Browsing by Author "Tosun, Cemal"
Now showing 1 - 20 of 41
Results Per Page
Sort Options
Item 1924-1940 yılları arasında ilkokul, ortaokul ve liselerde okutulan ders kitaplarında din ve dinler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) ; Bektaş, Ayşe Nur; Tosun, CemalItem 1924?1940 yılları arasında ilkokul, ortaokul ve liselerde okutulan ders kitaplarında din ve dinler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Bektaş, Ayşe Nur; Tosun, Cemal; FelsefeIn this study; how figured the phenomenon of religion in elementary school, secondary school and high school textbooks, is studied between the years of 1924-1940. Because education is generally affected by the political views of the day; during the first years of Republic understandings of education and religion can be seen in textbooks.In this research; content analysis mehtod ,which is proper for the aim, is used Phenomenon of religious that take place in the text book is ascertained a according to the approach of religious education and this research we have discussed the problem. With reference to this ; evidences of phenomenon of religion is seen in the History,Morality and The Civilized Information for Citizen books.During the first years of Republic,it is seen that the education programs had changed in two or three years intervals but the books didn?t have any important changes. Furthermore ,according to evidences from analyzed textbooks it is discovered for religion that sometimes an embracing manner and sometimes an excluding manner was held in the textbooks.Item Almanya'da İslam din öğretimi modelleri (Bavyera eyaleti örneği)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Zengin, Halise Kader; Tosun, CemalÇesitli ülkelerden gelen insanlar vasıtasıyla Almanya'da kültürel ve dinî çesitlilik artmıstır. Dinî cemaatler anayasanın ve eyalet yasalarının taleplerini yerine getirdiklerinde kendi dinlerini egitim ve ögretim hakkına sahip olmaktadır. Bu hak anayasanın 7/3. maddesinde belirtilmistir. Eyalet yetkilileri ve dinî cemaatler gençlere dinlerini ögretmek maksadıyla farklı çözüm önerileri gelistirdiklerinden slam din ögretimi modelleri de çok çesitlenmektedir. Almanya'da Bavyera Eyaleti üç farklı slam din ögretimi modelinin uygulanması bakımından önem arz etmektedir. Arastırmanın problemini ?Bavyera eyaleti örneginde Federal Almanya kamu okullarında slam din ögretimi model arayıs ve denemelerini, veli ögrenci ve ögretmenleri kapsayan alan arastırmasıyla betimlemek ve degerlendirmek? olusturmaktadır. Belirlenen üç okulda ders gözlemleri ve dersleri gözlemlenen ögretmenlerle, istekli olan her bir sınıf kademsinden (1.-4. sınıf) bir ögrenci ve veli ile görüsmeler yapılmıstır. Elde edilen bulgular durum incelemesi yolu ve Bohnsack yaklasımıyla analiz edilmistir. Sonuçta ders programlarının gelistirilme süreçlerinin birbirinden farklı oldugu ve programların niteliklerinin yaklasıma göre degistigi saptanmıstır. Genel olarak ögrenci ders kitapları ve materyalleri konusunda çalısmalara ihtiyaç oldugu ortaya çıkmıstır. Bir model hariç diger modellerde dersi veren ögretmenlerin din dersi ögretmeni olmaması velileri bu yönde beklenti içerisinde olmaya sevk etmistir. Velilerin model tercihlerinde dilin önemli bir faktör oldugu çıkarılmıstır. Veliler modelin yaklasımına bakmaksızın dinin uygulamaya yönelik ögretiminin yapılmasını istemektedir. Türkçe Din Bilgisi Dersinde daha çok yazma ve okuma etkinlikleri yer alırken Almanca Din Bilgisi Dersinde çalısma yaprakları ile çalısma ve slam Dersinde dinin uygulamaya yönelik kısmının ögretimi agırlıklı olarak yapılmaktadır.Abstract Mit der Einwanderung von Menschen aus verschiedenen Ländern nach Deutschland wuchs die kulturelle und religiöse Vielfalt in Deutschland. Gemeinden haben das Recht, ihre Religion zu lernen und zu lehren, wenn sie die verfassungs- und landesrechtlichen Voraussetzungen erfüllen. Da die Gemeinden in den Bundesländern verschiedene Lösungsvorschläge einbringen, variieren die Modelle islamischen Religionsunterrichtes. Insbesondere kommt in diesem Kontext dem Land Bayern eine besondere Stellung zu, da hier die Möglichkeit besteht drei verschiedene Modelle zu untersuchen. In diesem Rahmen wird das Problem dieser Arbeit wie folgt gestellt: ?Die Untersuchung und Bewertung verschiedener Modelle islamischen Religionsunterrichtes an öffentlichen Schulen des Bayerns durch die Ansicht und Erwartungenshaltung der Schüler, Lehrer und Eltern.? Als Untersuchungs Methode habe ich, Literaturrecherche und empirische Methode gewählt. Zur meiner