Browsing by Author "Kavcar, Cahit"
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
Item Altı Türk romanında mekansal öge ve mekansal davranış incelemesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004) Karaküçük, Suna Arslan; Kavcar, Cahit; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüIV ABSTRACT This study aims of at investigating the concept of spatial behavior, the subject matter of different branches of art and science. To achieve this aim, first, the novels in which two major elements of this genre; character and setting/space are predominant were selected. Later, a literary criticism was made through a "content analysis" method. Within the frame of this method, which contains a descriptive and a screening study, the data obtained were evaluated considering basic concepts and terms of behavioral and literary sciences. Novels selected were six Turkish novels analyzed on the basis of both their characters and spacial sturucture and four additional Turkish novels which underwent a spatial analysis only. Character descriptions of the heroes in the novels were made. Moreover the names of the places described in the novels were counted and classified. Frequency rates of the places and their distribution according to the types of places were shown separately in two tables for each novel. Thus, primary and secondary spatial frames of the novels were drawn and the spatial categories into which these places fit were specified. In other words, the places where the characters in the novels frequently meet were figured out. After findings gathered from the six novels were comparatively evaluated, a general profile which indicated common/prior names of the places and common/prior place/space types was depicted. Finally, findings obtained were commonted on within the framework of spatial behavior/spatial psychology making use of the basic and current concepts of the behavioral sciences. The results showed that spatial elements form a crucial dimension of the novels and that novels consist of adequately abundant data in the examination of this dimension. Moreover, it is observed that there is a hidden/obligatory relationship between the characters and the places, which can be regarded as a novel-based finding which matches the observed realty. This relationship is heavily felt especially in doors, in indoor furniture and details. Taking the starting point from the observation that there are not many studies on behavioral sciences focusing on spatial preferences in the novels, this study is promising in that it pioneers and provides foundamental data for future studies in this field.Item Ayşe Kulin'in yapıtlarında toplumsal sorunlar ve eğitim(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016) Yumru, Dilek; Kavcar, CahitAyşe Kulin günümüzün en sevilen ve en üretken yazarlarından biridir. Yazdığıçoğu kitabın satış rekorları kırması, kitap okumayan insanlara kitap okumayı sevdirmesiaçısından dikkatleri üzerine çeken bir yazardır. Bu çalışmamızda Ayşe Kulin'inyapıtlarındaki toplumsal sorunlar ve eğitim değerleri üzerinde durulmuştur. Yazarın tümyapıtları incelenmiş ve kendisiyle iki görüşme gerçekleştirilmiştir. Tezimizde taramayöntemiyle çeşitli kaynaklara ulaşılmış, konuyla ilgili veriler belirlenmiştir.Araştırmanın 1. bölümünü oluşturan giriş bölümünde tezin problemi, amacı veönemi belirtilmiştir. 2. bölümü olan yöntem bölümünde ise araştırmanın modeli,verilerin toplanması ve değerlendirilmesine yer verilmiştir. 3. bölümde edebiyat vetoplum ilişkisi irdelenerek araştırmanın kuramsal çerçevesi çizilmiştir. 4. bölümde AyşeKulin'in yaşamı, sanatçı kişiliği ve yapıtları ele alınmıştır. Tezin ana konusunu içeren 5.ve 6. bölümde ise yazarın yapıtlarında belirlenen toplumsal sorunlar ve eğitim ile ilgilibulgular yer alıyor. Bulgular konulara göre aile sorunları, adaletle ilgili sorunlar, sağlıksistemiyle ilgili sorunlar, savaş, güvenlik, şiddet, ekonomik sorunlar, dini ve kültürelsorunlar gibi ana başlıklara uygun biçimde sınıflandırılmıştır. 7. bölümde sonuç veöneriler yer almaktadır. Son olarak kaynaklara ve eklere yer verilmiştir.Ayşe Kulin toplumsal sorunlara duyarlı bir yazardır. Ona göre sorunlara çözümsağlayacak tek şey "eğitim"dir. Ona göre halkımız, aydınlık beyinler yetiştiren bireğitim ile ancak sorunlardan kurtulabilecektir. Yazarın bu konuda üstünde durduğu enönemli nokta "kızların eğitimi"dir. Kulin'e göre değişim öncelikle kızların okumasıylamümkün olacaktır.AbstractAyşe Kulin is currently one of the most popular and the most productive authorsin Turkey. She is perceived as a remarkable author as her novels receive a great deal ofinterest and motivate even the ones who don't like reading. In this thesis, we exploredthe social problems and