Cilt:02 Sayı:02 (2021)

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    “Teklik ve ikilik” baskıresim sergisi
    (Ankara Üniversitesi, 2020) Tanır, Ayben Kaynar; Güzel Sanatlar Fakültesi
    Ayben Kaynar Tanır’ın collography ve monotype tekniği ile gerçekleştirdiği “Teklik ve İkilik” adlı baskı resim sergisi, pandemi zamanına denk gelmesi nedeniyle açılış kokteyli olmaksızın, 18-28 Haziran 2020 tarihleri arasında TOSCA Art&Design’da izleyicisiyle buluşmuştur. Sanatçı, yarattığı imgeleri her zaman dolaylı bir anlatımla izleyiciye ileterek, anlatmak istediğini yalnızca sezinletmeye çalıştığını ifade etmektedir. “Teklik ve İkilik” adlı sergi, 15 adet baskı resim serisinden oluşmaktadır.
  • Item
    Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi sergileri “Müzelerin geleceği”
    (Ankara Üniversitesi, 2020) Karadeniz, Ceren; Yanar, Ayşem; Güzel Sanatlar Fakültesi
    09-20 Kasım 2020 tarihleri arasında Ankara Üniversitesi Kütür Sanat Evi ev sahipliğinde Ankara Üniversitesi Web portalinden yayınlanan “Müzelerin Geleceği” isimli çevrim içi sergi dijital dünyada müzelerin kültürel gelecek inşasına vurgu yapmayı amaçlamıştır. Tarihe kendinden bir iz bırakmaya çalışan insan, mağara duvarına, taşların üzerine, sütunlara, ahşaba ve kimi zaman da halıya, kilime aktarmıştır isteklerini, sevgisini, korkusunu, nazarını, inancını, gücünü ve icatlarını. Ölümsüzlük ve sonsuzluk arayışı olarak açıklanabilecek bu eylem, farklı boyutlarda ve içeriklerde müzelerin de kapılarını aralamıştır. Geleceğe ilişkin planlar hiç bitmemiş, sonsuzluk ve ölümsüzlük arayışı müzeleri çeşitlendirmiştir. Günümüz geleceğin farklı deneyimlerle ve yeni yöntemlerle, yeni bir evrende aranmaya başlandığının ispatı çok sayıda gelişmeye ev sahipliği yapmaktadır. Dolayısıyla insanlığın geleceğini inşa ederken özel bir konuma yerleştirdiği müzeleri yeni deneyimlere açma ve fütürist bir yaklaşımla değerlendirme gereği doğmuştur.
  • Item
    Wıth hıs art and legacıes edward hopper
    (Ankara Üniversitesi, 2020) Çetin, Ufuk; Güzel Sanatlar Fakültesi
    The works of Edward Hopper, one of the most important artists of America in the 20th century, are universal. Its impressive content is emotionally explained to the lives at the contemporary audience. He illustrates moments and more significantly, characters nearly every viewer can instantly know. There is no ambiguity inside Hopper’s works in a visual cultural way. He impacted lots of artists, photographers, filmmakers, set designers, dancers, writers, and his effect has touched many artists like Rothko, Segal and Oursler, who work with different mediums. He is an interesting artist in the way of impressing nearly all photographers from Arbus to Eggleston. Including Mendes, Lynch and Welles, generations have been inspired from Hopper’s dramatic viewpoints, lighting, and moods. His painting, “Residence by the Railroad” (1925) stimulated Alfred Hitchcock’s house in Psycho (1960) as well as that in Terrence Malick’s Days of Heaven (1978). This article introduces the artist with some examples of his personality and samples from his works. Hopper’s paintings are attractive to some writers and musicians. For instance, Tom Waits made an album known as “Nighthawks on the Diner”. Also, Madonna selected a name for a live performance tour after Hooper’s “Girlie Display”. Amerika’nın 20. yüzyıldaki en önemli ressamlarından biri olan Edward Hopper’ın eserleri evrenseldir. Etkileyici içeriği modern izleyicinin yaşamlarına duygusal olarak karşılık sağlamaktadır. Hopper, durumları ve daha da önemlisi, hemen hemen her izleyicinin anında tanımlayabileceği karakterleri resimler. Görsel kültür olarak, Hopper’ın eserlerinde bir belirsizlik yoktur. Sayısız ressam, fotoğrafçı, film yapımcısı, set tasarımcısı, dansçı, yazar ve müzisyene ilham vermiştir. Görsel sanatlarda Hopper’ın