Browsing by Author "Erdem, Mustafa"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Amerikalı oryantalist misyoner Samuel M. Zwemer ve eserlerinde islam algısı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014) Güngör, Muhammed; Erdem, Mustafa; OtherBu tez, önemli bir oryantalist misyoner olan Samuel M. Zwemer'in hayatını ve eserlerindeki İslam algısını incelemektedir. Tez, giriş, yedi bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır.Tezin giriş kısmında, çalışmanın konusu, amacı ve önemi ile birlikte metodu ve kaynakları belirtilmiştir.Çalışmanın birinci bölümü, Zwemer'in hayatı, kişiliği, eserleri ile Hıristiyan misyonerliğindeki önemi, ayrıca Zwemer'in kurucusu olduğu ve yıllarca editörlüğünü yaptığı The Moslem World dergisi ile ilgilidir.İkinci bölümde, Zwemer'in İslam'ın doğuşu ve kaynakları, Hz. Muhammed'i tezahür ettiren şartlar ile ilgili iddiaları incelenmiştir. Ayrıca, İslam'ın diğer dinlerden etkilenmesi, İslam'ın dünyaya yayılmasını kolaylaştıran etkenler ve İslam'ın muhtelif ülkelerde nasıl yayıldığı Zwemer'in bakış açısıyla ortaya konulmuştur.Üçüncü bölümde Zwemer'in Hz. Muhammed, Allah ve Kur'an hakkındaki genel düşünceleri üzerinde durulmuştur. Bu çerçevede Zwemer'in eserlerindeki Hz. Muhammed'in kimliği, ahlâkı ve ümmîliği ile ilgili iddialar belirtilmiştir. Son olarak Zwemer'in Allah ve Kur'an hakkındaki menfi kanaatleri tartışılmıştır. Dördüncü bölümde Zwemer'in İslam ahlâkı ve ibadetleri hakkındaki tasavvuru ele alınmıştır. İslam ahlâkı başlığı altında, ayrıca İslam'daki poligami, boşanma ve kölelik incelenmiştir. İbadetler konusunda ise sadece namaz, oruç ve hacdan söz edilmiştir. Beşinci bölümde Zwemer'in eserlerinde Müslüman kadınların ve çocukların nasıl anlatıldığı açıklığa kavuşturulmuştur. Kadının İslam öncesi ve sonrasındaki durumu, tesettür, harem ve bir eş olarak Müslüman kadın ile ilgili iddialar üzerinde durulmuştur. Muhtelif İslam ülkelerindeki Müslüman kadınların hali Zwemer'in bakış açısıyla incelenmiştir. Bu bölümüm sonunda İslam'ın ve Müslümanların çocuklara verdiği değer Zwemer'in perspektifinden tartışılmıştır. Altıncı bölümde Zwemer'in İslam'da var olduğunu iddia ettiği animistik batıl inançlar üzerinde durulmuştur. Bu bölümde batıl inanç olarak nitelendirilen muska, Kur'an, tespih, ağaca tazim, cin, sihir gibi bazı konular incelenmiştir. Özellikle, zâr ve karînaya dikkat çekilmiştir. Yedinci bölümde Zwemer'in, genel olarak İslam'ı olumlu ve olumsuz yönleriyle nasıl tasvir ettiği zikredilmiştir. Daha sonra Zwemer'in İslam'ın dağılmasıyla ilgili düşünceleri ve dağılmasına yol açtığı ileri sürülen sebepler tartışılmıştır. Sonuçta ise araştırmanın genel bir değerlendirmesi yapılmıştır.Item Çin kaynaklarına göre Taoizm(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Abudukelimu, Bumairimu; Erdem, MustafaÖZETÇin kaynaklarına göre TaoizmBumairimu AbudukelimuDoktora Tezi, Dinler Tarihi Anabilim DalıTez Danışmanı: Prof. Dr. Mustafa ErdemAralık 2011, 162 sayfa Çin Kaynaklarına Göre Taoizm adlı bu çalışma Giriş ile beraber üç bölümden oluşmaktadır. Girişte, konunun seçimi ve sınırları, metot ve kaynaklar bahsedildikten sonra, Çin hakkında genel bilgiler, Çinlilerin tarihi ve yaşadıkları coğrafya, Çin’deki büyük dinler, Taoizm hakkında batıda ve Türkiye’de yapılan çalışmalar ele alınmıştır. Birinci bölümde Taoizm’in ortaya çıkışı, Lao-zi, Zhuang-zi’nin hayatı ve görüşleri, Taoizm’in geliştiği tarihi süreç anlatılmıştır. İkinci bölümde günümüzdeki Taoizm inancındaki genel prensipler, tanrılar, kutsal kitaplar, din adamları, uygulamalar, tapınak ve mezhepler konusuna yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Taoizm’in ÇHC dışındaki bölgelerdeki yayılma durumuna dikkat çekilmiştir. Sonuç olarak bu tezde, dünyanın en eski dinlerinden biri olan Taoizm’in geçmişi ve bugününe göz atılarak, bu dinin panteizm’e dönüştüğü süreç izlenmiştir. ABSTRACTTaoism: According to the Chinese resourcesBumairimu AbudukelimuPh. D. Dissertation, Department of History of ReligionsAdvisor: Prof. Mustafa ErdemDecember 2011, 162 pages This paper entitled as Taoism: According to Chinese Resources was composed of an introduction and three chapters. In introduction, I try to explain the main purpose of this thesis, methods and resources, which I