educational values highlighted in the novels of Ayşe Kulin. Thefindings of this study are based on the analysis of her all novels and the two interviewsconducted with Ayşe Kulin. The data of the study were gathered through scanning theauthors' works. The first chapter of the thesis presents the problem, the purpose and thesignificance of the study. The second chapter of the thesis, Methodology, introduces theresearch design, the methods used for data collection and data analysis. Chapter 3presents the theoretical framework of the study through a discussionon the relationshipbetween literature and society. Chapter 4 portrays Ayşe Kulin's life, her artisticpersonality and her novels. Chapter 5 and 6 presents the findings regarding the socialand educational problems observed in her novels. The findings are grouped under thetitles of family problems, justice problems, system related health problems, war,security, violence, and economical problems, religious and cultural problems. Chapter 7states the conclusions and the suggestions of the study. Ayşe Kulin is a sensitive writerto the social problems. According to her, one solution to solve all the problems is “theeducation”. Hence, she consistently focuses on the significance of education. She makescomparisons of the education systems of the contemporary countries. From her point ofview, the only way to get rid of the problems in our society is through education. Morespecifically, the writer emphasizes the significance of “the education of girls”. For her, aprecondition for change is to educate girls.Item Batı uygarlığı karşısında Servet-i Fünun romancıları(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1980) Kavcar, Cahit; Eğitim Bilimleri FakültesiItem Belçika flaman bölgesi temel eğitim okulları I-VI. sınıflarındaki kültür sanat etkinliklerinin Türk kökenli çocuklar açısından incelenmesi (Anvers ili örneği)(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2008) Sarıkaya, Hakan Serhan; Kavcar, Cahit; Güzel SanatlarThis study aimed at examining the culture/art activities carried out in IVIgrades of the elementary schools in Belgian Flamish Region in terms ofTurkish origin students. One of the qualitative methods, ?situation study?design based on analyzing one or more situation within its limits (situation,time, etc.) with a descriptive and holistic approach was used. The populationof the study is 178 I-VI grade students taking Turkish and Turkish culturecourses and also 76 Turkish origin children from three different elementaryschools in Anvers. Turkish origin children can be said to represent Turkishorigin children at I-VI grades in Anvers province of Belgian Flamish Region.In the study, first of all, the educational system of Flamish Region in Belgiumwas described and then the position of Turkish origin children in the systemwas defined. Then the data gathered by means of questionnarie based onopinions of teachers of Turkish and Turkish Culture course, andcommunication and adaptation problems of Turkish origin children weremanifested. In the framework of the problems defined in the study, Turkishlanguage and Turkish culture courses in Anvers province were examined,these courses and drama/theatre activities carried out in the selectedschools are stated with curriculum and practical dimensions. The findingsshow that the drama/theatre and culturel activities in Flamish Region schoolsare insufficient on account of some practices towards communication abilitiesand adaptation processes of I-VI grade Turkish origin students. It is hopedthat recommendations proposed would contribute to solve the problemsdefined in the study.Item Çocuk edebiyatında Tevfik Fikret ve Şermin adlı eserinin yeri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995) Akın, İsmail; Kavcar, Cahit; Güzel SanatlarYok.Item Çoksesli müziğin Cumhuriyet Devrimleri içindeki yeri ve önemi(1923-1940)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Ünver, Zeynep; Kavcar, CahitBu araştırmada; 1923-1940 yılları arasında müzikte yapılan çoksesliliğe yönelik atılımların, Cumhuriyet Devrimlerinin uygulanmasına ve toplum tarafından benimsenmesine katkılarının ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma betimsel nitelikli olup veriler tarama yöntemiyle elde edilmiştir. Tez dört ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünü izleyen ikinci ana bölümde, müzik sanatının kuramsal temelleri irdelenmiş, müziği diğer sanat dallarından farklı kılan nitelikleri ile müziğin, eğitim, tıp, siyaset alanlarında kullanılan etki gücü üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde,Cumhuriyet Devrimlerinin tarihsel, düşünsel, toplumsal temelleri ele alınmıştır. Müziğin ve müzik eğitiminin, oluşturulmak istenen yeni toplum modeline katkıları