etkisi, Rothko, Segal, Oursler gibi pek çok medya sanatçısında da görülmektedir. Ayrıca, Arbus, Eggleston da dahil olmak üzere neredeyse tüm fotoğrafçılara da esin kaynağı oluşturması açısından ilginçtir. Mendes, Lynch, Welles de dahil olmak üzere, sayısız yönetmen Hopper’ın dramatik bakış açılarından, ışıklandırmasından ve genel ruh hallerinden esinlenmiştir. “Residence by the Railroad” isimli resmi Alfred Hitchcock’un Psycho (1960) filmindeki ve Terrence Malick’in Days of Heaven (1978) filmindeki evini canlandırmıştır. Bu makalede, ressam, kişiliği ve eserlerinden bazı örneklerle tanıtılmaya çalışılmıştır. Hopper’ın resimleri geçmişte yazarlar ve müzisyenlere de hitap etmiştir. Örneğin, Tom Waits, “Nighthawks at the Diner” olarak bilinen bir albüm yapmıştır. Bunun dışında, Madonna, “Girlie Show” (1941) isimli tablosundan sonra bir konser turu için onun adını seçmiş, Hopper’dan esinlendiğini belirtmiştir
  • Item
    Görsel retoriğin reklamlarda kullanımı ve basılı reklam örnekleri
    (Ankara Üniversitesi, 2020) Gezer, Eda Evlioğlu; Güzel Sanatlar Fakültesi
    Makalede retorik, görsel retorik kavramlarını ve retorik/görsel retorik yöntemlerini açıklanarak bu unsurların reklamlarda nasıl kullanıldığı ortaya koyulmaktadır. Son yıllarda sanayi, teknoloji ve iletişim araçlarında yaşanan gelişmelerle ile birlikte pazarda yaşanan yoğun rekabet reklam ve reklamcılığın önemini arttırmıştır. Şirketlerde ürünlerinin farklı olduğunu vurgulamak ve ürünlerine sembolik bir değer katmak için reklama sıklıkla başvurmaktadır. Tüketicinin dikkatini çekmek ve tüketiciyi ürünü almaya ikna etmek için reklamlarda kullanılan görsel unsurlarda bu nedenle oldukça önem taşımaktadır. Bu bağlamda, makalede reklamlar incelenmiş ve reklamlarda kullanılan görsel retorik unsurları tespit edilmiştir.
  • Item
    Rubens ve Rembrandt’ın “Ganymede’nin kaçırılışı” eserlerinin incelenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2021) Mansuroğlu, Ahmet; Güzel Sanatlar Fakültesi
    Yunan mitleri, geçmişten günümüze birçok sanatçının eserlerine kaynaklık etmiştir. Her sanatçı ele aldığı mit ve anlatıları kendine has üslubuyla yorumlayıp, her seferinde ele alınan hikayenin bambaşka yorumlarını üretmiş ve sanatın görsel arşivine farklı imgeler sunmuştur. Bu çalışmanın konusunu da iki Barok Dönem resim sanatının ustası “Pieter Paul Rubens” ve “Rembrandt van Rijn”in “The Abduction of Ganymede (Ganymede’nin Kaçırılışı)” olarak adlandırılan eserleri oluşturmaktadır. Birçok sanatçı tarafından farklı ve benzer yönleriyle ele alınan “Ganymede’nin Kaçırılışı” miti bu iki önemli usta tarafından oldukça farklı imge ve bağlamlarda ele alınmıştır. Sanatçılar birbirlerine yakın zaman ve bölgelerde yaşasa da aynı miti işleyişlerindeki farklılık ilgi çekicidir. Bu nedenle, sanatçıların benzer bir konuyu birbirlerinden oldukça farklı yorumladıkları bu eserler çalışmanın konusunu oluşturmakta ve iki eser üzerinden bir karşılaştırma yapılmaktadır. Çalışmada ele alınan Rubens ve Rembrandt’ın “Ganymede’nin Kaçırılışı” eserleri ile ilgili veriler, literatür taraması ve doküman incelemesi teknikleriyle toplanmıştır. Eserlerdeki, biçimsel, sembolik ve ikonografik veriler göz önünde bulundurularak karşılaştırmalı bir çözümleme ve okuma yapılmaya çalışılmıştır. Eser betimlemelerindeki farklılıkların irdelenmesi, semboller ve göstergeler bağlamında eser üzerinde çıkarımlar yapılması bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Eserlerin karşılaştırmalı çözümlemesi sonucunda, her iki sanatçının da aynı miti kendilerine özgü teknik, yorum ve imgeler kullanarak betimledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Eserlerde “Ganymede’nin Kaçırılışı” mitine bağlı olarak sanatçılar, özellikle mitin zaman bağlamı ve mekan konusunda, “Ganymede” ve “Zeus” karakterlerinin betimlenmesinde birbirlerinden oldukça farklı yollar izlemişlerdir.