drew on. And I also tried to give some information about Chinese history and geography, the major religions in China today, the Taoism studies in the western countries and Turkiye. In the first chapter, I provide a brief introduction of how did Taoism come to the world, the life stories of the ancient Taoist scholars such as Lao-zi and Zhuang-zi, their holy book Tao Te King, and the developing process of Taoism for the time being.In the second chapter, I try to explain the general beliefs of Taoists. For instance, their gods, holy books, practices, temples, priests, sects, and why they burn money, and so on. In the third chapter, I try to give some information about the general situation of Taoism outside of the PRC. As a result, I have seen that how did Taoism, which is one of the oldest ancient religions in the world that has been changed into pantheism today.Item Dinlerin birey, aile ve toplum barışına katkısı (Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016) Kızılabdullah, Şahin; Erdem, Mustafa; OtherTüm dinler, kendilerini insanlara barış, huzur ve mutluluk vasıtaları olarak takdim etmektedir. Bu manada dinlerin kutsal metinleri yeterli ölçüde referansa sahip görünmektedir. Ancak uygulama safhasına geçildiğinde; insani, toplumsal, ekonomik ve siyasi birçok etkenden dolayı, dinlerin bu barış tavsiye eden öğretileri, şiddete dayanak olacak şekilde de kullanılmaktadır. Tez, giriş ve üç bölümden meydana gelmektedir. Giriş kısmında tezin amacı, önemi, kapsam-sınırlılıkları ve yönteminin yanı sıra, Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam dinleri dışındaki dinlerin barışa katkısı kısaca değerlendirilmektedir. Aynı şekilde barış ve şiddet ile ilgili olduğu düşünülen kavramlar da giriş kısmında ele alınmaktadır. Dinlerin barışa katkıları, bireysel, aile içi ve toplumsal açılardan ele alınmaktadır. Bu manada, her üç dinin nasıl bir inanır kitlesi oluşturmak istediği, tespit edilen alt başlıklar üzerinden ortaya konulmaktadır. Dinlerin aile içi barışa ve huzura yönelik tutumları; evlilik, aile fertlerinin birbirlerine karşı görevleri, boşanma gibi başlıklar üzerinden değerlendirilmiştir. Toplumsal barış açısından ise, dinlerin öteki algısı çerçevesinde farklı dini yorumlara ve diğer dini gruplara karşı tutumları, kutsal kitaplar merkeze alınmak suretiyle açıklanmaktadır. Zikredilen çerçevede, kronolojik öncelikleri dikkate alınarak ilk bölümde Yahudilik, ikinci bölümde Hıristiyanlık, son bölümde ise İslam'ın birey, aile ve toplum barışına katkıları irdelenmektedir.Item Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır'ın hak dini Kuran dili adlı eserinde Hıristiyanlıkla ilgili değerlendirmeleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Cantürk, Seyit Ali; Erdem, Mustafa; FelsefeThe thesis consists of an intraduction and three chapters. n the intorduction, the aim, limits, method and sources of thesis have been dealt with, and the information of Hamdi Yazır?s life, Works and his scholarly personality has been given. n the first chapter, the views of Hamdi Yazır about family of mran, the virgin Maria and creation of christ without father, his being a word and soul from God have been examined. n the second chapter, the death of christ, his lifting and descending have been studied. Hamdi yazır?s views. Of these matters have been put forward. Addition other commentators views and Hamdi Yazır?s have been compared. n the third chapter, the main beliefs of chris tians and their grounding by christians have bean dealt with, an Muhammed Hamdi yazır?s views an criticisms of these mahhers have been explained. Besides, the matters of debate between muslims and christans have been touched upon.Item Halk İnanışları Açısından İstanbul’daki Kilise ve Ayazmalar(Sosyal Bilimler Enstitüsü) ; Kılınç Çimen, Demet; Erdem, MustafaTürkiye‟nin en önemli Ģehirlerinden biri olan Ġstanbul, geçmiĢte birçok medeniyete ev sahipliği yapmıĢtır. Bunlardan birisi olan Bizans Ġmparatorluğu 313 yılında ilan ettiği Milan Fermanı‟yla sağladığı özgürlükten dolayı kilise inĢasını baĢlatmıĢtır. 