belirlenerek, Türk müzik yaşamının kurulma aşamaları incelenmiştir. Dördüncü bölümde, bu dönemde yapılan atılımların sonucunda, Atatürk’ün müzik sanatından beklentilerinin ne ölçüde gerçekleşmiş olduğu değerlendirilerek, belli bir ulusal çoksesli müzik dağarcığının oluştuğu, bu yeni müzikle birlikte, çoksesli müziğin Batılı örneklerinin de toplum yaşamında yer edindiği, çoksesli müziğin çağdaş değerlerin topluma benimsetilmesine destek olduğu ancak ilerleyen yıllarda müziğin politik gündemin dışında kalması ile müzik devriminin yarım kaldığısonucuna ulaşılmıştır.Abstract In this study, it has been aimed to bring forward the contributions of advances made in music regarding polyphony between the years 1923 and 1940 to the implementation of Republican Reform and its being adopted by the society. This study is a despite one and the data have been obtained byscanning method. The thesis is constituted of four main chapters. Theoretical bases of the music art has been examined and the qualities of music art which distinguishes it from the other arts and effective power of the music which is being used in education, medicine and politics have been underlined in second main chapter of the study which follows the introduction. In third chapter, intellectual, historical and social bases of the Republican Reforms have been examined. Foundation stages of the Turkish music life have been examined by determining the contributions of music and music education to the new model of society which is desired to be established. In the fourth chapter, it has been evaluated how Ataturk’s expectations from music have been fulfilled as a result of advances made during this period and it has beenprecipitated that a certain national polyphonic music repertoire has been established, Western examples of the polyphonic music has taken place in social life with this new kind of music, polyphonic music has contributed for making the society adopt the modern values of the music but music has been left out of the agenda in the following years and musical reform has been left half finished.Item Çoksesli müziğin Cumhuriyet devrimleri içindeki yeri ve işlevi: 1923-1940(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2010) Ünver, Zeynep; Kavcar, Cahit; OtherIn this study, it has been aimed to bring forward the contributions of advances made in music regarding polyphony between the years 1923 and 1940 to the implementation of Republican Reform and its being adopted by the society. This study is a despite one and the data have been obtained by scanning method.The thesis is constituted of four main chapters. Theoretical bases of the music art has been examined and the qualities of music art which distinguishes it from the other arts and effective power of the music which is being used in education, medicine and politics have been underlined in second main chapter of the study which follows the introduction. In third chapter, intellectual, historical and social bases of the Republican Reforms have been examined. Foundation stages of the Turkish music life have been examined by determining the contributions of music and music education to the new model of society which is desired to be established. In the fourth chapter, it has been evaluated how Ataturk?s expectations from music have been fulfilled as a result of advances made during this period and it has been precipitated that a certain national polyphonic music repertoire has been established, Western examples of the polyphonic music has taken place in social life with this new kind of music, polyphonic music has contributed for making the society adopt the modern values of the music but music has been left out of the agenda in the following years and musical reform has been left half finished.Item CUMHURİYET DÖNEMİNDE DAL ÖĞRETMENİ YETİŞTİRMEKavcar, CahitItem ETKİN ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ANADİLİ EĞİTİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE ETKİSİ(SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, 2007) Güneyli , Ahmet; Kavcar, CahitBu araştırmada, anadili eğitiminde etkin öğrenme yaklaşımının etkililiği üzerinde durulmuştur. Anadili eğitiminde dört temel dil becerisinin kazandırılmasında öğrencilerin etkin olmaları çok önemlidir. Geleneksel yaklaşımın benimsenmesi sonucunda öğrencilerin başarı düzeylerinin düştüğü gözlenmektedir. Araştırma, 2005-2006 öğretim yılının ikinci yarısında on dört haftalık bir dönem boyunca KKTC'de Şehit Tuncer İlkokulu ve Geçitkale İlkokulu'nun 5. sınıf düzeyinde Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığınca verilen izinle yürütülmüştür. Araştırmacı öncelikle etkin öğrenme yaklaşımına uygun eğitim durumları hazırlamıştır. Hedefler belirlenmiş, metinler