Ziel zu erreichen habe ich Unterrichts Hospitationen (die Klassen 1- 4.) und Lehrer-, Schüler, Elterninterviews geführt. Nach der Datenerhebung sind die Daten transkriebiert und nach Bohnsack (Fallbeschreibung) analysiert. Die allgemeine Ergebnisse: Die Lehrprogramme und ihrer theoretischen Grundlagen unterscheidet sich nach die Modelle. Brauchbar sind für den Religionsunterricht Schulbücher und Medien. Die Eltern erwarten, dass die Lehrer Fachlehrer sei. Es ist herausgestellt, dass die Sprache des Unterrichts Einfluss hat. Die Eltern möchten, dass ihrer Kinder durch die religiöse Erfahrungen lernen. Als Lehrmethode abschreiben und vom Buch lesen kommt oft vor an der Religiöse Unterweisung auf Türkisch. Mit der Arbeitsblätter wird an der Religiöse Unterweisung auf Deutsch gearbeitet und im slam Unterricht wird oft Gebet geübt.Item Birlikte yaşamanın kültürlerarası/dinlerarası ilişkiler ve eğitim açısından doğurguları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016) Yorulmaz, Ayşe; Tosun, CemalItem Birlikte yaşamanın kültürlerarası/dinlerarası ilişkiler ve eğitim açısından doğurguları: Hatay örneği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Yorulmaz, Ayşe; Tosun, Cemal; Felsefeorulmaz, Ayşe, The Results of The Cohabition From The Aspect of İntercultural/İnterreligion Relationships and Education, Master?s Thesis, Advisor:Prof. Dr. Cemal Tosun, 142 p.Hatay is one of the exemplary cities in which people of different religions and ethnic groups have managed to live together for centuries. Thus in this study it has been aimed to determine the opportunity of cohabitation despite the differences; the effect of education, especially education of religion, on forming cohabitation; and its responsibilities to support this kind of a life.In order to carry out the research, people from different religion and race living in and around Antakya were negotiated with. The findings obtained were evaluated by being examined with the method of content analysis.In the end of the research it has been seen that different religious and ethnic communities in and around Antakya live together without conflict; that they produce a common experience though they preserve their identities; and that as a result, there is a social structure in which they are effective on each other?s development and transformation. It may be supported that there are common experiences connected with historical past and social trust in the basis of cohabitation.It has also been determined that education is an element that supports cohabitation and it even lessens the hindrances before the relations among groups. And education of religilion is supposed to an obligation while there are various ideas about its place, statute and contend.Item Değer öğretimi ve dinden öğrenme(Sosyal Bilimler Enstitüsü) BAZARKULOV, Seyfullah (Yazar); Tosun, CemalDeğer Öğretimi ve Dinden Öğrenme?, Doktora Tezi, Danışman: Prof. Cemal Tosun, vi + 171 s. Okulda değerlerin eğitim ve öğretimi konusunda din dersi önemli katkı sağlayan bir derstir. Din öğretiminde değerlerin öğretimi benimsenen yaklaşıma göre farklılaşmaktadır. Bu araştırmanın amacı, din dersinde dinden öğrenme yaklaşımına göre değerlerin nasıl öğretilebileceğini ortaya koymaktır. Araştırmanın giriş bölümünde, araştırmanın problemi, amacı, önemi ve kavramsal çerçeve ortaya konmuştur. İkinci bölümde ise okulda değerler eğitimi, genel eğitim ve öğretim programlarına göre değerler eğitimini ve örtük program yoluyla değerler eğitimi ortaya konmaya çalışılmıştır. Bunun yanında da değer öğretimi yaklaşımları ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise, din öğretiminde değerlerin öğretimi ele alınmıştır. Bu çerçevede din öğretimi yaklaşımları ortaya konarak, dinden öğrenme yaklaşımının gelişimi ve dinden öğrenme yaklaşımına göre değerlerin öğretimi ortaya konmuştur. Sonuç bölümünde, araştırmanın genel özeti ve elde edilen sonuca göre bir değerlendirme yapılmıştır.AbstractValues Education and Learning From Religion?, Doctoral Thesis, Advisor: Prof. Cemal Tosun, vi + 171 p. The course of religion makes significant contributions to values education in schools. Values education differs based on the approaches and tendencies of teaching of religion that is adopted in the course of religion. The aim of this study is to examine how to teach values in the course of religion benefitting from the approach of learning from religion. In the introducation to the study, the question, purpose and significance of this work are discussed theoretically. In the second