1453‟te Fatih‟in Ġstanbul‟u fethetmesiyle kent yeni bir medeniyetle tanıĢmıĢtır. Ancak Osmanlı‟nın hoĢgörüsü sayesinde önceki medeniyetlerin izleri silinmemiĢ, yeni medeniyete ait unsurların da eklenmesiyle Ġstanbul, zengin bir kültürel mirasa sahip olmuĢtur. Bizans döneminden kalan kiliseler, varlığını devam ettirdiği gibi Osmanlı zamanında ihtiyaç duyulduğu takdirde yeni kiliselerin inĢasına da izin verilmiĢtir. Bir Hıristiyan mabedi olan kiliseler, günümüzde sadece Hıristiyanlar tarafından değil, farklı dinlere mensup insanlar tarafından farklı niyetlerle/amaçlarla ziyaret edilir hale gelmiĢtir. Örneğin kısmetinin açılmasını isteyenler Büyükada Aya Yorgi Kilisesi‟ne giderek burada adakta bulunmaktadır. Halk inanıĢları açısından bazı kilise ve ayazmalar gittikçe önem kazanmıĢ ve belli zamanlarda daha çok Müslümanlar tarafından ziyaret edilmeye baĢlanmıĢtır. Bu konuda medyada yer alan bazı haberlerin, ziyaretlerin gerçekleĢmesinde teĢvik edici bir rolü vardır. Magazin niteliğindeki bu tür haberler, insanların dini inanıĢlarının yanlıĢ yönlere kanalize edilerek yozlaĢtırılmasına neden olmaktadır. Ayrıca kilise ve ayazmaların baĢka din mensupları tarafından farklı amaçlarla ziyaret akınına uğraması Hıristiyanları rahatsız etmemekte, aksine bu ziyaretlerden oldukça memnun oldukları gözlenmektedir. Zira bu ziyaretler, dile getirilmek istenmese de, kilisenin ekonomik çıkarlarına hizmet etmektedir.Item Maruni Kilisesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003) Işık, Ramazan; Erdem, Mustafa; FelsefeSUMMARY Işık Ramazan, The Maronite Church, PhD, Thesis, Thesis Advisor: Prof. Dr. Mustafa ERDEM, VI-264. Our study, so-called 'The Maronite Church' consist of the introduction and three chapters. At the introduction; information about the method and sources, about the social and religious status in Syria and Lebanon before Christianity, about the birth of Christianity at the region and its spread, and about the Christianity in Lebanon before the Maronites was given. At the first section; Looking over the discussion about the term 'Maronite', the origin of the Maronites, Ascetic Marun and the Monastery of Marun, and the Monothelitism doctrine, whether the Marun monks were the supporters of the Chalcedon council or Monophysit monks or not was studied. Also at this section; the origin of the Maronite Church, John Marun's life, his episcopacy, his appointment as the patriarch of Antioch, his relation with Merede or Merdeites, Jarajima and the Maronites was argued. The Maronite Sect is dedicated to John Marun who has lived in the VH.th. century and it is claimed that he was the first patriarch of Antioch. But, historians have different claims whether he was the the patriarch of Antioch or not. However, it is obvious that the Maronites formed a different sect from the Malkites and Syrian Monophysits. But, it is impossible to consider them as a group dependent upon the Chalcedon. Moreover, at the first section, it was tried to determine the place of the Maronite Church and the society in Lebanese history by studying the religious and the political history of the Maronite Church at the time of the Ottomans and the Mamlouks. At the second chapter, the hierarchical structure of the Maronite Church and the Maronian's religious ceremonies were studied. By determining the structure of the church, we studied the hierarchy of the religious staff their duty and responsibilities and their authority on the society. Besides, we have searched the the Maronite liturgy, their ceremony books and ceremonies and the celebrations and the festivals and the customs during the liturgical year at the Maronites. Marriage, birth, death and funerals of the Maronites and also their traditions and believes were studied. The Maronite Church is one of the first Uniate churches. At the third chapter; the catholicizing process of the the Maronite Church, its relation with the church of Catholic Rome, the activities of the patriarchs belonging to the Jesuit order among the Maronites, and the efforts and activitiesof the church of Rome for latinizing the Maronite Church were studied. Also in that section, by trying to determine the situation of the Maronite Church and the society at present, the religious and political statue of the Maronite Church and its importend figures in Lebanon at present were studied. Keywords: The Maronites, the Maronite Church, the Maronite liyurgy, Monothelitism, Catholicize.Item METODİST