seçilmiş, etkinlikler hazırlanmış ve değerlendirme süreci planlanmıştır. Araştırmada 'öntest-sontest kontrol gruplu deney deseni\\\" kullanılmıştır. Öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine ilişkin öğrenme düzeyleri ve tutumları değerlendirilmiştir. Deney grubunda etkin öğrenme yaklaşımı uygulanırken, kontrol grubunda geleneksel yaklaşıma devam edilmiştir. Veriler 'Türkçe Okuduğunu Anlama Becerisi Testi', 'Türkçe Yazılı Anlatım Beceri Testi', 'Türkçe Okuduğunu Anlama Becerisi Tutum Ölçeği', 'Türkçe Yazılı Anlatım Becerisi Tutum Ölçeği' ve 'Türkçe Dersi Tutum Ölçeği' ile elde edilmiştir. Grupların denkliğini göstermede ve araştırmanın denencelerinin yanıtlanmasında 't' istatistiğinden yararlanılmıştır. Erişi testlerinden elde edilen sonuçlar ve tutum ölçeklerinin işaret ettiği bulgular birbirini destekler niteliktedir. Etkin öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubunun akademik başarı düzeyi artmış ve öğrencilerin olumlu tutumlar sergilediği gözlenmiştir. Geleneksel yaklaşımın uygulandığı kontrol grubunda da öğrencilerin son testlerde aldıkları puanlar artmıştır ancak deney grubu ile karşılaştırıldığı zaman sözü edilen puan artışları pek de anlamlı değildir. Araştırma sonuçları etkin öğrenme yaklaşımının geleneksel yaklaşıma oranla daha etkili olduğunu göstermiştir. Anadili eğitiminde etkin öğrenme yaklaşımının ilkeleri temel alınabilir ve dört temel dil becerisinin kazandırılmasında araştırmacı tarafından hazırlanan eğitim durumlarındaki etkinliklere benzer uygulamalar gerçekleştirilebilir.Item FRANSIZCA ÖĞRENEN TÜRKLERİN YAPTIKLARI BİÇİMBİLİMSEL VE SÖZDİZİMSEL YANLIŞLARIN ÇÖZÜMLENMESİ(SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, 2005) Alan, Sebahat; Kavcar, Cahit; Kıran, AyşeBu çalışmada, 2000-2004 yılları arasında Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Araştırma ve Uygulama Merkezi TÖMER Ankara Kızılay Şubesinde Temel ve Yüksek seviyede Fransızca öğrenen Türk öğrencilerin yaptığı biçimbilimsel ve sözdizimsel yanlışlar çözümlenmeye çalışılmıştır. Öncelikle, öğrenenlerin yaş, cinsiyet, öğrenim durumu ve dil öğrenme nedenleri ve dil geçmişlerini anlama açısından 100 öğrenene dil biyografisi anketi uygulanmış ve bu anketler değerlendirilmiştir. Daha sonra Temel seviyede 125, yüksek seviyede ise 80 öğrenen olmak üzere, toplam 205 öğrenenin dilbilgisi ve yazılı anlatım final sınavı kağıtları incelenmiş ve saptanan yanlışlar biçimsözdizimsel ve sözdizimsel olarak iki ana grupta toplanmıştır. Yanlış çözümlemesi yöntemi kullanılan bu çalışmada, 1316 biçimsözdizimsel ve 574 sözdizimsel olmak üzere, toplam 1890 yanlış saptanmıştır. Biçimsözdizimsel yanlışlar 37, sözdizimsel yanlışlar ise 38 alt gruba ayrılmıştır. Daha sonra bu yanlışların nedenleri araştırılmıştır. Saptanan birçok yanlışın, anadili Türkçeden ve birinci yabancı dil İngilizceden olumsuz aktarım yapılması sonucu ortaya çıktığı anlaşılmıştır. Bunun yanı sıra, Fransızcadaki bazı kuralların genelleştirilmesiyle de birçok yanlışın yapıldığı anlaşılmıştır. İstatistiksel değerlendirmeler sonucunda, biçimsözdizimsel ve sözdizimsel yanlışlarda temel ve yüksek seviyelerde yapılan yanlışlar arasında yanlış türü ve sayısı açısından anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Buna karşın biçimsözdizimsel yanlışlarda temel 1 ve temel 5 seviyeleri arasındaki yanlışlar açısından anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada saptanan yanlışlara bakıldığında, biçimsözdizimsel ve sözdizimsel yanlışlar arasında yanlış türü ve sayısı bakımından anlamlı bir fark olduğu gözlemlenmiştir.Item Hocam Kenan Akyüz(2000) Kavcar, CahitItem İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki dil ve anlatım yanlışları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Esengül, Mevlüt; Kavcar, CahitBu çalışmada, ilköğretim sekizinci sınıf Türkçe ders kitaplarından üçü incelenerek bu kitaplardaki dil yanlışları, daha önce bu konuyla ilgili yapılmış çalışmaların ışığında belirlenmiş, yanlış kullanımların nedenleri ve doğru biçimleri gösterilmiştir. İncelenen ders kitaplarındaki dil yanlışları, tarama yöntemiyle belirlenmiş olup bu dil yanlışlarının ana başlıkları şöyle sıralanmıştır: sözcük yanlışları, ek yanlışları, öge yanlışları, tamlama yanlışları, anlam yanlışları, deyim yanlışları ve dizgi yanlışları. Üç kitapta toplam 243 dil yanlışı belirlenmiştir. Bunlardan 86'sı sözcük, 37'si ek, 36'sı öge, 35'i tamlama, 29'u anlam, 10'u deyim yanlışı, 10'u ise dizgi yanlışıdır. Bireyin dil becerilerini kazandığı en önemli dönem ilköğretim çağıdır. Türkçe dersi ve Türkçe ders kitapları, dil becerilerini kazanmada ve dili doğru kullanmada önemli bir araçtır. Buna göre Türkçe ders kitaplarının hazırlanmasında daha özenli davranılması gerekmektedir. Kendisi birçok dil yanlışıyla