chapther, certain topics such as values education in schools, teaching values in general education programs and curricula and especially values education through hidden curriculum are examined. In addition, various approaches on teaching values are explored. In the third chapter, teaching values in religious education are surveyed. In this theoretical framework, approaches in teaching of religion are probed while the development process of the approach of learning from religion and values education based on this particular approach are given particular attention. And the final chapter concludes with final analysis and evaluation of the topic.Item Die heiligen schriften und schriftbesitzer in der Islamischen Katechese(2004) Tosun, CemalÖzet Islam Din Öğretiminde Kutsal Kitaplar ve Ehli Kitap. Bu makalenin temel problemini, İslam Din Öğretiminde Kutsal Kitaplar ve EhIi Kitap konuları oluşturmaktadır. Alt problemler olarak, İslam öğretisinde ehli kitab ile ilgili olumlu ve olumsuz bilgi ve değerlendirmeler; Tevrat ve İncil'in Tahrif ve Neshi meseleleri Kur'an ayetlerine dayalı olarak işlenmiştir. Her iki konu ile ilgili olarak bazı önemli görüşlere işaret edilmiştir. Son olarak ise, günümüz Türkiye'sinde Din Öğretiminde ehli kitap ve kutsal kitaplar konularının nasıl ele alındığı, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Program ve kitaplarından hareketle ortaya konularak, amaç, muhteva ve metod bakımlarından irdelenmiştir. Bu çerçevede, ehli kitap ve kutsal kitaplar konularının öğretiminde Türkiye'de ulaşılan bilimsel-pedagojik-didaktik mesafe değerlendirilmiştir.Item Din eğitiminin psikolojik temelleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001) Öz, Birol; Tosun, Cemal; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ÖğretmenliğiNo child is born as pious. Child develops in the way that how his or her parents and circle of society direct him or her in the early years when the personality and the character of child are shaped. Child is born with lots of abilities and if he or she doesn't improve and make use of them they disappear, so does the sense of religion. This sense should be stimulated and unproved from the first years of life. Child has some activities which can be called as religious such as love, commitment, desire for protection, yielding to someone who seems superior, seeking help of the superior and making some behaviours in order to attract the attention of that person whom he or she sees as stronger and superior. What makes a newborn infant a humanbeing is his soul as well as his body and bis soul is a breath from Allah. The soul contmously seeks that eternal power. For the new generation to be decent, honest and conscientious depends on a religious education which is healtily conducted beginning from the first stages of life. Religion is a "must" of the life. 120Item Din öğretiminde duyuşsal giriş özelliklerinin başarıya etkisi: İlköğretim 6.,7. ve 8. sınıflar üzerinde bir alan araştırması(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001) Çapar, Keziban; Tosun, Cemal; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ÖğretmenliğiIt is considered effect of perceptive factors on success in the teaching of religious in this study. The intention of the study is to establish the sources of positive and negative attitudes which the six, the seventh and the eighth class students at primary school have improved about the lesson, C.R.M.K. (Culture of Religion and Moral Knowledge), and to study effect of the attitudes at success. At the first chapter, it has been given some knowledge about topic of the study and its invention, its importence, its method and its practicability. The second chapter has been allotted to conclusion of the study and its consideration. The thirdh chapter has been consisted of the consiusion and some suggestions. As for resouit of the study; it has been seen the students who had a possitive outlook their perceptive features about their school and their teacher of the lesson (C.R.M.K.) and who were educated at the surroundings where the religious attitude is positive and whose academic self-consciousness were strong, are more successful in the lesson (C.R.M.K.) in comparison with the students who had a negative outlook about their school and their teacher of the lesson (C.R.M.K.) and who were educated at the surroundings where the religious attitude is negative and whose academic self- consciousness were hot strong. It has been established that most affective factors on success at teaching of religious are academic self-consciousness and religious attitude of the surroundins. 