KİLİSESİ HAKKINDA BİR ARAŞTIRMA(SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ) Polat, Bayram; Erdem, MustafaXVIII. yüzyılda İngiltere'de başlayan, Evanjelik hareketin ilk temsilcilerinden kabul edilen ve John Wesley tarafından kurulan Metodizm hareketi, çıktığı yerlerde oldukça etkili olmuş ve aynı faaliyetlerini Amerika'da da sürdürmeye devam etmiştir. Zaman zaman bazı güç kayıplarına uğramakla birlikte ortaya çıktığı tarihten itibaren Metodistler İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri ve İngiliz sömürgelerinde büyük etkiler meydana getirmiş ve sayıları gün geçtikçe artmıştır. Türkiye'de Metodistler hakkında Dinler Tarihi metotlarını kullanarak yapılmış, ilk ve tek müstakil bir çalışma olan bu tez'in giriş bölümünde; araştırmanın konusu, amacı, metodu ve sınırları konusuna kısaca temas edilmiş, ayrıca Metodizm kavramının etimolojik ve terminolojik anlamı üzerinde durulmuş ve araştırma ile ilgili olarak birinci el kaynaklar tanıtılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde tarihsel arka plan ele alınarak, Metodizmin çıkış yeri olan İngiltere'nin bu tarihlerdeki dini, siyasi ve sosyal konumu incelenmiş ve İngiliz Kilisesi hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca Metodizmin kurucusu John Wesley'in hayatı, yetişme tarzı ve dini anlayışı ile ilgili bilgiler değerlendirilmiş, Metodizm teolojik ve kurumsal yapı itibariyle incelenmiştir. Metodist Kilisesinin inanç esaslarının incelendiği ikinci bölümde; Metodistlerin Tanrı, yaratılış, kurtuluş, ahiret ve kader anlayışları hakkında bilgi verilmiş, buna ilave olarak, onların kabul edip uyguladıkları sakramentler, Metodist gelenekleri ve uygulamaları konusu ele alınmıştır.Item Öğretmenlere göre kamu ve özel liselerde iş yaşamı kalitesi ve örgütsel bağlılıkla ilişkisi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2008) Erdem, MustafaItem Özbekistan Türklerinin dini tarihi ve halk inanışları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995) Çınar, Selami; Erdem, Mustafa; FelsefeThis thesis investigates the religious history of Uzbekistan and their Folk believes. It has an introduction, two chapters and a conclusion. The introduction explains the historical borders of Uzbekistan, its population and ethnic structure. The first chapter investigates the religious history of Uzbekistan Turks and the religions that existed before İslâm such as Buddizm, Zoraastrionism, Christianity, Manihaism and old Turkis believes. Besides it olso studies the expansion of İslâm in Uzbekistan along with the history of Uzbekistan Turks, the religion of İslâm and general conditions of muslims in the area. The second chapter determines the folk believes of contemoarary Turks of Uzbekistan. It treces the roots of some old Turkic believes which survived among the contemporary Uzbekistan Turks under islamic motives. The conclusion summarizes the basic points of the thesis.Item Uygur Türklerinin dini inanışları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Abudukelimu, Bumairimu; Erdem, Mustafa; İlahiyatAbudukelimu, Bumarimu, Religious Beliefs of the Uyghur Turks,Master?s Thesis, Advisor: Prof. Dr. Mustafa Erdem, 136p.This thesis entitled as Religious Beliefs of the Uyghur Turks composed ofan introduction and four chapters.In introduction, I tried to explain the main purpose of this thesis,methods and the resources, which I drew on. And I also tried to give someinformation about Uyghurs? ethnic identity, brief history and geographiclocations.In the first chapter, I provide a brief introduction of the ancient religiousbeliefs of the Uyghurs before Islam, such as the traditional beliefs of the Turkicpeople, Zoroastrianism, Buddhism, Manichaeism and Nestorian Christianity.In the second chapter, I tried to explain how the Uyghurs converted toIslam. Besides this, the Hodjas? tumult was exhibited.In the third chapter, I tried to make clear the Chinese policy towards theUyghur Muslims; also I have mentioned the Christian missionary activities inthe Uyghur region for the time being.In the forth and last chapter, I tried to give some information aboutnowadays Uyghurs? folklore, which have been continuing since timesimmemorial to nowadays. This chapter forms the important body of this thesis,because it