Cilt:51 Sayı:03 (2018)

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    A liberatory pedagogy for non-native teachers of english
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Cakcak, Yasemin Tezgiden; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Native English speaking teacher of English/non-native English speaking teacher of English (NEST/NNEST) inequity has been a well-documented reality in the foreign language education field. Interpreting the dichotomy of NEST/NNEST from Freire's theoretical perspective, this article provides insights into the internalization of native speakerist ideology by large numbers of non-native teachers of English. Using Freire's understanding of the relationship between the oppressor and the oppressed, this article argues that non-native teachers of English are divided beings: they are both themselves and the consciousness of the native speaker they internalized. Following Freire's liberatory pedagogy, this article suggests a dialogical problem-posing education for overcoming NEST-NNEST inequity in English language teacher education in Turkey.
  • Item
    Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen eğitimi programı ihtiyaç analizi
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Ünlü, Şahika; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin “Eleştirel Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Eğitimi Programı”na yönelik eğitim gereksinimlerinin belirlenmesidir. Nicel araştırma yaklaşımına dayalı, betimsel nitelikte tarama yöntemi ile gerçekleştirilen araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yapılandırılmış gözlem formu aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 öğretim yılında Ankara’da bir üniversite vakfına ait özel ilkokul ve ortaokulda görev yapan sınıf öğretmenleri, Türkçe, sınıf, fen bilimleri, matematik ve sosyal bilgiler branşlarından 24 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde SPSS 22 programı kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, betimsel istatistikler (frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma puanları) hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin, eleştirel düşünmeyi destekleyen davranışları sınıf içerisinde göstermede yetersiz oldukları bulgulanmıştır. Tüm bulgular değerlendirildiğinde; öğretmenlerin eleştirel düşünmeyi destekleyen davranışlarının boyutlarını oluşturan “açık fikirlilik”, “üst düzey soru sorma”, “bilginin doğruluğunun-güvenirliğinin sorgulanması” ve “neden-kanıt arama” konularında eğitim gereksinimleri olduğu sonucuna varılmıştır. Ek olarak öğretmenlerin belirlenen gereksinimlerinden hareketle “Eleştirel Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Eğitimi Programı” nın geliştirilmesi önerilmiştir.
  • Item
    Uygulamaya dayalı fen öğretimine ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Akben, Nimet; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    İlkokul fen bilimleri öğretim programlarında sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının esas alınmasına karşın bu yaklaşıma dayalı yöntem ve tekniklerin okullardaki uygulanmalara yansıtılamadığı görülmektedir. Fen derslerinde çoğunlukla geleneksel yöntemlerin tercih edilmesinde, öğretmen eğitiminin genellikle kuramsal bilgilere dayalı yürütülmesinin ve uygulamalara yeterince yer verilmeyişinin neden olduğu düşünülmektedir. Bu amaçla bu çalışmada, Fen ve Teknoloji Öğretimi I-II derslerini alan sınıf öğretmeni adayları ile uygulama ağırlıklı dersler yürütülmüş ve adayların görüşlerine başvurularak uygulamaların etkileri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma 2016-2017 öğretim yılında 31 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüş ve nitel araştırma desenlerinde yorumlayıcı desen kullanılmıştır. Görüşlere dayalı olarak yapılan içerik analizi sonucunda “Uygulamaların Mesleki Gelişime Katkıları” teması altında “Yöntem ve Teknik Bilgilerine Katkı” ve “Uygulama Becerilerine Katkı” kategorilerine ulaşılmıştır. Bu sonuçlar sınıf öğretmenlerinin, fen bilimleri derslerinde programda öngörülen stratejilere dayalı yöntem ve teknikleri kullanabilmelerinde ve bunları kullanacak özgüveni kazanmalarında meslek eğitimleri sırasında aldıkları Fen ve Teknoloji Öğretimi derslerinin uygulamalı yürütülmesinin önemini ortaya koymuştur.