  • Item
    Yaratıcı dramayı yöntem olarak kullanmak: Matematik öğretiminde öğretmen görüşleri
    (Ankara Üniversitesi, 2021) Yıldız, Erdoğan; Güzel Sanatlar Fakültesi; Yıldız, Erdoğan
    Bu araştırmanın amacı, yaratıcı dramayı matematik öğretiminde yöntem olarak kullanan ilköğretim matematik öğretmenlerinin yönteme ilişkin görüşlerini almak, yaşadıkları sorunları tespit etmek ve sorunlara çözüm önerilerini değerlendirmektir. Yapılan çalışmada temel yorumlayıcı nitel araştırma deseni kullanılmış olup çalışma grubu Ankara ili sınırları içinde görev yapan altı ilköğretim matematik öğretmenleri ile sınırlandırılmıştır. Araştırma için, veri toplamada görüşme tekniği ve veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. On bir adet açık uçlu soru sorulan formda bazı soruların daha anlaşılır olması için alternatif sorular (sondalar) oluşturulmuştur. Görüşmeler, katılımcıların onayıyla kayıt altına alınmış olup, görüşme sırasında kayıtlar kayıt cihazı ile deşifre edilmiştir. Çalışmanın veri analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Veriler tanımlanarak katılımcıların görüşlerine doğrudan yer verilmiş ve gerekli yerlerde alan yazınla desteklenmiştir. Bu çalışmada katılımcıların kimlikleri gizli tutulmuş olup kişiler K1,..,K6 olarak adlandırılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre yaratıcı drama, matematik öğretiminde kullanılabilecek etkili bir yöntemdir. Yaratıcı drama sürecinde öğrenci, zihinsel ve bedensel olarak aktiftir. Diğer yandan matematiğin bütün öğrenme alanları için yaratıcı dramayı yöntem olarak kullanmanın etkili olmayacağı görüşü savunulmuştur. Katılımcılar, dramayı matematik öğretiminde yöntem olarak kullanılırken çeşitli problemlerle karşılaşmaktadırlar. Bunlardan bazıları; zaman yetersizliği, mekanların dramaya uygun olmaması ve matematik öğretim programında dramaya uygun kazanımların yetersizliği şeklindedir. Matematik öğretimi ve yaratıcı drama alanına yönelik yapılan çalışmaların az oluşu matematik ve drama kaynaklarının yetersiz olması, kaynaklara ulaşmada yaşanan sıkıntılar yöntemin kullanımını zorlaştırdığı ifade edilmiştir. Yaratıcı dramayı matematik öğretiminde kullanan öğretmenlerinin drama ile ilgili yeterlilikleri, onların düzenli olarak drama ve matematik alanında yazılmış kaynakları takip etmeleri, yaratıcı drama uygulamalarını daha sık yapmaları, drama atölyeleri seminerlerini takip etmeleri ile gelişebilir. Gerekli ve yeterli ölçme ve değerlendirme araçlarının geliştirilmesi adına alan uzmanlarının ve ölçme değerlendirme uzmanlarının buna katkı sağlayıp alanın bu eksiğini giderilmelidir. Yaratıcı drama ve matematiğin doğası göz önünde bulundurularak hangi konuların yaratıcı drama ile işlenebileceği iyi analiz edilmelidir. Matematik alanında yazılmış kaynakların takibi, yaratıcı drama uygulamalarının sıklığı, drama atölye ve seminerlerine katılım öğretmen gelişimi için kaçınılmaz olacaktır.