118Item Din öğretiminde yeni yaklaşımlar çerçevesinde ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarının incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Çapçıoğlu, Fatma; Tosun, CemalÇapcıoğlu, Fatma. Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar Çerçevesinde İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Cemal Tosun, 138s. Son dönemlerde din eğitimi alanında yaşanan dünyadaki program geliştirme çabalarının etkisi, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders programı üzerinde de hissedilmektedir. Din alanındaki bilimsel çalışmaların, dini yeniden anlama çabalarının ve Türkiye'nin içinde bulunduğu özel kültürel ve dinî şartların programın hazırlanması aşamasında etkili olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, dünyanın çeşitli ülkelerinde din öğretimi alanında ortaya konulmuş din öğretimi yaklaşımlarını tespit ederek, Türkiye'de din eğitimi bilimi ve ilahiyat alanındaki bilimsel gelişmelerin din öğretimi alanındaki arayışlara katkısı ile ortaya çıkan İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programını bu tespitler doğrultusunda değerlendirmek ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Araştırmanın ilk bölümünde din öğretimi konusundaki farklı yaklaşımlar, eleştirilen ve tercih edilen yönleri dikkate alınarak tanıtılmıştır. İkinci bölümünde ise İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programı incelenerek programın temel anlayışı, amaçları, içeriği ve uygulama süreçleri ile din öğretimindeki yeni yaklaşımlar arasındaki benzerlikler ya da farklılıklar örnekler verilerek ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuç bölümünde, araştırma ile elde edilen bulgular maddeler halinde sunulmuştur.Item DKAB öğretmenlerine göre din derslerinde ölüm eğitimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Şimşek, Vahdettin; Tosun, Cemal; FelsefePeople of the modern times try to throw death out of their lives by moving it away, but when he loses the one, he faces with the fact that death is a pain of life. And the idea of ignoring death, of displacement is passed on to children by the behavior of adults. Instead of trying to suppress death from the truth of life, having at peace with death and describing death to children can help both adults and children live life more fully. But if death is told to children on the basis of correct information and appropriate pedagogy, this positive effect can be achieved, otherwise it may result some unintended consequences such as anxiety and fear. At this point, Religious Culture and Ethic Courses can be an appropriate basis and time frame for telling the subject of death with accurate information. Because most children relate religion and death, so their education is related to lessons and death. The subject of death must sometimes be explained directly and sometimes indirectly in Religious Culture and Ethic Courses. Often, in these courses, students also have a lot of challenging questions about death. The aim of this research is to reveal the students' concern about the subject of death, the reasons for the subject of death, the attitudes, behaviors, methods and techniques to be adopted in the process of the subject of death, the problems experienced by the subject of death within the framework of the teaching of difficult subjects in religious teaching, and how death education on an appropriate pedagogical basis affects children within the framework of the opinions of Religious Culture and Ethic Courses teachers. The research consists of five parts. In the first section, the problem, purpose, importance, counts, limitations, questions and related research conducted are included. The conceptual framework of the research is presented in the second part. Then, the method of the research is given; in the fourth part, the results obtained in the research are interpreted under the themes of Death in Religious Culture and Ethic Courses, Teacher over the Theme of Death in RCEC and Student over the Theme of Death in RCEC. The fifth section contains discussion, conclusions and recommendations. This research is the study of a situation wherein this research is adopted for both the literature scanning, text analysis (Religious Culture and Ethic Courses curriculum and textbooks) and the qualitative research approach based on the opinions of the teachers. However, semi-structured interview technique has been used with the "case study" pattern / model to