  • Item
    Öğretmen adaylarının birinci dereceden iki bilinmeyenli denklem sistemini yorumlama biçimleri
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Denizli, Zeynep Akkurt; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının birinci dereceden iki bilinmeyenli denklem sistemlerini yorumlarken ilgili kavramsal anlamalarını ve ne tür güçlükler yaşadıklarını incelemektir. Araştırmaya, Türkiye’de büyükşehirdeki bir devlet üniversitesinin 3. sınıfında okuyan 162 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarından, 3 6 18 2 3 19     x y x y denklem sistemi ile çözülebilen bir gerçek yaşam problemi yazmaları istenmiştir. Böylece, yazdıkları problemlerle, öğretmen adaylarının denklem sistemini nasıl analiz ettiklerini ve sistemdeki kavramları nasıl ele aldıklarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Sonuç olarak; öğretmen adaylarının, birinci dereceden iki bilinmeyenli denklem sistemlerini yorumlamada ve ilgili kavramları anlamlandırmada güçlük yaşadıkları ve bu kavramlarla ilgili önemli eksikliklerinin olduğu belirlenmiştir.
  • Item
    Anadolu güzel sanatlar ve spor liseleri müzik bölümlerindeki program değişiklikleri
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) İlhan, Ayşe Çakır; ; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Araştırmanın amacı, Anadolu Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri (AGSL)’nin müzik bölümlerinde kuruluşundan günümüze yapılan program değişikliklerinin incelenmesi ve bu durumun eğitim - öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesindeki rolünün uzman ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Bu araştırma, AGSL müzik bölümlerinde yapılmış olan değişikliklerin eğitim-öğretim etkinliklerinin gerçekleştirilmesinde ne ölçüde yer aldığının araştırılması; araştırma sonucunda elde edilen sonuç ve öneriler doğrultusunda uygulamalardaki eksikliklerin giderilmesi, bu konu ile ilgili yapılabilecek çalışmalara yol göstermesi ve kaynak oluşturması bakımından önem taşımaktadır. Araştırma betimsel türde olup model olarak tarama modeli ile yürütülmüştür. Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde 2016-2017 öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenlere yöneltilen görüşme soruları ve alan uzmanları ile yapılan görüşmeler ile veriler toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ve program değişiklikleri ayrıntılı olarak verilmiş, AGSL’nin kuruluşundan günümüze bütün ders değişiklikleri ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Mevcut ders programı ile ilgili görüşler ve önceki programların karşılaştırılması dâhil birçok bulguya ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenler ve uzmanlar yapılan program değişikliklerinin iyi niyetli bir yaklaşımla gerçekleştirildiğini belirtseler de altyapı eksikliğinin mevcut ders programını kullanmakta sorunlar yaratabileceğine inanmaktadırlar. Gelecekte yapılacak çalışmalarda, program değişikliğinin ardından mezun olacak ilk öğrencilerin başarı durumlarının incelenmesi önerilmektedir.
  • Item
    Veri madenciliğinde kullanılan öğrenme yöntemlerinin farklı koşullar altında karşılaştırılması
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Aksu, Gökhan; Doğan, Nuri; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu çalışmada veri madenciliği ve makine öğrenme yaklaşımının eğitim alanında kullanılması ve bu algoritmalara dayalı olarak elde edilen sonuçların güvenirlik ve geçerlik değerlerinin ne düzeyde olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. PISA 2015 Türkiye ortalamasına göre öğrencilerin başarılı ve başarısız olarak sınıflandığı çalışmada farklı öğrenme yöntemleri kullanılarak fen okuryazarlığı bakımından öğrencilerin hangi sınıfta yer alacağı tahmin edilmiş ve bu aşamada elde edilen sonuçların güvenirlik ve geçerlik ölçütleri incelenmiştir. Çalışma kapsamında ele alınan 8 farklı öğrenme yönteminden doğru sınıflama sayısı, doğru sınıflama oranı, kappa istatistiği, karekök hata ve göreceli karekök hata değerleri bakımından en iyi sonuçların Random Forest yöntemiyle elde edilirken Ridge lojistik regresyon, Lojistik model ve Hoefding tree yöntemlerinin en başarılı diğer yöntemler olduğu belirlenmiştir. Çapraz geçerleme yöntemi kullanılmadan tüm veri setinin eğitim ve test veri seti olarak ayrılması durumunda Lojistik model, Random Forest ve Ridge Regresyon yöntemlerinin farklı büyüklükteki test verilerinde en düşük hata değerlerini verirken Random Tree ve J.48 yönteminlerinin en yüksek hata değerlerine sahip olduğu belirlenmiştir. Ridge regresyon, Random forest ve Lojistik model ile elde edilen hata değerlerinin de farklı yüzdelikteki test verilerinde oldukça tutarlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Farklı yöntemler yardımıyla elde edilen ölçme sonuçlarının veri setini test ve eğitim verisi olarak ayırmayıp aynı veri seti üzerinden hem öğrenme yöntemini eğitip hem de test ettiğimiz takdirde özellikle Random tree ve J.48 öğrenme yöntemlerinin gerçek performanslarından daha yüksek doğru sınıflama oranına sahip oldukları belirlenmiştir.