  • Item
    Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2020) Gökaslan, Zekiye Çıldır; Güzel Sanatlar Fakültesi
    Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği öğretmen adaylarının “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığı ile belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları olan 2018–2019 Eğitim Öğretim yılında devlet okullarında öğrenim gören, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenen 23 birinci sınıf öğrencisinden, kendilerine dağıtılan formlar üzerinde metaforlar üretmeleri istenmiştir. Araştırmada, katılımcıların “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramına ilişkin algılarını için nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni, verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Sonuçta katılımcıların “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramlarına ilişkin ise 22 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Katılımcıların; ayna, makine ve yansıtma metaforlarında yoğunlaştıkları görülmüştür. Üretilen metaforlar 4 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Sanatçı için bu kavramsal kategoriler: “1- Tasarım, 2-Yansıtma, 3-Fayda sağlama, 4- İfade etme” başlıkları altında toplanmıştır. Sanat eserine yönelik kavramsal kategoriler ise: “1-Tasarım Ürünü, 2-Yansıtıcı, 3-Yaratıcı” şeklindedir. Katılımcıların metaforları ve oluşan kategoriler incelendiğinde sanatçı, katılımcılar tarafından tasarım yapan, iç dünyasını farklı biçimde ifade ederek özgün eser üreten birey olarak görülürken sanat eseri ise, sanatçının iç dünyasını ve toplumu yansıtan üretimlerinin özgün esere dönüştürülmesi olarak belirlenmiştir. Sanatçı ve sanat eserinin sanatçının iç dünyasını ve toplumu yansıtan tasarım ürünlerinin özgün eser olarak algılandığı görülmüş ve sanatçı ve sanat eserine karşı olumlu algı geliştirdikleri fark edilmiştir.
  • Item
    Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2021) Gökaslan, Zekiye Çıldır; Güzel Sanatlar Fakültesi
    Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği öğretmen adaylarının “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığı ile belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları olan 2018–2019 Eğitim Öğretim yılında devlet okullarında öğrenim gören, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenen 23 birinci sınıf öğrencisinden, kendilerine dağıtılan formlar üzerinde metaforlar üretmeleri istenmiştir. Araştırmada, katılımcıların “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramına ilişkin algılarını için nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni, verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Sonuçta katılımcıların “sanatçı” ve “sanat eseri” kavramlarına ilişkin ise 22 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Katılımcıların; ayna, makine ve yansıtma metaforlarında yoğunlaştıkları görülmüştür. Üretilen metaforlar 4 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Sanatçı için bu kavramsal kategoriler: “1- Tasarım, 2-Yansıtma, 3-Fayda sağlama, 4- İfade etme” başlıkları altında toplanmıştır. Sanat eserine yönelik kavramsal kategoriler ise: “1-Tasarım Ürünü, 2-Yansıtıcı, 3-Yaratıcı” şeklindedir. Katılımcıların metaforları ve oluşan kategoriler incelendiğinde sanatçı, katılımcılar tarafından tasarım yapan, iç dünyasını farklı biçimde ifade ederek özgün eser üreten birey olarak görülürken sanat eseri ise, sanatçının iç dünyasını ve toplumu yansıtan üretimlerinin özgün esere dönüştürülmesi olarak belirlenmiştir. Sanatçı ve sanat eserinin sanatçının iç dünyasını ve toplumu yansıtan tasarım ürünlerinin özgün eser olarak algılandığı görülmüş ve sanatçı ve sanat eserine karşı olumlu algı geliştirdikleri fark edilmiştir.