determine how they understand the deaths of the study, explaining and interpreted. The study group of the research are Religious Culture and Ethic Courses teachers of different school types of over 2019-2020 academic year in Ankara and Kırıkkale province. With the teachers in the study group, it has been established the research universe, which may contribute to the diversity of sampling with their experiencing, their graduation of the faculty, their teaching school type and having lost of someone recently (in the last year), and discussed 21 teachers within the scope of the research. The data obtained was analysed by MAXQDA 2018 qualitative data analysis program, followed by qualitative codes, subheadings, categories and themes of research. Research findings reveal that children are curious about the subject of death, and that there is a need to talk about the subject of death in Religious Culture and Ethic classes. According to Religious Culture and Ethic Courses teachers, the need in question stems from religious, social and psychological reasons. The subject of death, described outside school without an uncontrolled or pedagogical basis, can have undesirable consequences, such as anxiety and fear of death in children. On the other hand, Religious Culture and Ethic Courses are often insufficient to achieve the desired gains due to the fact that the teaching of the subject of death is not a direct subject. However, bringing the subject of death to the classroom environment can sometimes cause both students and parents to react negatively. However, teachers believe that content with accurate information in Religious Culture and Ethic Courses, appropriate teaching and learning methods and techniques can prevent negative reactions with appropriate communication to the target audience, as well as provide an opportunity to eliminate the anxiety and fear of death in children. According to Religious Culture and Ethic Courses teachers, children also establish a relationship between religion and death. And therefore, students are waiting for answers to questions about death from Religious Culture and Ethic courses teachers. According to the vast majority of teachers, the subject of death is a compelling subject of the lessons. At this point, teachers must have some competence and competence in order to be able to tell children about death or to answer According to the vast majority of teachers, the subject of death is a compelling subject of RCE lessons. At this point, teachers must have some competence in order to be able to tell children about death or to answer children's questions about death. Some of the areas of competencies are relevant verses and hadith in this field of knowledge, methods that account for the level of student-teaching techniques, knowledge of psychology and pedagogy, communication and empathy skills. On the other hand, according to teachers, the fact that the student and their individual experiences present as course content when talking about the subject of death contributes to a better understanding of the subject. But when describing the subject of death, it became clear that teachers should adopt a merciful attitude of God, not as a means of intimidation. As a result, death is the end of life and existence, the inability to perform the biological and physiological functions of the body, the inability to be a part of society socially, although it cannot be fully experienced, it cannot be known what it is, and then it cannot be explained. Like adults, children wonder what death is and think intensely about death at certain periods. Contrary to popular belief, children are aware of death from a very young age. However, children set both cause and effect relationships between death and religion. This relationship backdrop raises vital questions about death. Finding answers or answering questions that arise with curiosity about what death is a need for healthy individuals. In this aspect of religious education, first of all, death that gives it meaning to life, the meaning and value of life and the life after death should be answered. Explaining the subject with an attitude that will support hope and emphasize the mercy of Allah, and some achievements related to the afterlife in Religious Culture and Ethic Courses can provide children with the opportunity to do death education, eliminating some uncertainties in children's mind. It is believed that the education can also help reduce the anxiety and fear of death, if present correctly, and help