  • Item
    5. sınıf öğrencilerinin okul olgusuna yönelik metaforik algıları
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Elmas, Seda Aydın; ; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu araştırmada, 5. sınıf öğrencilerinin okul olgusuna yönelik algılarının metaforlarla ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden “olgubilim” deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 öğretim yılının güz döneminde farklı illerde ve farklı okul türlerinde öğrenim gören 85 öğrenci oluşturmuştur. Okul algısı formu aracılığıyla elde edilen veriler, doküman incelemesi yoluyla analiz edilmiştir. Öğrencilerin, okul olgusuna ilişkin yazılı metaforlarında, “ev”, “aile”, “güvende” ve “mutlu hissettiren bir yer”; görsel metaforlarında “oyun alanı”, “eğlenceli bir yer” gibi olumlu algılara sahip oldukları belirlenmiştir. Yazılı metaforlarında az sayıda “esir”, “hapishane”, “sınav” metaforlarının kullanıldığı ancak görsel metaforlarında “sıkıcı bir yer” metaforunun da sıkça kullanıldığı görülmüştür. Ortaokulun ilk kademesi olan beşinci sınıf öğrencilerinin geliştirdikleri metaforlar, okulun öğrenciler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini anlamak açısından önemli göstergeler olarak kabul edilebilir.
  • Item
    Müzede eğitim etkinliklerinin öğrencilerin yazma becerilerine etkisi
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Çıldır, Burcu; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu çalışmanın amacı, müze eğitimi etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerisi erişi düzeylerine etkisi olup olmadığının araştırılmasıdır. Araştırma, deneme modelinde hazırlanmıştır. Türkçe öğretiminde müzede eğitim etkinliklerinin öğrencilerin yazılı anlatım becerisine ilişkin bilgi düzeyinde bir gelişme sağlamadığı; buna karşın uygulama ve toplam erişiler bağlamında geleneksel uygulamalara göre daha etkili olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda; müzede eğitim etkinliklerinin birlikte yürütüldüğü öğrencilerin yazılı anlatım (kompozisyon) yazma becerilerinin de olumlu yönde geliştiği belirlenmiştir. Yazılı anlatım becerisinin geliştirilmesinde ürüne odaklı geleneksel uygulamalar yerine çağdaş yaklaşımlar yeğlenerek öğrenme ortamları çeşitlendirilmelidir.
  • Item
    Grup çalışması becerileri ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması
    (Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Ozan, Ceyhun; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu araştırmanın amacı, Cumming vd. (2014) tarafından geliştirilen Grup Çalışması Becerileri Ölçeği’ni Türk kültürüne uyarlamaktır. Ölçeğin dil eşdeğerlik çalışmasını yapmak amacıyla birinci araştırma grubu İngilizce öğretmenliği programında öğrenim gören 70 öğretmen adayından oluşmuştur. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla oluşturulan ikinci araştırma grubunda, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin çeşitli programlarında öğrenim gören 509 öğrenci yer almaktadır. Özgün ölçek, iki faktör ve 10 maddeden oluşmaktadır. Dil eşdeğerliği sağlandıktan sonra açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanarak ölçeğin yapı geçerliği belirlenmiştir. Açımlayıcı faktör analizinden elde edilen sonuçlara göre özgün ölçek ile uyumlu olarak 10 maddeden oluşan iki faktörlü yapı oluşmuş ve doğrulayıcı faktör analizi ile de doğrulanmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayıları, Cronbach alfa .80 ve Spearman-Brown .74 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen güvenirlik katsayıları da ölçeğin güvenilir sonuçlar ürettiğini göstermektedir.