dolu bir Türkçe ders kitabının Türkçeyi doğru öğretmesi, dil sevgisi ve bilinci vermesi güçtür. Çalışmada, önemli bir ders aracı olan Türkçe ders kitaplarında çok fazla dil yanlışı bulunduğu, doğru bir dil eğitimi için nitelik bakımından yetersiz sayılacak bu kitaplarla düzgün bir anadili eğitimi vermenin zor olduğu vurgulanmaktadır.Item Masalların eğitim işlevleri ve dil öğretimindeki yeri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996) Yavuz, Muhsine; Kavcar, Cahit; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüThis research aims at demonstrating the function of tales in popular education and their contribution to language education and develop ment, without distinguishing between children and adults. 90 stories have been used in this research. These stories have been collected from all regions of Turkey and put into writing for the first time, which makes them authentic. A total of 5 1 7 messages have been found in these 90 tales which have been examined and these messages are divided into 5 main groups based on their content and were further divided as 19 main titles and 162 sub-titles. After fee "Preface" and "Introduction", there are four main chapters which are also divided into parts among themselves. In the first chapter a general description of the tale is made and then the tales which took place in mis research are classified and evaluated in general terms and the messages given in the tales are also generally appraised and fee influence of tales on different types of literature and art is tried to be presented. In Chapter II, fee educational function of stories and their message indexes are shown and fee main and subtitles in fee message index are listed. Following that, common messages mentioned most frequently are identified and evaluated and functional characters of fee human heroes in fee stories and their role in communicating fee messages are studied. In Chapter HI, language and depiction techniques and fee text of each tale are thoroughly reviewed with specific examples and the significance of tales in teaching and developing language skills have been shown wife examples taken from various authors and their works. In Chapter IV, fee story texts, classified under 4 main titles and 7 sub-titles, and after each text fee messages and their index numbers, as taken from message-index list in Chapter n, are indicated. In addition, one sentence abstract of fee event feat takes place in each message was placed at fee end. The last chapter is proceeded by "Conclusions", in which a general evaluation of fee research is made and the "Bibliography".Item Müzik eğitiminde estetik eleştiri uygulamasına yönelik bir model önerisi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2010) Kömürcü, İlker; Tansuğ, Feza; Kavcar, Cahit; Güzel SanatlarThe main aim of this thesis is to develop a model proposal for applying aesthetic in music education. Throughout the research, review model is used and with literature review, a theoretical frame is created. The concept of aesthetic criticism is studied in the context of the aesthetic theory of Adorno. After Adorno's aesthetic concept is analyzed deeply, theory's basic principles are arranged according to different criteria. These criteria are discussed according to three key elements of music: composer, form and content. The method that is going to be followed while making aesthetic criticism, is modeled, including the comprehensive questions. By using this model, aesthetic criticism of Adnan Saygun's Birinci Senfoni, İlhan Usmanbas's Kareler and Bülent Arel's Stereo Electronic Music No.1 are made. Works are chosen after consulting advisors and professionals, in order to reflect the general style understandings of the composers. The findings that are gained at the end of the research point out that the model that is analyzed is suitable for aesthetic analysis. Moreover, it is also determined that music works can be analyzed with the model that is argued; standards, which are determined after the analysis of Adorno's aesthetic theory, can be used in criticism of music works; and works, when they are evaluated with aesthetic criteria, can display their aesthetic values.Item Müzisyen ve eğitimci Mahir Çakar'ın yaşamı ve eğitimci yönü(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2010) Şahin, Melis; Kavcar, Cahit; Güzel SanatlarThis study is dedicated to the life, artistic identity and educationalist personality of the horn artist and teacher, Mahir Çakar who took his education as an instrumentalist, an important branch of music education, in Turkey and started his artistic and teaching career in Germany.The research has the objective to present the life of the musician and educator Mahir Çakar as well as