Browsing by Author "Erkut, Sedat"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Hitit kralları’nın kült gezileri ve tanrılar için düzenledikleri merasimler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Sir, Özlem Gavas; Erkut, SedatÖZET Hititçe çivi yazılı tabletlerde kralın önderliğinde yürütülen bayram merasimlerinde, tanrılar için yapılan kült gezileri önemli yer tutmaktadır. Ancak Hitit Kralları’nın bayram törenleri sırasında kült amaçlı ziyaret ettikleri yerlerin, günümüzdeki isimleri maalesef bilinmemektedir. Bu durum, özellikle kült gezilerinin gerçekleştiği Orta Anadolu Bölgesi’nin tarihi coğrafyası açısından ivedilikle önemlidir. Aynı zamanda Hitit Kralları’nın kült gezileri sırasındaki rolleri, bayramlarda görevli memurlar, yapılan etkinliklerin sırası amacı ve önemi, bu etkinliklerin şehirden şehre gösterdiği farklılık ve ibadet edilen tanrı ve tanrıçaların önemi karşılaştırmalı olarak incelenecektir. Ayrıca söz konusu kült gezilerinin esas alınarak Hitit bayram merasimlerinin araştırılması, Hititlerin dini ve kültürel yapısının daha iyi anlaşılmasına da katkıda bulunacaktır. Çalışmamızın amacı, Hititçe çivi yazılı metinlerde işlenen Hitit Bayram merasimleri ve Hitit Kralları’nın tanrılar için düzenledikleri kült gezilerini ele alarak, Hitit sosyal ve dinsel yaşamı hakkında daha kapsamlı bilgi edinmektir. Ayrıca kralların bayram törenleri esnasında kült amaçlı düzenledikleri gezilerde, ziyaret ettiği şehirler, M.Ö. 2. Binyıl Anadolu’da bulunan önemli kült merkezleri hakkında bilgi edinmemize ve bu merkezlerin yerlerinin belirlenmesinde yardımcı olacaktır. Hitit dininden günümüze intikal eden şey tamamen devlet dinini yansıtır. İşte onun içindir ki, Boğazköy arşivlerinde devlet kültü ve bayram merasimleri ile ilgili birçok çivi yazılı metin bize kadar ulaşabilmiştir. Kral, kraliçe, çocukları ve yüksek rütbeli memurların katılımında gerçekleşen ve kült gezilerini içeren bayram törenlerinin tasvir edildiği Hititçe çivi yazılı metinler, çalışmamızın ana kaynakları olarak temel oluşturmaktadır. Çalışmada, Hitit Kralları’nın ziyaret ettiği merasim şehirlerinin günümüzdeki yerlerinin tespiti açısından, bu şehirlerin geçtiği diğer metin yerleri ve daha önce yapılmış olan lokalizasyon teklifleri yeniden değerlendirilecektir. Bu yapılırken tabii ki Anadolu’nun tarihî coğrafyası, yerüstü araştırmaları, arkeolojik kazılar ve kendi gözlemlerimiz de dikkate alınacaktır. Ayrıca bu çalışmada; kült gezilerinin yer aldığı bayramlar hangileridir, neden kült gezileri, Hitit hâkimiyeti altında olduğu bilinen Güney Doğu Anadolu’ya, Kuzey Suriye’ye ve Batı Anadolu’ya yapılmıyor da Orta Anadolu ile sınırlı kalıyor, kral ve erkânının uğradığı, merasimlere katıldığı ve gecelediği yerler nereleridir, sorularının cevapları verilmeye çalışılacaktır. ABSTRACT Ceremonies organized for cult visits and gods by Hittite kings In Hittite cuneiform tablets, cult visits for gods hold an important place in the sacred day ceremonies conducted under the leadership of the king. Unfortunately, today the names of the cult locations visited by Hittite Kings during sacred day ceremonies are not known. This is particularly important for the historical geography of Central Anatolia Region where cult visits occurred. At the same time, roles of the Hittite Kings during the cult visits, officials tasked in sacred days, sequence and importance of activities, differences of these activities from city to city and the importance of gods and goddesses worshipped will be comparatively investigated. Additionally, research of Hittite sacred days on the basis of cult visits may contribute to the better understanding of Hittite religious and cultural structure. Purpose of our study is to obtain more comprehensive information about social and religious life of Hittites by investigating sacred days and cult visits organized by the kings. Cities visited may assist us in acquiring information about important cult centers of 2000B.C Anatolia and determine the locations of these centers. What remains today of Hittite religion reflects a state religion. For this reason many cuneiform texts found in Boğazköy archives have reached us. Hittite cuneiform texts depicting cult journeys and ceremonies taking place with the participation of king, queen, children and high-ranking officials form the main source of our investigation. In this study, previously proposed localization and text references to these cities are going to be reevaluated with the intention of identifying their present locations. Anatolian historical geography, above ground research, archeological digs and our own observations will be taken into consideration. In addition, identification of sacred days during which cult visits occurred, why cult visits are made only to Central Anatolia and not to other Hittite territories of South East Anatolia, Northern Syria, Western Anatolia, and an effort will be made to answer questions relating to the route taken by the King and his procession, and locations where they might have attended ceremonies and camped for the night.Item Hitit ritüelleri