children better understand and contribute to their future lives, as well as support a wealthier life.Item Ebû Mansûr El-Mâturîdî’nin Te’vîlâtu’l-Kur’ân adlı tefsirinin eğitim ve din eğitimi açısından değerlendirilmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Tunçpınar, Ahmed Said; Tosun, CemalKutsal metinler dinlerin temel kaynaklarıdır. Bütün dinlerde din ile ilgili işlerin hepsi öncelikle kutsal metinlerle ilişkilidir. Eğitim ve din eğitimi de tarih boyunca bu ilişkinin etkisinde kalmıştır. Kutsal kitaba yaklaşımlar, -akılcı yaklaşım, nakilci yaklaşım, mistik yaklaşım gibi- âyetleri anlama ve yorumlamada farklılaşabilmiştir. Kur’ân da, bir kutsal kitap olarak, eğitim ve din eğitimiyle doğrudan ya da dolaylı âyetler, bilgiler içermektedir. Dolayısıyla yukarıdaki anlayış, uygulama ve yapılanma farklılıkları çağlara, kültürlere, coğrafi bölgelere göre, özellikle de dini anlama ve yorumla yaklaşımlarına göre değişebilir. Bunları tespit etmenin önemli yollarından biri Kur’ân tefsirlerini analiz etmek olabilir. İmam Mâturîdî İslam din anlayış ve yorumunda akılcı yaklaşımın öncülerindendir. O, akılcı bir İslam âlimi olarak Kur’ân tefsiri yazmıştır. Bu araştırmada Ebû Mansûr el-Mâturîdî’nin eğitime ait görüşleri tefsiri Tevîlâtu’l-Kur’ân’dan ortaya çıkarılmış ve değerlendirilmiştir. Ayrıca diğer önemli eseri Kitâbu’t-Tevhîd de incelenmiştir. Araştırmamız giriş ve gelişme hariç üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın amacı, önemi, yöntemi, soruları, kapsam ve sınırlılıkları incelenmiştir. Birinci bölümde Kur’ân’da eğitimle ilişkilendirilen âyetlerin değerlendirilmesine yer verilmiştir. İkinci bölümde Mâturîdî’de eğitimle ilişkilendirilen kavramlar incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise Mâturîdî’nin tefsirinde eğitimle alakalı yorumları eğitim ve din eğitim açısından değerlendirilmiştir. Sonuç bölümünde özellikle ikinci ve üçüncü bölümdeki değerlendirilmelere yer verilmiştir.Item Bir eğitim bakanı olarak Emrullah Efendi'nin eğitim felsefesi politikaları ve uygulamaları 1908-1914(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002) İpek, Muharrem; Tosun, Cemal; FelsefeWith the leading of The Commite of the Union and Progress, the 23 July 1908 Revolution made the emergence of alot of problem of education, at same time a number ofpoltical movement started. The Commite of the Union and Progress interested in the educational problems, especially after the 31 March 1909 Political Movement On 18 October 1910 in Salonica the Commite assemled a congress. In this congress Emrullah Efendi, as a leading figure in the Commite prepeared a programme, including education. After this Congress, Emrullah Efendi, focused on the education as the Minister of Education. Emrullah 's main theory on educational reform was "Tûbâ Ağacı Nazariyesi" (The Theory of Tûbâ Tree). According to this theory the educational reforms must be started from the top, Le. the high education. But under the progress of oppositional movement he had to start the educational reforms from the primary education. For this reform, he prepeared "The Draft Law of Primary Education". He convedted the high schools (İdadis) into "Sultanî" (Modern High School). On the other hand, he reformed the primary schools in Western line.Item Eğitsel oyunlar ve ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde kullanımı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002) Zengin, Halise Kader; Tosun, Cemal; İlahiyatDas Spiel erfullt viele Funktionen im menschlichen Leben so dass man es nicht übersehen darf, dass das Spiel bei der kognitiven, physikalischen, sozialen, sprachlichen und emotionall Entwicklung des menschen sehr wichtige Beitrâge leistet. Die Wissentschafler haben deswegen versucht, das Spiel genauer zu untersuchen und seine Eigenschaften festzustellen. Die Spiele werden in unterschiedlichen Bereichen angewandt. İm Bereich Erziehung finden die Spiele eine grosse Anwendungsmoglichkeit. Grunschulerziehung und der Religionsunterricht, der in dieser Erziehungsphase erteilt wird spielt wichtige Rolle bei der Entwicklung der Schülerînnen. în dieser Untersuhung ist angenommen worden, dass die Spiele auch im Religionsunterricht in Grundschulerziehung als Unterrichtstechnik angewandt werden können. Das Hauptziele meine Arbeit waren: - Das Spiele als ein Unterrichtstechnik mit seinen Möglichkeiten und Grenzen darzustellen - Die Spiele, die man im Religionsunttericht benutzen kann festzustellen - Die Anwendungsmoglichkeiten der festgestellten Spiele prazisieren. Um dieses