his educational methods created by his own experiences. In order to achieve this objective, literature reviews and personal interviews have been realized according to case study review model and biographical research methods. Obtained data were analyzed using qualitative research methods.The life, qualities and educationalist side of Mahir Çakar, who gained fame in Turkey and Germany, played horn in Germany for long years and who had been invited to the Bayreuth Festival Orchestra, have been researched.This study includes the biography of Mahir Çakar who taught many successful musicians in order to compensate the lack of instrumentalist, serving as a model with his artistic and educationalist identity, and who had made great contribution for education of musicians in Turkey.Item Ortaokullarda Türkçe öğretimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Aşılıoğlu, Bayram; Kavcar, CahitItem Polis yöneticilerinin demokratik tutumları ile sanat ve edebiyata ilgi düzeyleri arasındaki ilişki(Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2009) Semiz, Emin; Kavcar, Cahit; Güzel SanatlarThe purpose of this study is to examine whether there is a relationshipbetween the level of interest in art and literature and the democratic attitudes ofpolice managers.The research was made using the model of qualified literature review. Theunit of analysis of the research is 688 police managers at various ranks whowork in different provinces of the country.The data needed to analyze the hypotheses of the research was collectedusing two scales developed by the author with the assistance of survey expertsto measure the democratic attitudes and the interest to art and literature ofpolice managersOn collecting the data, an internet-based survey was used. After collectingthe data, the next step was analyzing the data. First of all, all the surveysassumed reliable were coded to the files generated. The significance ofrelationship between the answers given to the questions in the Inquiry Form ofInterest in Art and Literature and several categorical independent variablesusing the scroll-square test of independence was tested. Whether the scoresreceived from the analysis of Inquiry Form of Interest in Art and Literaturedifferentiates according to the different factors of independent variables wastested using t-test and one-way analysis of variance (ANOVA).The findings of statistical analyses indicated that the correlation coefficientof the working conditions and attitudes related to the first factor was found as0.61, and of democratic policing understanding attitude on the set as the secondfactor 0.74. The third correlation coefficient for relevant political issues asattitudes factor was found as 0.48 and the correlation coefficient for legal issuesrelating to attitudes as the fourth factor was found as 0.74The results indicate that there is a significant relationship between ranks,tasks, school of graduation, educational status, work place and interest to artand literature of police managers and their democratic attitudes.The findings indicate that police managers have a strong interest inliterature and cinema, read on social and political matters, watch regularly theseries, ?Kurtlar Vadisi, Avrupa Yakası?, listen Turkish Folk Music and Turkish ArtMusic and are eager to learn playing at least one musical instrument andsupporting the idea that this should be delivered as a course in both PoliceCollege and Police Academy, have a strong interest in keeping diaries totransfer what they experience and learn to future generations, and expect theirchildren to follow art and literature. The results also indicate that policemanagers having a master?s degree assert that their educational status helpincrease their level of democratic sensitivity.Our recommendations based on the research findings are:It should be supported and induced that the police managers be interestedin art and literature.A positive environment for police managers to follow graduate coursesshould be provided.Item Romanda tasvirîn psikolojik rolü(1973) Kavcar, CahitItem Sait Faik Abasıyanık ve çocuk(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Özcan, Hüseyin; Kavcar, Cahit; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüSait Faik Abasxyanxk who had received Honorary Membership from the Marie Twain Association in the USA for the services and his input he had given to the modern literature/ has given a detailed look, at the children's theme in his works. Giving place to different types of children in his stories Sait Faik has manipulated. the types of children that we can see in our everyday live 3. He has linked the characters in his stories with children where he nasn* t directly pointed at them. The author who