üzerine(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Güçerdem, Banu; Erkut, Sedat; TarihThe birth means an important body practice for woman, and a fundamental alteration of life conditions for infant baby.In Hittite contexts, the birth is a situation that is able to materialize by assisting the gods and the supernatural things, and that is believed to carry out the continuity of generations by that sacred incident, and also to get together peoples with gods under a whole structure.The Hittites, who believed that any kind of problem in the birth process originated from the wrath of gods, believe that the disasters would keep on at the following process. And they didn?t want to happen such as complicated incomprehensible things. For that reason they didn?t discriminate the birth rituals with each other, prepared religious ceremonies and strove to please their gods. For the same reason, the Hittites performed sacrificial ceremonies in which the incantations and prayers followed each other, for the Gods and the prosperity of future generations.In this thesis, the topics such as the ritual, the birth and incantation, are treated as a whole part for the parallelism between religion and them, and so it also indicated to the underground gods and the other ones. It is for this that it mentioned the positive and the negative effects of the incantation and the methods of sorcery.The birth rituals was treated into the sorcery rituals in Hittite contexts, and in order to interrogate the birth idea for Hittites and to understand that fact by using the parallel expressions in those texts, it is also mentioned the prayers and themes of mythological- , legal- and prediction texts.Item Hititler döneminde beslenme ve yeme-içme alışkanlıkları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Sandıkcıoğlu, Tolunay; Erkut, Sedat; TarihThe problem of meeting nutritional needs has shaped lives of societies throughout history as much as their economic lives and relations with other societies. In this thesis, which analyses an important part of the Hittites? daily life, several questions such as what the Hittites eat and drink in their daily life, what their basic foods are, where they are cooked and prepared, what names are given to foods and drinks in the Hittite language have been dwelt upon. A definite periodic differentiation has not been made due to several reasons such as diversity of the subject covered, scarcity of information available, taking place of eating and drinking culture in a historical process. Because of the similar reasons, the subject is dealt with on an expanded time-scale in order to determine food and drink items and to evaluate eating and drinking habits of the people of the Hittite period. It is thought that the subject, in this way, will contribute to determination of agricultural products grown abundantly in the Anatolia in that period and how these products were processed. As a data collection method, before all else, written sources such as catalogues, periodicals and articles were analysed. In the light of data acquired after this study, it is determined that the Hittites obtained foods from nature by various ways such as hunting, gathering, farming and animal husbandry, and then ate their fill in an unostentatious way. Moreover, it is understood that the Hittites produced abundantly wine and beer from fruits and crops grown extensively in the Anatolia and they frequently consumed these drinks as part of their daily diet as well as items for giving presents. In consequence, it is ascertained that in the Hittite cuisine there were meat dishes that had been cooked in a simple but delicious way and various soups; in addition, bread and pastry were prepared with a wide variety of substances in different ways as a basic diet of their daily life, and the Hittites had accomplished to enrich their cuisine in terms of content, forms and presentation within the bounds of possibilities at hand.Item HİTİTLERDE ÖLÜLERE ve YERALTI TANRILARINA SUNULAN KURBANLAR(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, 2007) Sevinç, Fatma; Erkut, SedatKurban, varlıgına inanılan dogaüstü güçlere ki, bu genellikle bir tanrı veya tanrılardır, yakın olmak, onlarla bütünlesmek veya onlardan fayda saglamak amacıyla sunulan canlı veya cansız nesnedir. Hititler de aynı amaçla tanrılarına cansız (ekmek, içki) ve canlı (hayvan, insan) kurbanlar sunuyorlardı. Ancak Hititler, diger pek çok konuda oldugu gibi kurban konusunda da M. Ö. 2. bin yıl Anadolu'sunda yasayan diger halkların inanç ve geleneklerinden etkilenmis ve faydalanmıslardı. Bu halkların basında Hurriler yer alıyordu. Hurriler Hititlere yeni bir tanrı sistemi ve ona baglı olarak yeni bir kurban terminolojisi bagıslamıslardır. Öncelikle tanrılar arasında gökyüzü ve yeraltı tanrıları olarak bir ayrım gündeme gelmistir. Bu tezde, Hurri etkisi de göz önünde bulundurularak Hitit yeraltı dünyası ve yeraltı tanrılarının tanımı yapılmıs ve her ikisine de sunulan kurbanlar ayrıntılı bir sekilde degerlendirilmistir. Ölülere cenaze törenleri sırasında sunulan kurbanlar, onları öteki dünyaya en uygun sekilde ugurlamak amacını