikleri bulgulanmıştır.
  • Item
    18. Yüzyıl Osmanlısı’nda Bir el-Ġazālī Şârihi: Lālezārī ve el-Mīzānu’l-Muḳīm Adlı Eseri
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Yıldırım, Zehra; İlahiyat Fakültesi
    El-Ġazālī, mantık ilmine karşı önyargıları kırmak maksadıyla Aristoteles’in mantığa dair kullandığı terimlere İslami bir hüviyet kazandırmış ve el-Ḳısṭāsu’l-Mustaḳīm adlı eserin-de bu ilme ilahî bir önem atfetmiştir. El-Ġazālī’nin bu eserine 18. yüzyıl Osmanlı alimi Mehmed Ṭāhir Lālezārī (ö.1204/1789) tarafından yazılmış bir şerhin tahlili ve tahkiki bu makalenin konusunu oluşturmaktadır. Makalede önce Lālezārī’nin hayatı ve eserleri hakkında bilgi verilmiş, ardından el-Ġazālī’nin söz konusu eserine yazdığı şerhe dair bazı genel tespitlerde bulunulmuştur. Son olarak da söz konusu şerhin üç farklı nüsha-dan hareketle oluşturulmuş tahkikli metnine yer verilmiştir.
  • Item
    ʿİlm-i Naẓarın Tekamülüne Doğru: Burhānuddīn en-Nesefī’ye (ö.687/1289) Ait Yeni Eserler
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Pehlivan, Necmettin; İlahiyat Fakültesi
    Burhānuddīn en-Nesefī (ö.687/1289) fıkıh, fıkıh usulü, mantık, kelam, tefsir gibi alan-larda eser vermiş çok yönlü bir alimdir. Fakat onu döneminin diğer alimlerden ayıran yönü, Ruknuddīn el-ʿAmīdī ile birlikte fıkıh usulü dışındaki eserlerde de ele alınmaya başlanan ʿilm-i naẓar (ḫilāf/cedel) ile daha yoğun bir şekilde ilgilenmiş, bu alana ilişkin hem nicelik hem de nitelik bakımından önemli eserler yazmış olmasıdır. Onun el-Fuṣūl ve Menşeʾu’n-Naẓar isimli eserleri yazıldığı dönemden itibaren ʿilm-i naẓarın en temel klasik metinleri haline gelmiş ve öğrencileri başta olmak üzere birçok müellif tarafından üzerlerine şerḥ ve ḥāşiyeler kaleme alınmıştır. Yaptığımız araştırmalar sonucunca en-Nesefī’nin ʿilm-i naẓar ile ilişkili başka eserlerinin de bulunduğunu tespit ettik. Şimdiye kadar varlığından dahi haberdar olunmayan bu eserler, hem en-Nesefī özelinde ʿilm-i naẓar kitabiyatını zenginleştirecek hem de onun bu ilmin tekamülüne katkısının boyut-larının daha iyi anlaşılmasına imkan sağlayacaktır. Bu çalışmada tespit edebildiğimiz bu eserler ele alınmış ve bunların en-Nesefī’ye aidiyeti tartışılmıştır.
  • Item
    İbn Meymūn’un Cismani Haşir ile İlgili Görüşleri ve Haşir Risalesi’nin Arap Harfleriyle Neşri
    (Ankara Üniversitesi, 2020-11-30) Meral, Yasin; İlahiyat Fakültesi
    Yahudi düşünürü İbn Meymūn, bir taraftan ahirette bedenlerin olmayacağını, sadece nefislerin manevi lezzetlere kavuşacağını savunurken diğer taraftan cismani haşri Ya-hudi iman esaslarının bir maddesi olarak sunmaktadır. Aslında o, ölülerin diriltilmesi, cennet ve cehennem gibi safhaların bu dünya üzerinde yaşanacağını, bu aşamaların sona ereceğini ve nihai safha olarak ahiret (ʿolam ha-ba) âlemine intikal edileceğini iddia etmektedir. Ona göre ahireti sadece iyiler kazanacak ve orada sadece nefisler bulunacaktır. Onun bu görüşleri Yahudi gelenek içerisinde cismani haşri reddettiği şeklinde anlaşılmış ve çok fazla tepki almıştır. Bu tepkiler karşısında İbn Meymūn, cis-mani haşir meselesini ön plana çıkarmamış, önemli olanın ise ahireti kazanmak olduğu-nu vurgulamıştır. Bu makalede, İbn Meymūn’un haşir meselesine dair görüşleri ele alınmıştır. Bu kapsamda önce onun bütün eserleri taranarak haşir düşüncesi hakkında-ki yaklaşımı tespit edilmiş, ardından bu düşünceyi müstakil olarak işlediği Haşir Risalesi değerlendirilmiştir. İlgili risalenin tarafımızca gerçekleştirilen Türkçe tercümesine yer verilmiş, son olarak da risalenin Judeo-Arabic olarak kaleme alınan orijinal metni Yosef Kafih edisyonu esas alınmak suretiyle Arap harflerine dönüştürülerek makalenin so-nunda sunulmuştur.