walked into the world of children has shared all their loves,bitterness and sorrows with them. We had given a brief information about life of Sait Faik as well as his literary character, his understanding of art and his works before we look at "Sait Faik Abasxyanxk and Child" in some detail. We have also looked at children chapter by chapter in author's 3tories in the main section under "The Children in Sait Faik Aba sxyanxk* s Stories" chapters are: Affection of Children, Descriptions of Children, Resembling of Children, Longing of Childhood, Sait Fa ik' s Memories of his Childhood, (Lovely Children), Working Children Peasent Children, Street Kids, Servants and Descendant. Children. During our examination of the sections, we have given some examples in relation to these sections from the author's stories. Then we came up with a general decision. We haven^.t included in these sections, all the related examples of the stories. We have contended only with the original ones. In the final section of our essay, we have stated all the thesis written on Sait Faik Abasxyanxk within our reach. We have added the bibliography used at the end of our essay. We have irade a general evaluation of the essay in the conclusion chapter.Item Turgut Özakman’ın yapıtlarında toplumsal sorunlar(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015) Sipahioğlu, Zeynep Sibel; Kavcar, CahitYazdığı oyunlarla Türk Tiyatrosu’na, belgesel romanları ve araştırmalarıyla da tarihsel gerçeklere katkıda bulunan Turgut Özakman, yaşamını ülke hizmetine adamış bir edebiyat ve kültür adamıdır. Yazarın başta Şu Çılgın Türkler romanı olmak üzere, toplum genelinde büyük ilgi uyandıran yapıtları rekor sayıda okura ulaşmıştır. Bu araştırmada, Turgut Özakman’ın yapıtlarında yer alan toplumsal sorunların incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelindeki araştırmada yazarın tüm yapıtları belirtilen amaç doğrultusunda incelenmiş, kaynak tarama ve görüşme yöntemleriyle elde edilen veriler betimsel yöntemle değerlendirilmiştir.Araştırmanın giriş ve yöntem bölümlerinden sonra, üçüncü bölümde kuramsal çerçeve, dördüncü bölümde yazarın yaşam öyküsü ve yapıtlarının tanıtımı yer almaktadır. Araştırmanın beşinci bölümünü oluşturan toplumsal sorunlar, temel toplumsal kurumlar bazında geniş ve kapsamlı bir sınıflandırmayla, ekonomi,siyaset, aile, din, eğitim ve kültür ana başlıkları altında incelenmiştir. Altıncı bölüm sonuç ve önerilerden oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda, yapıtlardaki toplumsal sorunların incelenmesi ile birlikte, yazarın kendisi tarafından onaylanan, ayrıntılı bir yaşam öyküsü oluşturulmuş, onun çok yönlü kişiliği, yetiştiği kültürel çevreler, düşünce ve değerler dünyası ile sorunlar için önerdiği çözüm yolları da ortaya konulmuştur. Özakman yapıtlarında ülkemizin toplumsal sorunlarının büyük bir kısmına değinmekte, bilinçsizlikten kaynaklandığını düşündüğü tüm sorunların çözümünü, toplumun eğitim yoluyla aydınlanmasında görmektedir. Yazarın çalışmaları kaynak zenginliği ve içerik yönünden, farklı alanlarda yapılacak yeni araştırmalara uygun bir zemin oluşturmaktadır. Absract Turgut Özakman, a great man of literature and culture, devoted his life to serving his country and contributed to Turkish theater and history with his plays,novels and research studies. Özakman’s documentary novels, especially Şu Çılgın Türkler (Those Crazy Turks) aroused great public interest and reached a record number of readers. The purpose of this study is to examine the social problems in Turgut Özakman’s works. Designed in a survey method, this study examines all works of the author for the specified purpose and assesses the data obtained through literature review and interview methods by descriptive analysis. Following the introduction and the method sections of the report,theoretical framework, author’s biography and the description of his works take place in the third and fourth sections respectively. Social problems are examined in terms of a broad and comprehensive classification of the basic social institutions: economy, politics, family, religion, education and culture in section five. Section six consists of results and recommendations. Besides the social problems in his works, a detailed biography approved by the author himself, his multifaceted personality, his cultural environments, his world of thoughts and values, and the solution proposals for the problems have been included, as well. Özakman discusses most of the social problems in our country and thinks that solution to all that stem from unconsciousness, is the enlightenment of the society through scientific education. His works constitute a basis for new studies in different areas in terms of rich resources and content.