tells the similarities and special features between Uyghurs and otherTurkic people.As a result, I have seen that Uyghur people, as a part of Turkic nation,have a long-standing culture, which was similar with other Turks outside China.Today their freedoms of religious belief are limited by the Chinese government,and they are at the risk of loss their belief.Item Yahudilik Hiristiyanlık ve İslam'in putperestliğe bakışı (kutsal kitaplar açısından bir yaklaşım)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Eryiğit Bader, Aynur; Erdem, Mustafa; FelsefeThis study entitled as ?View of Judaism, Christianity and Islam To Idolatry? (An Evaluation From The Point Of Holy Books) in? are composed of one introduction part, four body parts and one conclusion part.In the beginning, the aim and importance of the thesis; meaning of the word ?idol? and its idiom were explained. We thought that it was suitable to mention about the ?meaning of God for the idolaters? in the beginning as it gave main ideas on the issue.In the first part, as the title ? the meaning of idolatry in Judaism? suggested, such topics as God in Judaism; idols and idolaters in holy books; the reasons of forbidding idolatry and worship in Judaism were told.In the second part, as the title ?the meaning of idolatry in Christianity? suggested, such topics as God in Christianity; idols and idolatry in New Testament; reasons of forbidding idolatry and worship in Christianity were told.In the third part, as the title ?the meaning of idolatry in Islam? suggested, such topics as God in Islam; idols and idolaters in the Holy Koran; idols and idolaters in hadiths; reasons of forbidding idolatry and worship in Islam were told.In the fourth part, as the title ?Comparison? were told suggested, such topics as Jew?s view on Christianity and Islam; Christian?s view on Judaism an Islam and Muslim?s view on Judaism and Christianity were told.Finally, as a result what has been investigated in research were told.Jews and Muslims share the same unification belief, but in Christianity, there is Trinity belief: the union of Father, Son and Holy Spirit.Judaism, Christianity and Islam accept that everything being idolized rather than the God is idol and everyone who idolize is idolater.In this three religions, idols and idolatry are certainly forbidden. It is accepted as polytheism to idolize and its punishment is eternal hell. Idolaters are characterized by evil things.In Judaism, Christianity and Islam, there are some differences in their views on God and worships to God, but their views on idols and idolaters aren?t different. Therefore, these three religions have more unifying aspects rather than their discriminating ones.Item Zerdüştiliğin kutsal kitabı (Avesta) üzerine bir araştırma(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Azizi, Najiba; Erdem, MustafaEski İran’da yaşamakta olan topluluklar Milattan önce ve sonra çeşitli dinlerle karşılaşmış, tanışmıştır. İranlılar arasında her ne kadar bu dinleri kabul edenler olmuş ise de, bu dinlerden hiç biri, İranların toptan kabul ettikleri resmi dinleri olmamıştır. Ancak İranlılar İslam ile karşılaştıkları zaman durum farklılık göstermiş, her ne kadar tanışma ve kaynaşma süreci çeşitli olumsuzluklar ve çatışmalar dolayısıyla, uzun yılları kapsasa da nihayet İslam, Eski İranlıların büyük çoğunluğu tarafından kabul edilen din olma vasfını kazanmıştır. Zerdüştilik tek tanrılı bir karakter arz etmektedir. Ancak onunla ilgili kaynaklara baktığımızda veya Avesta/Gatalar’dan anladığımız kadarıyla bölge kültürü ve eski dini inanışlardan etkilendiği görülmektedir. Şüphesiz bu etkileşimde Eski İran’da yaygın olan Mitraizm’in katkısı oldukça fazla hissedilmektedir. Günümüzde Zerdüştiliği din olarak kabul eden dini guruplardan biri Magan adıyla İran sınırları, diğeri de Parsiler adıyla Hindistan sınırları içerisinde varlıklarını sürdürmektedirler. İlk dönem Zerdüştilerinden olan Maganlar, bu yeni dine girerken geleneksel inançlarını tamamen terk etmemişler, bir anlamda onun üzerine Zerdüştilik elbisesini giydirmişlerdir. Bu inançların sürdürebilmek için Avesta’ya bazı eklemelerde bulunarak onun biraz daha zenginleşmesine/çoğalmasına, bir başka deyişle de onun asliyetinin kaybolmasına vesile olmuşlardır.