Ziele zu erreichen habe ich eine auf Erziehungwissenschaftlichen und Religionspâdagogischen literatür beruchende Arbeit durchgefuhrt. ich habe Spielarten wie Auswendiglernen-, Schreib-, Diskussion-, Darstellungs-, Rollen-, Komunikationsspiele festgestellt und diese fur Religionsunterricht bearbeitet.Item F. Almanya'da yaşayan Türklerin din eğitimlerinde caminin yeri ve din görevlilerinin yeterlilikleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Tosun, Cemal; Bilgin, Beyza; İlahiyatIntroduction, General Personal Information about the people who were inquired religious education in mosques in Germany, results and some suggestion. As foundation, mosques has great function in the social life of the Turks in Germany,. For this reason, they are places where many socio-culturel and sporting activities besides reli gious services and education are done. This is a result of the effort of Turkish people the£e arisen from their needs. Education in mosques by preaching has great importance. The courses, organized there for children, to"reâd the Qur.'an. and target religious knowledge need to be improved in both teaching methods and the contents of lessons. The most expectetions of their parents from mosques and their culturel enviroment are the children and young to be well- educated, to gain their culturel identities and continue them. It seems to me that the success of religious education in mosques depends to a great extend on the cooperation of the parents, imams and teachers of religious knowladge'Item II. Meşrutiyet Dönemi Türkçülük akımında eğitim, din eğitim ve öğretimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013) Göküş, Şeref; Tosun, Cemal; OtherItem İlahiyat eğitimi üzerine akademisyen görüşleri çerçevesinde nitel bir araştırma(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Kuşçuoğlu, Aslıhan; Tosun, Cemal; Otherİlahiyat fakültelerinde gerçekleştirilen eğitimin hangi amaç, muhteva, materyal ve yöntemle kılavuzlandığına dair bir bakış açısı getirme adına öğretimin yöneticisi olan akademisyenlerin deneyimleri üzerine tasarlanan ve eğitimde program geliştirme ilkeleri merkeze alınarak incelenen bu araştırmada; araştırmanın öznesi olan akademisyenlerin lisans düzeyinde kendi bilim alanlarında sundukları öğretim hakkındaki bakış açılarını doğrudan öğrenebilmeye, taranan literatür ve elde edilen mülakat verilerinden yola çıkarak ortaya çıkan anlamı program geliştirme ilkeleri bağlamında yorumlamaya olanak tanıdığı için nitel araştırma modeli tercih edilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden de durum çalışması desenine göre yürütülmüştür. Nitel yöntemin görüşme formu tekniğiyle veri toplanan çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik modeli kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların İlahiyat lisans programı üzerine olan görüşler ele alınmış, lisansüstü ile ilgili olan görüşleri araştırmaya dâhil edilmemiştir. Toplanan veriler analiz edilirken betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Katılımcıların yanıtlarına ilişkin temaların belirlendiği çalışmadan elde edilen bulgular ilgili literatür, TYYÇ ve Bologna ders bilgi paketleri çerçevesinde karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Din Eğitimi, İlahiyat Lisans Programı, Eğitimde Program Geliştirme, Bologna Ders Bilgi Paketi, İlahiyat Programı Öğrenme Çıktıları.Item İlköğretim din dersi kitaplarında diğer dinlerin öğretimi (zorunlu din öğretimi öncesi ve sonrası dönemlere ait ders kitapları üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Gündüz, Hatice; Tosun, Cemal; FelsefeDie Darstellung der anderen Religionen in den Religionsbüchern in Grundschulen (Eine vergleichende Untersuchung über die Unterrichtsbücher, die zur vor und nach der verpflichtenden Religionslehre gehören) Magisterarbeit, Gutachter: Prof. Dr. Cemal Tosun, 191 seite.In letzter Zeit ist zu beobachten, dass Diskussionen und Meinungsäußerungen sowie auch Anmerkungen rund um das Thema Religions- und Kultur Vielfalt zu nehmen. Somit wird ein Weg gesucht um das Zusammenleben mit anderen Religionskulturen zu finden. Um dies zu Verwirklichen oder das Umgehen mit anderen Religionen zu lernen, sind neue Lösungsvorschläge und entwicklungsstrategien nötig. Aus diesem Grund ist das Benutzen und Einführen von Lehrplänen und Unterrichtsmaterialien in Schulen kritisch zu analisieren.Diese Arbeit hebt die Darstellung der anderen Religionen in Religionsbüchern hervor, und reflektiert die Lehrinhalte der Religionskunde und Religionskultur und Sittenkunde. Bei der