tasıyordu. Ölen kisi bu dünyadan memnuniyetsiz ve kızgın ayrıldıgı taktirde birçok felaketin nedeni olabilirdi. Tezimizde isledigimiz ölülere sunulan kurbanlar konusu, dolaylı olarak yeraltıyla iliskilidir. Çünkü ölümün ve ölüler diyarının yeraltıyla ister istemez yakın iliskisi ve özdesligi vardır. Kralî cenazelerde, ölünün yanı sıra, hem yeraltı hem de gökyüzü tanrılarına kurbanlar sunulmaktaydı. Bunun nedeni, kralın öldükten sonra günes tanrısına dönüstügü ve günesin de hem gökyüzü hem de yeraltında sonsuz bir döngü içinde dolastıgı düsüncesi olmalıydı. Ata kültü ve mantalliya- kurbanları da ölülere sunulan kurbanlar kapsamında degerlendirilmistir. Hititler, ölmüs olan eski kralları ve kraliçeleri çesitli vesilelerle anıyorlar ve onlara düzenli olarak kurbanlar sunuyorlardı. Bu gelenekleri, ata kültü baslıgı altında ele alabilecegimiz bir kurumun olusmasına neden olmustur. Mantalliya- kurbanları ise M.Ö. 13. yüzyıldan sonra ortaya çıkmıs olan özel bir kurban türüdür. SISKURmantalliya- olarak adlandırılan bu kurban türü, ölmüs olan kisilere ve bazen ölmüs olan kisilerce, yasayanlar tarafından ödenen bir diyet ya da kefaret niteligi tasıyordu. Dogrudan yeraltı tanrılarına kurban sunmak için düzenlenen ritüeller ise, acil çözüm gerektiren olumsuz durumları telafi etmek amacıyla, bu isin uzmanı olmus kisilerin rehberliginde ve genellikle büyü yöntemleri kullanılarak gerçeklestirilirdi. Çünkü her türlü olumsuz durumun kaynagı genellikle kara topragın derinliklerinde yasayan güçlerdi. Bu nedenle, kurbanları onlara ulastırmak için genellikle yere bir çukur kazılır ve sunulan kurbanlar bu çukurun içine aktarılırdı. Yeraltı tanrılarına sunulan kurbanlarla ilgili bir baska dikkat çekici özellik, sunulan kurbanın yakılmasıdır ki, burada yakılan kurbanlıklar genellikle kuslardır. Kusların her zaman yeraltı ile bir baglantısı oldugu inancı o dönem çok yaygındı. Yeraltı tanrılarına sunulan kurbanlarla ilgili pek çok ritüel metni vardır ve bunlar yeraltı ile iletisime geçmek için büyünün yöntemlerinin kullanıldıgını açıkça gözler önüne serer. Bunların arasından karakteristik bir metin seçilmis ve bu metinden yola çıkarak konuya ısık tutulma çabası gösterilmistir. Seçilen metne 'bir evin kandan arındırılması için yeraltı tanrılarına çagrı' baslıgı uygun görülmüstür.Item Hititlerin kullandığı bir müzik aleti: GIS °INANNA(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012) Masalcı, Gülgüney; Erkut, Sedat; TarihIn the Hitite cuneiforms tablets there are many festivals which celebrate for gods and many kind of rituals. Music and dance take places in these tablets. Because of fulfillment of cult exactly properly, every step was determined previously and saved. For make music, the human voice is important factor. Songs are accompanied by musical instruments. The instrument named "GIS DINANNA", which is the subject of this thesis accompanied to songs and sometimes it made music at the ceremonies alone. Previously it was suggested that this instrument was harp. But now, we know that GIS DINANNA is lyre. Archaeological documentations were compared with philological informations and musicologists comments were taken into account.Item I. Hattuşili ve I. Murşili döneminde Gaziantep ve çevresi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Kale, Mehtap Çağlar; Erkut, Sedat; Eskiçağ TarihiForming the west borders of southeast Anatolia the city of Gaziantep became settlement center from prehistorical ages and especially from the end of 3rd thousand BC and the beginning of the 2nd thousand BC gains importance because of being on the trading route between Anatolia and Mesopotamia also the paths through Northern Syria pass from the region which attracts the forces around there. In the first part our study forming until the term ending Hattusilis I , the general information about political and culturel structure of Gaziantep and its surroundings are given. In the second part of our study, the terms of Hattusilis I and candidate Mursili I is rewiewed, the military activity in the region is indicated. Also the Hittites military activites systematized, political goals which in the time of empire were formed. Newly established state priority was to raise its prestige and power by winning victories in Anatolia so firstly Hattusilis I and Mursili I insisted on the campaigns to Anatolia, after that through their northern Syrian policy general goal Hittite military force was used to take control of thr region. For this purpose they cut down the power of Yamhad state owning the cities like Alalah, Ur?u, Hassuwa, Hahhum, Kargamis, Halep. In our second part of our study captured city states are mentioned under different caption based on briefs in literatures. Also the information given about Hurries restricts the hegomony of Hittites in Anatolia.The general of the study shows the commercial, economical and culturel relation ship of Gaziantep and surrounding cities were exposed to show how important was Gaziantep for the region.Item M.Ö. II. bin Antakya' sının en önemli kenti Alalah(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003) Havare, Nurcan; Erkut, Sedat