Untersuchungen wurden, die in den Jahren 1924- 2006 vom Erziehungsministerium genehmigten Schulbücher der Religionskunde und Religionskultur und Sittenkunde berücksichtigt. In dieser Arbei wurden die Lehrpläne und Schulbücher mit Hilfe der Begriffe ?Inklusivität?, ?Exklusivität? und ?Pluralität? betrachtet.Nach diesen Untersuchungsergebnissen stellte sich heraus, dass die Lehrpläne in den Jahren 1924- 2006 Entwicklung gezeigt haben. Diese Entwicklungen haben die Lehrpläne in Religionsbüchern geprägt. In den Lehrmaterialien ist zu beobachten, dass sich die Anwendungen von Begriffen über andere Religionen, sowie auch der bildlichen Darstellungen und Materialien, sowie auch die Literaturen über anderen Religionen verändert haben. Vor allem nach dem Jahr 2000 ist festzustellen, dass die Religionsverstände sowie Inklusivität und Pluralität in vergleich zu anderen Jahren Bedeutung gewonnen haben.Item İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi ders kitaplarında ahlak öğrenme alanında kullanılan ayetlerin din öğretim açısından incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) ; Güner, Derya; Tosun, Cemal*lkögretim dönemi, çocugun ahlaki kimliginin sekillendigi önemli bir\r\ndönemdir. Ülkemizde formal yollarla ve örgün egitim kurumlarında ahlak ögretimini\r\nsaglama amacı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersleriyle gerçeklestirilmek\r\nistenmektedir. “*lkögretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Kitaplarında Ahlak\r\nÖgrenme Alanında Kullanılan Ayetlerin Din Ögretimi Açısından *ncelenmesi”\r\nbaslıklı arastırmamızda, ilkögretim kurumlarının 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflarında ahlak\r\nögrenme alanında kullanılan ayetlerin din ögretimi açısından uygunlugu tespit\r\nedilmeye çalısılmıstır. Bu kapsamda arastırmamızın problemleri: Din Kültürü ve\r\nAhlak Bilgisi ders kitaplarında ahlak ögrenme alanında kullanılan ayetler,\r\nögrencilerin bilissel/ dil ve kavram gelisim düzeylerine uygun mudur? Kullanılan\r\nayetler ögrencilerin ahlaki gelisim düzeylerini desteklemekte midir? Ayetler\r\nkullanıldıkları konu, kazanım, beceri ve degerleri desteklemekte midir? Ayetlerin\r\nverilisi didaktik-metodik açıdan uygun mudur? Ayetlerin kullanılıs sistemi yeni\r\nprograma (yapılandırmacı yaklasım açısından) uygun mudur? Soruları üzerine\r\nkurgulanmıstır.\r\nArastırmamızda bu problemler, ögrencilerin gelisim özelliklerini kapsayan\r\nkuramsal çerçeve ile desteklenmis ve ardından, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders\r\nkitaplarında yer verilen ayetler, yoruma dayalı metin analizi yöntemiyle incelenerek\r\ntespitlerde bulunulmus ve öneriler sunulmustur.Item İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretmenlerinin kendi algılarına ve meslektaşlarına göre iletişim becerileri üzerine nitel bir araştırma(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Yaldız, Hacer Karabulut; Tosun, Cemal; OtherBeing a happy and peaceful human, recognizing himself and his environment, is to achieve harmonious relations with others. Communicating in a healthy manner with people is the most important step that leads to happiness. Good communication with people leads to positive and balanced human relations. The basic of healthy relationships is healthy communication.Adults spend the most time of their live in the business environment. Communication is important in all areas of life. Therefore, it is very important in healthy human relationships and business lives. Peace en happiness in business life, for an employee of the school, teacher of the Religious Culture and Ethics course, depends on healthy human relations with colleagues in the development and communication skills.In this study, we will discuss the relationship between the teacher of Religion and Ethics course and their coterie colleagues and their relationship with their colleagues in other branches according to the evaluations.This study consisted of four parts. In the Introduction of the research problem, purpose, importance, questions and concepts related to the subject of research has been done. In the second part of the study method, the universe and sample, data collection and analysis of information regarding is presented. In the third part as a result of field research in Religious Culture and Ethics Teachers' Communication Skills on the analysis of these findings and the findings obtained are given. The results of the study and recommendations presented in the last part.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »